Kjapp og trygg hosting for Wordpress

"Meme" og copyright

pleb

Medlem
Driver en sportsrelatert side og lurer på noen ting; hvordan er copyright-lovene rundt bruken av "Meme"?

Er det lov å poste dem på egne sider?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ser at de samme bildene blir kopiert i (ekstrem) stor grad rundt omkring på mange sider på internett.

Eksempel på hva jeg snakker om:

31783109.jpg
 
I utgangspunktet ikke, og det er faktisk to lover som brytes her, 1) åndsverkloven vedrørende opphavsrett, og 2) vern av eget bilde. Her er neppe hverken fotografen eller den avbildede spurt, så jeg personlig ville ikke gjort det på en "offentlig" tilgjengelig side ...
 

pleb

Medlem
Nei, det var det jeg tenkte, Dan. Synes dog det er litt merkelig at "store" sider nesten utelukkende leverer materiale av denne sorten. Norsk eksempel som mange kjenner til: Artige.no .
 

adeneo

Medlem
Årsaken er like enkel som den er kort og lettfattelig : Who cares !

De fleste poster det de føler for, og fjerner det dersom de får klager, inkludert Google, Facebook og sikkert også artige.no
 
Det er faktisk ganske mange som bryr seg, men har vel resignert, fordi folk generelt sett er rimelig likegyldige med hva lovverket sier. Er vel bare et tidspørsmål før folk får den samme oppfatningen om tekst og innhold, og da er vel ringen sluttet ...
 
Topp