Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lesebrett - anbefalinger?

hansson

Langveisfarende
Har prøvd litt forskjellige og ser ingen fordeler med ikke å bruke Kindle app-en på ipad eller mobil. Jeg leser bøker raskest på mobilen, veldig greit på toget. Kjør opp størrelsen på skrifta og bla med tommelen. Kindle-appen er glimrende. Ingenting slår retinaskjermen på en ipad, lesebrett som liksom skal illudere "papir" funker ikke for meg, for dårlig kontrast. Det må være lys innebygd i brettet for at man skal kunne lese uansett ytre lysforhold. Har ingen problemer med å få lest på stranda med mobilen eller ipaden.
 

jonasali

Medlem
Jeg bruker en gammel kindle, ikke helt det du er ute etter kanskje. Men jeg syns skjermen er helt utmerket å lese på. Spesielt i sollys.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 2
 

paal_erik

Medlem
Noen grunn til at du ikke vil ha iPad eller lignende lesebrett?
Jeg prøver ikke å starte noen Mac vs PC diskusjon, de er det allerede alt for mange av. Og jeg er møkklei de :rolleyes:

Selv sitter jeg med iPad mini, som er en glimrende str for meg. Har den med meg overalt...
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
DRM og eierskap til produktet jeg kjøper (boken) er et argument. Kindle ryker vel der. Jeg er opptatt av at hvis jeg betaler penger for noe, så kan jeg bruke det som jeg vil.

Mht. lesebrett, så er skjermen et viktig punkt. Jeg vil ha noe til å lese bøker på som kan komme nær papiropplevelsen, også i sterk sol. Jeg har laptop til arbeide, men vil ha et godt lesebrett til å ta med meg de bøkene (fag- og andre bøker) jeg trenger.

Det skal også være enkelt å bruke, uten spesiell software. Ideelt sett, så vil jeg bare plugge inn dingsen og kopiere over ønskede filer. Kanskje det er naivt, men det er mine penger.

(iPad, Android, Windows, Merke X er ikke en diskusjon. Jeg vil gjerne betale for som skissert over)
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Samsung Galaxy Tab 3 10.1 WiFi - Samsung Galaxy Tab 3 10.1 med WiFi

Den kom jo nylig da. Skal nok kjøpe den veldig snart selv :)

Men er ikke dette nok en forvokst mobiltelefon? Den har også Android, hvilket vil si personvernparanoian min slår inn for fullt, mao. ingen Android, iOs, Windows eller Kindle.

Før alle sauene begynner å breke i kor, så er det egentlig kun et poeng som betyr noe - det er mine penger, som jeg selv avgjør hva jeg skal bruke de på. Har forhåndsbetalt 100 Euro på ny Jolla mobil. Forferdelig navn, men kan bli morsomt å programmere for.
 

paal_erik

Medlem
Sant som du sier, det er dine penger!

Greit nok at du fjerner iOS, Android og Windows. Men når du også fjerner Kindle...
Er det igjen noen type lesebrett da? Jeg vet ikke om noen!
Kan godt hende at jeg ikke har fulgt med godt nok, noe jeg sjelden gjør iflg sjefen min ;-)
 

hvaer

Medlem
Nettbrett ser jo helt uaktuelt ut, fordi du vil ha muligheten til å lese i sterk sol. Men, når alt som ligner på DRM får deg til å freake ut, så tror jeg hele tråden er helt bortkastet, fordi du vil ikke finne noe du vil være fortrolig med.

Selv Kobo Glo som ville være min anbefaling til deg utfra kravene dine iht lesbarhet i sol, ryker når vi snakker DRM. Det eneste som er kjipt, er at pdf fungerer dårlig, men det gjelder for alle eboklesere grunnet størrelse på skjerm og oppløsning. Nå er det dog mulig med denne saken(ved hjelp av win eller ios), at man kjøper bøker, fjerner DRM og legger de inn igjen, uten at den protesterer vilt.

Så for deg har du strengt tatt ingen andre alternativer enn bokhandlere, men det er jo greit for oss andre, at slike folk eksisterer også, slik at butikken er der når vi trenger de. :)
 

jonasali

Medlem
Papir er kommer for å bli...
Jeg fatter ikke at folk gidder å lese bøker på dingser når man kan lese dem på papir. Er det forresten noen som syns at det er bedre å lese på dingser enn på papir? Hvis nei, hvorfor bry seg med dingser og ikke bare ta til takke med det beste?

Syns det er veldig kjekt når jeg er på lengre reiser og kanskje må lese mye papir.

om man er litt konsekvent i bruken er det jo noen miljøgevinster også da.

Jeg hadde stor glede av min Kindle når jeg bodde i et utland med vanskelig tilgang på engelske bøker.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
 

i-net

Medlem
Men er ikke dette nok en forvokst mobiltelefon? Den har også Android, hvilket vil si personvernparanoian min slår inn for fullt, mao. ingen Android, iOs, Windows eller Kindle.

Før alle sauene begynner å breke i kor, så er det egentlig kun et poeng som betyr noe - det er mine penger, som jeg selv avgjør hva jeg skal bruke de på. Har forhåndsbetalt 100 Euro på ny Jolla mobil. Forferdelig navn, men kan bli morsomt å programmere for.

Det er jo selvagt mange likheter med mobil når begge kjører android. Men det er 100 ganger bedre å lese, skrive osv. på et nettbrett med 10.1" enn en liten mobil.
Skjermstørrelse har mye å si. Forskning har vist at jo større skjerm man har (tenker på pc-skjerm egentlig) jo mer effektivt jobber man. Husker å ha lest det en gang, og er veldig enig i det selv bare.

Men man gjør som man vil. :cool:
 

zapotek

Medlem
Papir er kommer for å bli...
Jeg fatter ikke at folk gidder å lese bøker på dingser når man kan lese dem på papir. Er det forresten noen som syns at det er bedre å lese på dingser enn på papir? Hvis nei, hvorfor bry seg med dingser og ikke bare ta til takke med det beste?

119 prosent enig. På et eller annet ubevisst nivå skrur hjernen min seg automatisk på "skummemodus" når jeg leser lange partier med tekst på skjerm. Får et helt annet utbytte når jeg leser på papir.
 

Steve Cash

Medlem
Er det forresten noen som syns at det er bedre å lese på dingser enn på papir?
Nei, jeg syns ikke det er bedre å lese på dingser enn på papir, men jeg kjøper en del engelse magasiner, musikk, data mv., og de begynner å bli veldig dyre på papir. 130-150 kroner på papir, mot 20-40 kroner på dings, så da gir svaret seg selv. Jeg må snart ha tjent inn igjen iPaden bare på lesestoff.

Bøker er ofte også billigere på dings, i alle fall utenlandske bøker. Dessuten kan jeg laste ned fra Amazon på minuttet, i stedet for å vente to uker på en pakke. Lesing på dings har også kommet for å bli.
 
Topp