Kjapp og trygg hosting for Wordpress

enkleste/beste regnskapsprogram for en total nybegynner

Sirena

New Member
Iexcel er helt uforståelig for andre enn Excel- og regnskapseksperter. En slags programvare bygget i excel, som er så komplekst og lite brukervennlig at poenget med å bruke programvare forsvinner.

Jeg har jobbet i 3 år med å utvikle iExcel konseptet. Selv mener jeg at det er det desidert beste konseptet for småbedrifter. Den viktigste grunnen til at jeg fortsetter å jobbe med iExcel og konseptet, er at det faktisk skaper en bedre hverdag for gründere og småbedrifter. Det vi i iExcel ønsker å gjøre, er å tilby et solid alternativ til regnskapsprogrammer, lønnssystemer og fakturasystemer. De som ønsker å jobbe i dataprogrammer bryr vi oss ikke om. Men de mange Excel-fansene, som tusen ganger heller vil jobbe i Excel enn å ta i bruk et sært dataprogram, de bryr vi oss om. Husk at det alltid er mange som bør jobbe i Excel-regneark fremfor å måtte bruke et særegent system. Og den beste måten å lære seg Excel på er faktisk gjennom å jobbe i Excel.

Ditt synspunkt om at iExcel er uforståelig, er for meg helt uforståelig. Hvor mye kan du ha satt deg inn i sakene du uttaler deg om?

Jeg vet dessverre ikke hvor mye Excel-kunnskaper du har, men jeg fornemmer at du uansett ikke liker Excel så veldig godt? Det er synd. På de områder du ikke liker, burde du kanskje være litt mer tilbakeholden med å gi råd? Det er tross alt millioner av mennesker i verden som elsker Excel og som utnytter Excel til virkelig å forenkle og speed opp alle sine arbeidsoppgaver. Synes du ikke det er bedre at folk lærer seg Excel slik at de kan effektivisere jobben sin og gjøre seg uavhengig av hjelp og programvare?

Siden du er så negativ til iExcel, vil jeg personlig tilby deg 2 timer gratis innføring i alt Excel kan brukes til, fordelene med konseptet og hvordan iExcel Arbeidsbøker gir styrke og selvstendighet til folk i småbedrifter.

En liten innføring får du ved å lese mitt siste blogginnlegg, Smarte valg gir innsikt og resultater.

Jeg håper virkelig at du Hansson takker ja til tilbudet om gratis innføring i iExcel. Det er fritt frem og du finner mine kontaktdetaljer på hjemmesiden vår: iExcelbooks.no eller direkte på iExcelbooks.no/kontakter

Selvsagt håper jeg også at alle dere som leser dette i det minste er åpne for at Excel-regneark er verdens fremste verktøy for at du skal klare å utføre kompliserte oppgaver på en svært enkel måte. Husk at vi i iExcel jobber for at vi i småbedrifter skal stå sammen om å gjøre vanskelige ting enkelt og samtidig utvikle oss slik at vi selv og våre forretninger kan blomstre.

Vi høres! :)


Med vennlig hilsen
iExcel AS

Sigurd Renander
konseptutvikler og statsautorisert revisor
 

hansson

Langveisfarende
Jeg er tilhenger av smart programvare som gjøre livet mitt lettere, ikke vanskeligere. Ved å ta en kikk på Conta Faktura vil du se ganske nøyaktig hvordan jeg tenker, da det er jeg som har utformet alle sidene i denne tjenesten. Det er ikke tilfeldig at Conta Faktura ikke ligner på et regneark, for å si det slik.

Jeg bruker selv Excel til mitt eget mini-ENK-regnskap. Selv om jeg er en over middels avansert databruker som med letthet setter meg inn i de fleste nye programmer, opplevde jeg iExcel som helt kaos. Det var ikke vits å begynne å prøve å bruke det en gang, jeg skjønte rett og slett ikke noe som helst av hva som skulle skje, og jeg har ikke tid til å sitte og prøve å finne ut av ting når jeg heller kan kjøpe et regnskapsprogram som fungerer cirka som forventet på første forsøk (Opprett nytt bilag --> OK).

I og med at jeg selv er ekskludert som bruker uten å måtte gå på kurs først, regner jeg med at dere har ekskludert en rimelig stor gruppe som spiller i samme divisjon som meg selv eller lavere når det gjelder Excel og regnskap. Jeg tviler ikke på at det er et utmerket regneark for de som liker regneark, men som nevnt synes jeg at programvare skal være laget for å hjelpe folk på en enkel måte uten at man må tilegne seg en hel masse kunnskaper, om både programvaren og om regnskap som fag, før man begynner. Selv med basiskunnskaper i Excel vil man ha problemer med å skjønne noe av iExcel, og uten noen kunnskaper om debet/kredit kan man ihvertfall bare glemme det. Tar forbehold om at regnearkene er blitt bedre siden jeg sist prøvde for noen år siden.

Ditt synspunkt om at iExcel er uforståelig, er for meg helt uforståelig. Hvor mye kan du ha satt deg inn i sakene du uttaler deg om?

At du ikke har evnen til å lytte til brukerne dine må da være et stort handikap for en programvareutgiver/tjenestetilbyder. Da høres det nesten ut for meg som du utvikler regneark for deg selv som fagmann og Excel-ekspert, og ikke for dine kunder?

Takker ellers for hyggelig tilbud om opplæring, men vil heller gi bort de timene til noen som kunne hatt utbytte av å bruke iExcel.
 

joacim

New Member
Hvor vanskelig er det å holde et regnskap?

Jeg referrer til at mange viser til at regnskap tar ekstremt mye tid. Jeg er enig og uenig. Jeg mener det kommer an på hvor stort du driver. Er det et enkelt mannsforetak under/ca 100 000 kr som ekstra jobb eller ved siden av studie. Vil jeg anbefale å gjøre det selv.

Hvorfor?
Fordi regnskap er ikke så komplisert som enkelte vil ha det til. Jeg har brukt Iexcel (betalt) i 2 år og har hatt god erfaring med det. Men kan være litt krevende å sette seg inn i. Du trenger ikke å være en ekspert for å bruke Iexcel som det blir refert til ovenfor.

Det første året jeg startet med mitt enkeltmannsforetak og ble mva pliktig. Startet jeg med et blankt excel ark. Og det er det eneste året jeg ikke har fått klager fra skatteeateten eller lignende :) Så lenge du følger lovene for hva som skal være med i et regnskap er du innenfor. Det er ingen lover som sier at du trenger å kjøpe et regnskaps program. Den loven ble opphevet i 2009 slik at du kan selv bruke et blankt excel ark :)
 

Andreash

New Member
Disclaimer: Jeg er en av gründerene bak Utfylt.no | Regnskapsprogrammet som faktisk er enkelt (enkelt regnskapsprogram for de minste firmaene i Norge) :)

Av de regnskapsprogrammene som er på markedet i dag synes jeg Tripletex er det enklerste. De har fått til en god og moderne web-løsning (i motsetning til Mamut/Visma), og jeg kjenner mange som er fornøyde brukere. Jeg føler allikevel at de har tilpasset seg mer for de som kan regnskap veldig god i de litt mer etablerte bedriftene.

I Utfylt har vi forsøkt å tilpasse oss de aller minste bedriftene (Enk og små AS), og har derfor mye mindre funksjonalitet enn Tripletex/economic/mamut/visma. Resultatet (etter min mening) er at vi har et mye enklere program spesialtilpasset de aller minste, som kanskje ikke er spesialister i regnskap. Vi vil også ha en hjelpefunksjon i programmet, slik at folk kan lære seg litt regnskap underveis som de bruker programmet. Grunnen til at jeg startet Utfylt.no | Regnskapsprogrammet som faktisk er enkelt var fordi jeg var lei av vanskelige regnskapsprogram, og ønsket noe som virkelig var enklere. Ta en titt på siden vår, og kom gjerne med tilbakemeldinger/kritikk. Mailen min er andreas@utfylt.no. :)
 

Tony J

Alle skal få
Det er så mange uendelige faktorer å ta hensyn til når det kommer til regnskap. Jeg håper Conta og Hansson kommer på banen med et regnskapsprogram som står i stil med Conta Faktura. Da vil jeg faktisk legge av en dag til fest for denne begivenheten hvis de får det til. Jeg velger å vente til denne dagen, fordi hvis noen skulle klare dette så må det være gutta bak Conta.
 

paal_erik

Medlem
Jeg håper Conta og Hansson kommer på banen med et regnskapsprogram som står i stil med Conta Faktura. Jeg velger å vente til denne dagen, fordi hvis noen skulle klare dette så må det være gutta bak Conta.

+1
Helt enig. Bruker Conta faktura pr.d.d og skulle gjerne hatt regnskapsprogram fra de også, med API til 24Nettbutikk, og til Mystore...
 

alex01

New Member
Hvilke regnskapsprogram som passer best for din bedrift kommer litt an på smak og behag. Man kan teste ut de fleste regnskaps systemer, så vil anbefale det.

Selv synest jeg e-conomic sitt system er veldig bra, på grunn av at man kan importere transaksjoner på en enkel måte fra nettbank, gjøre bank avstemming og synest generellt programmet er veldig brukervennlig.

For min del synest jeg Tripletex var ganske greit, men på grunn av manglende mulighet for å hente inn fra nettbank (så vidt jeg kunne se iallefall), så foretrekker jeg economic. Tripletex er også veldig brukervennlig.

Testet også ut UniMicro sitt system, men synest egentlig ikke det var noe særlig brukervennlig til mitt bruk (enkeltperson foretak).

Det finnes også ett gratis program som heter Bas21 (litt oversiktlig og rotete program).
 

Dseller

Medlem
Er det ingen her som fører regnskap selv?

Til de som evt gjør det, hva er deres bakgrunn innen regnskap/økonomi?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg fører regnskapet selv, men så er regnskapet mitt ganske enkelt også - stort sett bare få og relativt store fakturaer både ut og inn (småutgiftene gir jeg beng i å ta med, rett og slett for å gjøre jobben enklere).

Har tatt bedøk på høyskolen jeg gikk på en gang i tida (den gangen da man fikk kasta penger etter seg hvis man visste hva "html" stod for, dvs slutten av 90-tallet), men utover det begrenser det seg til å ha lest mye på egen hånd.
 

dkoder

Medlem
Jeg er i oppstartfasen og fører selv i XL til å begynne med, er litt i samme situasjon som TorsteinO. Jeg har gått på et par regnskapkurs og funnet en del ressurser på nett, så får jeg se hvordan det går i forhold til tid/profitt på sikt. Hvis Conta kommer med en løsning vil jeg vurdere det, samtidig ser jeg nytten av å plage meg selv med å virkelig skjønne regnskapet sånn at jeg lettere kan forstå håndverket og bedre forutse økonomien i firmaet. Jeg har ingen bakgrunn i økonomi, men har jobbet flere år med administrasjon.
Det er av min oppfatning at det har blitt enklere å føre selv for enkeltpersonforetak, forenkling fra myndighetene, samt tilgangen på informasjon og hjelp på nett.
 
Topp