Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ansvar for penger sendt i posten

Ludo

Medlem
Hei folkens, har man noe ansvar for penger sendt i posten? Jeg godtar kun PayPal som betalingsløsning i nettbutikken min, men i det siste har jeg hatt en gjenstridig kunde som først ville betale etterskuddsvis med faktura, og da jeg avviste det, påstår han nå at han har sendt penger i posten (til og med mindre enn det produktet koster og uten porto inkludert...)!

Jeg synes fyren virker sprø, har ikke lyst til å ha noe med ham å gjøre og har tidligere sagt fra at jeg dessverre ikke kan ekspedere ham.

Har jeg et ansvar for disse pengene hans hvis de dukker opp? Så vidt jeg vet er det ikke en gang lov å sende penger i vanlig post - betyr det at jeg må spandere en verdisending på å få returnert pengene til denne fyren?

Noen som vet?
 

Ludo

Medlem
Hei, clinton4, takk for svar. Hva innebærer det i praksis? At jeg kan returnere pengene hans i vanlig post selv om dette ikke er lov? At jeg ikke trenger å returnere pengene hans? Eller?
 

Ludo

Medlem
Tonny, takk for svar. Jeg synes det er galt at en kunde som tidligere er blitt avvist, skal tvinge seg til et produkt, attpåtil med over 20 % prisavslag, fordi han fullstendig overkjører nettbutikkens salgsvilkår.

I tillegg holder han til i utlandet, og jeg har ikke lyst til å betale for en internasjonal pengeoverføring til denne fyren. Eller kanskje det går an å krysse av for at mottager skal betale alle avgifter?

Jeg er klar over at han kan si at han aldri har fått pengene hvis jeg sender dem tilbake i posten, og det er derfor jeg lurer på hva slags juridisk ansvar jeg har: Kan han påføre firmaet mitt et ansvar for pengene hans ved å sende dem til meg uoppfordret? Kan han komme noen vei med det rettslig?
 

NilsF

Medlem
Bankomkostninger og ditt eget ekspedisjonsgebyr må selvsagt kunne gå til fradrag i det beløpet du skal returnere. Du skal ikke tape på dette.
 

Kassimaja

Geocacher
Du kan også si at du ikke har fått noen penger...
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
(Omtrent) som Kassimaja sier: er det et mindre beløp så kan du gi pengene til Redd Barna. Noen sender deg penger (det må de gjerne fortsette med), men det ligger ikke noe avtale i bunnen. Administrasjonskostnaden ved å overføre tilbake med alt rundt er vel omtrent fort like mye som beløpet selv? Hva ville du fakturert i timen for utført arbeid?
 

zapotek

Medlem
Hva med å kontakte vedkommende å si at det mangler x-antall kroner (de 20 prosentene) på kjøpet han har gjort? Når disse er betalt sender du selvsagt varen som er bestilt.
 

Ludo

Medlem
Takk for svar, alle!

NilsF - Det tenker jeg og, men da tror jeg ikke det blir mye penger igjen. Tror bare selve overføringen til utlandet koster flere hundre. Hvis jeg skal regne inn ekspedisjonsgebyr etc, blir det iallfall ikke mye igjen. Og så har jeg ikke så lyst på disse kontantene hans heller, da.

Kassimaja og Pong - Tanken har slått meg òg fordi det vil bli så mye pes å returnere kontantene, ikke fordi jeg har lyst på pengene hans. Det er euro uansett, så da må jeg til å veksle og greier (nettbutikken min aksepterer ikke euro, altså, så han har bare tatt seg til rette med å sende en omtrentlig sum - hva han tror det blir. Kanskje han tror euro er gangbart overalt?).

Men begynte jeg å lure på om ikke slik passivitet fra min side kan konstrueres som stilltiende aksept av hans forslag? Passivitet er jo en liten rakker i avtale- og kjøpsretten, som sier at dersom du ikke godtar et forslag, skal du si NEI høyt og tydelig for å slippe unna hvis den andre parten tror du har akseptert. Denne fyren har jo etter min mening ikke bakkekontakt, så det kan godt hende han nå tror jeg har akseptert. Har ikke svart ham ennå og aner ikke hva jeg skal svare.

Verdipost finnes ikke lenger i Norge, så jeg må antagelig til med bankoverføring hvis jeg skal få returnert pengene på lovlig vis. Da trenger jeg både at han samarbeider og forstår hva iBAN og BIC er, i tillegg til at jeg blir sittende igjen med de ubrukelige kontantene hans.

zapotek - Jeg lukter en problemkunde lang vei og har ikke lyst til å selge noe til ham. Tipper det bare blir klaging og mas etterpå fordi han tror han har kjøpt noe annet enn det han har kjøpt osv. Jeg har også tidligere skrevet til ham at jeg ikke kan hjelpe ham, så han er egentlig klar over det. Det er bare han som har nektet å godta det.

Men selv om jeg skulle ha lyst til å ekspedere ham og ta imot kontantene hans, så tror jeg det blir en kjempejobb å få ham til å forstå omregning og veksling av valuta og sånn. Og så er det vel ikke så lurt å oppfordre ham til å sende enda flere kontanter i posten, heller? Hva om neste konvolutt kommer bort underveis etter at jeg har oppfordret ham til å sende de pengene? Da må jeg vel iallefall ansees å ha akseptert forslaget hans, og må få ham til å sende enda mer penger - kanskje han ikke tror på at jeg ikke har mottatt dem osv. Virker som å be om mer trøbbel.

I går var jeg på nippet til å sende ham en ryddig epost hvor jeg tilbød ham å sende pengene tilbake rekommandert, eller å holde på dem i 6 mnd for at han kunne komme og hente dem selv, eller sende dem i vanlig post mot at han skriftlig godtar at jeg fraskriver meg alt ansvar.

Men i dag tenker jeg at det helt sikkert bare blir masse mas uten at han forstår noen ting, og så blir jeg fastlåst av at jeg har påtatt meg å passe på disse pengene hans.

Så for øyeblikket heller jeg mest mot å bare returnere pengene i vanlig post sammen med en post-it lapp om at jeg ikke godtar betalingen hans, og så bare la være å svare på ytterligere eposter fra ham. Hvis han begynner å etterlyse produktet eller pengene i retur, kan jeg jo bare spille dum og si at jeg ikke har sett noen penger. Og hvis han innrømmer å ha fått dem i retur, så er vel problemet løst?

Ka dokk trur?
 

Ludo

Medlem
Pong - Jeg forsøker å løse et problem som kanskje aldri blir noe av :) Men han skriver at han har sendt pengene, så det er vel ikke helt usannsynlig at han har gjort det.

Jeg tror ikke det er bare bare å beholde pengene uten at jeg blir ansett for å ha akseptert "avtalen". Stilltiende aksept er en relevant problemstilling når jeg averterer et produkt og han sender meg en epost som viser at han anser penger sendt i posten som betaling for produktet - og jeg ikke protesterer eller returnerer pengene. Det er bare det at han påfører meg så mye ekstraarbeid hvis jeg skal få returnert dem på en forsvarlig måte.

Lurer på hvordan de store kjedene håndterer sånt? De får vel en henvendelse fra en og annen tulling iblant.
 

NilsF

Medlem
Jeg er enig med Pong. Enn så lenge er problemet ganske så hypotetisk. "Kunden" kan for alt vi vet være en svindler som ikke har sendt deg noe som helst, men som:

Alternativ a: Sier han har sendt deg penger, i håp om at du utleverer varer før pengene mottas (penger du aldri vil motta).

Alternativ b: Sier han har sendt deg penger, og vil senere påstå at pengene må være forsvunnet i posten, klager sin nød, og ber deg utlevere varene til stakkars seg.

Alternativ c: Sier han har sendt deg penger, og vil senere vil påstå at du må ha stukket pengene i egen lomme, anklager deg for tyveri, og ber deg utlevere varene, for ellers skal han gjøre livet temmelig surt for deg. Kanskje er han også så "grei" at han tilbyr deg å refundere pengene, i stedet for å sende varer.

osv. osv.
 
Topp