Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Stjele andres ideer?

JackyChan

Medlem
Jeg har en businessplan, som jeg har ufattelig stor tro på.

Men jeg er nødt til å få hjelp av investor og en som kan lage en nettside.

Når jeg kommer i kontakt med disse personene, så er jeg jo nødt til å forklare dem ideen min.

Det jeg er redd for er at de kanskje kommer til å ta ideen min og realisere den selv.

Er det noen måte jeg kan forhindre dette?
 

Stormen

Medlem
Jeg har en businessplan, som jeg har ufattelig stor tro på.

Men jeg er nødt til å få hjelp av investor og en som kan lage en nettside.

Når jeg kommer i kontakt med disse personene, så er jeg jo nødt til å forklare dem ideen min.

Det jeg er redd for er at de kanskje kommer til å ta ideen min og realisere den selv.

Er det noen måte jeg kan forhindre dette?

Ideen din er verdiløs, uansett hvor "bra" den er. 100% verdiløs - virkelig.

Jeg har møtt hundrevis av folk som deg, som ikke forstår forretninger. Hvor mange tror du ikke hadde ideen til hjulet før det ble laget? Eller iPhone? Eller bilen? Eller hvilken som helst annen suksess i historien?

Ideer er verdiløse; det eneste som betyr noe er gjennomføring. Ingen gidder å stjele ideen fra deg, fordi den er verdiløs uten en skikkelig gjennomføring.

Her, jeg skal illustrere dette for deg. Her er ideene jeg har:
  1. En flygende bil
  2. Å sende mennesker på ferie til månen
  3. Et flygende skateboard
  4. Klær som ikke trenger å vaskes
  5. Hunder som ikke bjeffer i leiligheter
  6. Hamburgere som ikke inneholder fett

Alle disse ideene er 100% garantert bedre enn din ide, så hvorfor skal noen gidde å stjele din idé - når det finnes så mange bedre ideer der ute?

En NDA for en ren idé er bare tullete. Når du har en forretningsplan og en skikkelig presentasjon av konseptet ditt på 20-30 sider, da kan du begynne å dra frem NDA-ene. Inntil du kommer du aldri til å bli tatt seriøst.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Gjennomføring er verdiløs, uansett hvor "bra" den er. 100% verdiløs - virkelig.
Gjennomføringer er verdiløse; det eneste som betyr noe er lønnsomhet.
Og slik kan vi fortsette.

Innlegget ville blitt satt mer pris på hvis den ikke hadde virket så belærende.
 

chano

Banned
Ideen din er verdiløs, uansett hvor "bra" den er. 100% verdiløs - virkelig.

Jeg har møtt hundrevis av folk som deg, som ikke forstår forretninger. Hvor mange tror du ikke hadde ideen til hjulet før det ble laget? Eller iPhone? Eller bilen? Eller hvilken som helst annen suksess i historien?

Ideer er verdiløse; det eneste som betyr noe er gjennomføring. Ingen gidder å stjele ideen fra deg, fordi den er verdiløs uten en skikkelig gjennomføring.

Her, jeg skal illustrere dette for deg. Her er ideene jeg har:
  1. En flygende bil
  2. Å sende mennesker på ferie til månen
  3. Et flygende skateboard
  4. Klær som ikke trenger å vaskes
  5. Hunder som ikke bjeffer i leiligheter
  6. Hamburgere som ikke inneholder fett

Alle disse ideene er 100% garantert bedre enn din ide, så hvorfor skal noen gidde å stjele din idé - når det finnes så mange bedre ideer der ute?

En NDA for en ren idé er bare tullete. Når du har en forretningsplan og en skikkelig presentasjon av konseptet ditt på 20-30 sider, da kan du begynne å dra frem NDA-ene. Inntil du kommer du aldri til å bli tatt seriøst.



Det som Stormen skriver er noe av det mest idiotiske jeg har lest på lenge! En ide kan være gull verd, men den må behandles riktig fra starten av.

Jeg skal gi et eksempel. For noen år tilbake var jeg i samme situasjon, jeg hadde en ide men var avhengig av å presentere denne for andre. Selvfølgelig tenkte jeg tanken om at noen ville "stjele" denne fra meg, og i denne sammenheng måtte jeg finne ut hvordan dette skulle sikres best mulig.
Jeg tok kontakt med det som dengang het statens utviklingsfond og fikk derfa klar beskjed om at jeg måtte fremlegge en fortrolighetsavtale for alle som ble gitt en presentasjon av ideen. Denne MÅTTE underskrives, og den var og er juridisk bindende.
Jeg hadde i startfasen kontakt med store virksomheter, og direktørene i disse hadde ingen betenkeligheter med å underskrive en slik avtale. Flere av disse var vant med slike avtaler.
Jeg klarte å sikre ideen, jeg utviklet den videre, og jeg fikk til og med et par hundre tusen i noe som da het oppfinnerstipend. I tillegg ble det gitt gratis hjelp av et designerkontor i Oslo.

Så Jacky Chan stå på, skaff deg en fortrolighetsavtale før du forteller noe videre, og husk at dette ER et juridisk bindende dokument så hvis noen "prøver seg" kan du kreve erstatning!
 

Stormen

Medlem
Gjennomføring er verdiløs, uansett hvor "bra" den er. 100% verdiløs - virkelig.
Gjennomføringer er verdiløse; det eneste som betyr noe er lønnsomhet.
Og slik kan vi fortsette.

Innlegget ville blitt satt mer pris på hvis den ikke hadde virket så belærende.

Nei, vi kan ikke fortsette sånn - fordi en god gjennomføring gir lønnsomhet. Beklager om jeg virker belærende, men det er også meningen - fordi han har ikke peiling.

Det som Stormen skriver er noe av det mest idiotiske jeg har lest på lenge! En ide kan være gull verd, men den må behandles riktig fra starten av.

Jeg skal gi et eksempel. For noen år tilbake var jeg i samme situasjon, jeg hadde en ide men var avhengig av å presentere denne for andre. Selvfølgelig tenkte jeg tanken om at noen ville "stjele" denne fra meg, og i denne sammenheng måtte jeg finne ut hvordan dette skulle sikres best mulig.
Jeg tok kontakt med det som dengang het statens utviklingsfond og fikk derfa klar beskjed om at jeg måtte fremlegge en fortrolighetsavtale for alle som ble gitt en presentasjon av ideen. Denne MÅTTE underskrives, og den var og er juridisk bindende.
Jeg hadde i startfasen kontakt med store virksomheter, og direktørene i disse hadde ingen betenkeligheter med å underskrive en slik avtale. Flere av disse var vant med slike avtaler.
Jeg klarte å sikre ideen, jeg utviklet den videre, og jeg fikk til og med et par hundre tusen i noe som da het oppfinnerstipend. I tillegg ble det gitt gratis hjelp av et designerkontor i Oslo.

Så Jacky Chan stå på, skaff deg en fortrolighetsavtale før du forteller noe videre, og husk at dette ER et juridisk bindende dokument så hvis noen "prøver seg" kan du kreve erstatning!

Ingen seriøse gidder å skrive en fortrolighetsavtale med noen noen som kun har en idé. Jeg blir kontaktet av titalls folk hvert år som har en idé de "muligens" vil dele med meg - fordi jeg enten skal investere, eller utvikle en iphone-app, eller utvikle en nettside for/sammen med de. Cirka halvparten sier jeg må undertegne NDA. Da sier jeg nei - og så forteller de ideen sin allikevel. Hvorfor skulle jeg si fra meg mine juridiske rettigheter til å utvikle alle verdens potensielle ideer, mot å høre en idé som jeg muligens allerede har tenkt til å gjennomføre?

Rent juridisk sett gir NDA'er deg også en helt minimal juridisk beskyttelse. I erstatningsretten må tre grunnvilkår være oppfylt for at en skadelidt skal bli tilkjent erstatning: Den skadelidte handlingen må BEVISELIG ha ført til et økonomisk tap, skadevolderen må ha foretatt en ansvarsbetingende handling og det må være faktisk og rettslig årsaksammenheng mellom skaden og den ansvarsbetingende handlingen.

Så hvis jeg f.eks. stjeler en idé som du har fortalt meg, så må du dokumentere tapet du har lidd økonomisk. Rent praktisk sett er dette nærmest umulig - for hva ville du ha tjent dersom jeg ikke stjal ideen din? Det samme som jeg tjente? Halvparten? Eller dobbelt så mye?

Du må også bevise eller i det minste sannsynliggjøre at jeg ikke hadde samme ideen samtidig eller før deg. Igjen, hvis du har en 20-30-40 siders presentasjon, så stiller du litt sterkere - men hvis du har en idé bestående av luft og store forhåpninger, så glem det.

Ikke meningen å være belærende (jo), men jeg er bare så lei av drømmere om kommer drassende med NDA-er og tror de har vunnet i Lotto fordi de våknet opp med en god idé.
 

hansson

Langveisfarende
God gjennomføring gir lønnsomhet? Hahahahaha. Det er utallige nettsteder som er meget godt gjennomført, bare noen promiller tjener penger. Det er ikke noe teknisk problem å lage den nye Facebook, men hvor lønnsomt blir det når du har brent en milliard på utvikling? Selv om gjennomføringen er helt tipp topp? Vil noen i det hele tatt bruke den nye superfjesboka di?

At du Stormen ikke er villig til å signere en NDA forteller meg at du er useriøs og at jeg aldri, aldri ville innledet samarbeid med deg. Jeg skriver jevnlig NDA-er med mine samarbeidspartnere.

At du er lei av livet osv. osv. er kanskje noe du bør ta ut andre steder enn her på forumet. Vær en positiv medspiller, ikke en surpomp.
 

Steve Cash

Medlem
Det ble brått steile fronter, og veldig forskjellige tilnærminger i denne tråden, uten at jeg tror trådstarter ble særlig klokere. Og ved å blande meg borti dette får jeg kanskje vite at jeg ikke har peiling, men jeg tar sjansen :). Purehelp skriver:
En fortrolighetsavtale bør brukes med forsiktighet og omtanke. Fortrolighetsavtalen kommer ofte inn i prosessen når interessenten allerede har vist en viss interesse for grunnideen og der man så ønsker å gå et steg videre inn i dybdeanalysen. Før du åpner opp for tilgang til sentral kritisk informasjon bør du få signert en Fortrolighetserklæring.
Det høres rimelig ut, jeg tror ingen vil undertegne en avtale om fortrolighet uten å ha i alle fall et lite innblikk i hva det dreier seg.

Et eksempel: Jeg jobbet i et firma som ble kontaktet av en "Petter Smart" som kunne fortelle at han hadde et fantastisk opplegg som ville effektivisere arbeidsprosessen vår enormt, men han ville ikke fortelle et ord om hva det dreide seg om før han fikk underskrift på et dokument som garanterte at ideen hans ikke ble brukt uten at han fikk godtgjørelse. Ledelsen konkluderte raskt med at det var umulig å undertegne på noe slikt, uten å vite noe som helst. Muligens var det noe helt urealistisk og ubrukbart, da var i og for seg ingen skade skjedd, bortsett fra bortkastet tid, men det kunne like gjerne være en idé som vårt firma allerede hadde kommet på, men ikke utviklet. Og dermed ville de jo avskjære seg selv fra å utvikle sin egen idé. Og det virket jo litt usannsynlig at en uavhengig enkeltperson, uten noen referanser eller resultathistorikk i faget, skulle komme opp med noe revolusjonerende som hverken vi eller noen av våre konkurrenter, som jo kjenner bransjen, hadde sett på allerede.

For å oppsummere: Før du forlanger en avtale tror jeg du må gi dem såpass å tygge på at de har en viss idé om hva det dreier seg om. Deretter kan du forlange en avtale før du går inn på detaljer.

Her er to eksempler på fortrolighetsavtaler, uten at jeg vet hva du kan få ut av dem.
Etablererkontoret Maler og dokumenter
Purehelp.no - Fortrolighetsavtale

Edit: Tilsvarende sak har forresten vært diskuert her før: https://www.webforumet.no/forum/lover-regler-og-normer/7880-kan-man-beskytte-en-id.html
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
For å oppsummere: Før du forlanger en avtale tror jeg du må gi dem såpass å tygge på at de har en viss idé om hva det dreier seg om. Deretter kan du forlange en avtale før du går inn på detaljer.

God oppsummering. Beklager at jeg ble litt oppkavet selv der i det siste innlegget mitt. Det sier seg selv at man må kunne fortelle noe om hva man tenker på før man kan forvente at noen signerer en avtale. Nå er det uansett ikke slik at det sitter tusen arbeidsledige utviklere og gründere i Norge og venter på å finne en fantastisk idé de kan utvikle. Det er nok litt slik i andre land, men her til lands har de fleste det mye bedre som fast ansatte enn gründere, og derfor er det ikke noen stor risiko med å gå ut med en forretningsidé.

Luftes idéen skriftlig og ikke muntlig, kan e-postkorrespondanse evt. brukes til å bevise hvem som stjal ideen fra hvem hvis det skulle gå så galt at det skjer. Noe som sannsynligvis ikke kommer til å skje. Det kan også lønne seg å bli personlig kjent med de du skal samarbeide med, og ikke bare jobbe med en halvanonym hvemsomhelst over nettet. Det øker sjansene for at samarbeidet blir fruktbart og at partene opptrer lojalt overfor hverandre.
 

spelley

Medlem
"Den beste veien til å ha en god ide er å ha mange ideer" - Linus pauling
En <<lys ide >> er fra en bedriftsøkonomisk synsvinkel ikke noe annet enn en hvilken som helst verdiløs ide, uansett hvor glimrende den måtte virke.

Før den lyse ideen blir til en holdbar forretningside, må den utvikles og bearbeides i samarbeid med ulike aktører.
 

jonasali

Medlem
God gjennomføring gir lønnsomhet? Hahahahaha. Det er utallige nettsteder som er meget godt gjennomført, bare noen promiller tjener penger. Det er ikke noe teknisk problem å lage den nye Facebook, men hvor lønnsomt blir det når du har brent en milliard på utvikling? Selv om gjennomføringen er helt tipp topp? Vil noen i det hele tatt bruke den nye superfjesboka di?

At du Stormen ikke er villig til å signere en NDA forteller meg at du er useriøs og at jeg aldri, aldri ville innledet samarbeid med deg. Jeg skriver jevnlig NDA-er med mine samarbeidspartnere.

At du er lei av livet osv. osv. er kanskje noe du bør ta ut andre steder enn her på forumet. Vær en positiv medspiller, ikke en surpomp.

Ikke at jeg har så mye å bidra med til tråden. Men når jeg leser eksempelet ditt så tenker jeg med en gang Google plus

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
 

typisk

Utvikler
idea-execution.jpg

Som du ser er en idé verdt lite. Bare la folk stjele din idé, det er uansett naivt å tro at du ikke vil bli kopiert før eller senere om du gjør det bra.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
hehe, den grafikken der er jo ikke akkurat noen autoritet i seg selv, jeg kan godt lage en som sier det stikk motsatte på fem minutter, men poenget er godt det :)

I bunn og grunn er man avhengig av både en god ide, og god gjennomføring, for å virkelig skyte blink. En god ide er verdiløs så lenge den ikke gjennomføres, og hvis man ikke har noe bra i bunnen (altså en god ide, selv en kopiert en), så er selv verdens beste gjennomføring sannsynligvis bare bortkasta tid og penger.

Kopierer man et bra konsept som er dårlig gjennomført, og gjennomfører det topp (altså i bunn og grunn gjenoppfinner det), så kan man ha skutt gullfuglen - se f.ex. på ipad/tablets. Tablets var ikke egentlig noe nytt når Apple kom med iPad, de hadde funnes i årevis, men de hadde blitt dårlig gjennomført, og var typisk bare vanlig Windows uten ordenlig mus/tastatur. Apple løste hele greia på en mye smartere måte, og vips, så har de fremdeles total dominans av det markedet, selv om konkurrentene har prøvd å kopiere formelen i tre år nå, og laptop-markedet er på rask vei nedover (har sunket 11% fra i fjor), fordi mange av de som ikke EGENTLIG trenger en ordentlig pc, bytter over til tablets.
 
Topp