Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips til ny rask PC

hvaer

Medlem
Det var derfor jeg valgte Elkjøp, slik at jeg kan bytte den hvis den ikke duger. Jeg trenger ikke så rask PC ellers. Jeg vil egentlig få mest igjen for pengene :)

Vi får se om den duger til formålet.

Den er sikkert bedre enn din gamle, men det er heller ingen tvil om at du kunne fått langt bedre maskiner innenfor 5000 kroner. Denne Aceren er et eksempel, på en maskin som ville gitt deg langt bedre ytelse, i denne prisklassen. (Normalt sett vil jeg aldri anbefale en Acer Aspire, men jeg ville heller aldri anbefale HP Pavillion så da går det sikkert bra i denne sammenheng)
 

appelsin

Medlem
Nå har jeg hatt HP Pavilion i et par timer, og ganske riktig: Det var et bomkjøp. PC-en bråker og jobber hardt selv om det ikke er noen arbeidsoppgaver som utføres. Ut fra siden kommer det store mengder med varm luft som en varmeovn.

Blir nok en tur innom Elkjøp og bytter denne. Skal nok ha en med SSD som Torstein foreslo. Har lest litt om det, og for meg er det rart at dette ikke er standard i nye PC-er. Hva skal vanlige folk med 500-1000 GB med mindre man driver Foto Knudsen eller Universal Film Studio?

Jeg hadde 75 GB på den gamle PC-en og dette holdt i massevis.

Kan det være et alternativt å sette inn en SSD i den nye PC-en, eller bør jeg kjøpe en annen?
 

eplebiten

Medlem
SSD vil generere mindre varme enn en platedisk, så dette kan hjelpe på med å redusere varmeproduksjonen litt. Men prosessoren vil fortsatt stå for det meste av varmeutviklingen. Et generelt problem med AMD-prosessorer er at de bruker mer strøm og produserer mer varme enn Intels prosessorer.

Årsaken for at de fleste datamaskiner (spesielt de rimelige) ikke har SSD er nettopp på grunn av pris. SSD er dyrere enn platedisker, og når man konkurrerer på pris må man kutte kostnader så mye man kan. Harddisk, CPU og skjerm er de vanligste faktorene man kan kutte priser på.

500-1000 G er ikke spesielt mye, og de fleste jeg kjenner har gjerne 2-3 eksterne harddisker som suplementerer den interne. Nå har dette kanskje en sammenheng med at jeg kjenner en del fotoamatører, og disse bruker gjerne mer harddiskkapasitet enn de fleste andre. Men det finnes også en del som har en del musikk og film lagret. Spesielt sistnevnte tar fort mye plass.

Etter min mening er det viktigste argumentet med SSD at maskinen blir vesentlig raskere. Spesielt gjelder dette ved oppstart av maskinen, men også når man starter opp programmer.
 

spikre

peterhamre.no
Kjøp fra Multicom. Greie gutter med gode priser og riktige produktsammensetninger. Dessuten har de ingen "knalltilbud" som de store kjedene har. De har et riktig utvalg hvor hver maskin tydelig skilles fra hverandre basert på konfigurasjon/tilpassning, ikke pris. Elkjøp er ikke stede å kjøpe maskin om du skal bruke den på jobb.
 

hvaer

Medlem
Jepp, Multicom er plassen å kjøpe bærbar, med mindre man koder mye. Noen av maskinene deres har ikke <> ved siden av den venstre "shift"-knappen, og det er en særdeles irriterende mangel ved koding.

Så til ditt bruk så vil jeg enten anbefale den jeg linket til tidligere, eller denne, evt. denne om man vil ha en lett maskin, som skal være særdeles stillegående.

Det er viktig å nevne at operativsystem ikke er inkludert i prisen, så da kan du velge det du måtte ha mest lyst på(sannsynligvis win 7...)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Forøvrig - jeg har rundt 1TB (altså 1000GB) med filer på maskinen min, men det er i stor grad fordi jeg får mye bilder fra kunder og fotografer. Kjøper en ny 13" macbook pro retina nå straks, og der skal jeg klare meg med en 512GB SSD

Tror nok prisskiktet der du virkelig får mest for pengene vil være et sted litt i underkant av 10.000, kanskje 9000 eller så
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Etter min mening er det viktigste argumentet med SSD at maskinen blir vesentlig raskere. Spesielt gjelder dette ved oppstart av maskinen, men også når man starter opp programmer.

Egentlig gjelder det alt av operasjoner som leser og skriver mye til disken.

Prøv også å finne en maskin der du kan utvide til 16GB ram/minne,evt der det er såpass fra før, men da tar alle - ikke bare apple - seg bedre betalt for det enn om du kjøper det selv (riktignok er ikke forskjellen så stor som den pleide å være, apple kutta blant annet endel når de gikk over til laptoper der man ikke kunne utvide selv). Mer minne vil la maskinen droppe enda mer av skrivingen til disken, og selv om det vil være spesielt merkbart på maskiner uten SSD, så er RAM enda kjappere enn SSD'en.

Ang skjermstørrelsen - det er nok en bedre løsning å skaffe en ekstra skjerm enn en maskin med størst mulig skjerm, men sier de at du trenger mye plass på skjermen så har de helt sikkert rett. F.ex. i programmer med mange menyer er det gull verdt å ha enten flere skjermer eller størst mulig skjerm. Jeg har en 27", og syns det føltes "digert" til å begynne med (jeg var vant til 24"+en 15" MBP), men nå har jeg funnet ut at jeg må ta med den gamle 24"eren også til kontoret, for jeg trenger mer plass.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
hehe, nei, så det er fremdeles håp for deg også adeneo ;)

come to the dark side... ;)

781008305.jpg
 

eplebiten

Medlem
nærmer seg raskt ti år med mac for meg ;)


Kjøpte min første Mac i 98. En Powerbook G3 Wallstreet II (kom ut i august/september 98 og jeg kjøpte den i slutten av september) med en 266 Mhz prosessor, 4 GB harddisk og 64 MB RAM. Dette er den mest solide bærbare jeg har hatt. Én gang fant jeg min tre år gamle nevø hoppende på den sammenlukkede maskinen, og det var ikke det minst tegn på at en tre år gammel gutt hadde hoppet gjentagende ganger på maskinen. Denne maskinen hadde to moduler (en på hver side) hvor du hadde plass til batteri, harddisk, etc. Modulen på høyre side var også en 5 1/4" stasjon hvor du kunne sette inn en CD-ROM, ekstra batteri eller harddisk. I tillegg hadde den også en PCMCIA-kortplass for ekstra utvidelse. Inkludert et kort som gav muligheten for USB senere. Til slutt kan jeg også nevne at den hadde en SCSCI-utgang slik at man kunne koble Powerbook'en til en stasjonær maskin og bruke den bærbare maskinen som en ekstern harddisk. Tilsvarende som man i dag bruker Target Mode med Firewire og Thunderbolt. Totalt kostet denne maskinen minst 35.000 kr da jeg kjøpte den.

Maskinen er fullt brukbar i dag, og den ligger nedpakket i originalkassen i boden/datasenteret som jeg har.


Ellers har jeg mest sannsynligvis et lagringsbehov som overgår de fleste sitt behov. Nå for tiden har jeg én server med 12x1TB som kjører RAIDZ2, én med 24x2TB (to RAIDZ2 med 12x2), og én 24x3TB med samme oppsett som 24x2. Alle tre servere bruker FreeNAS. Den minste har et nettverkskort med 2x1 Gb/s, mens de to største har to nettverkskort med 2x1 Gb/s hver. Totalt 4x1Gb/s satt sammen til én virtuell kobling med en hastighet på 4Gb/s. Mac Pro 1.1 (kjøpt i 2006) og Hackintosh har 2x1 Gb/s satt sammen som virtuell kobling. Dermed har jeg 2 Gb/s nettverkskobling på hver av maskinene. Mac mini (koblet til TV for Plex), iMac, spill-PC, og VPS-server har 1 Gb/s hver.

Til slutt har jeg også en backupserver med 12x3 TB i RAID1+6 hvor jeg lagrer backup av viktige filer, bilder (har ca. 3,5 TB) og film. I tillegg har jeg ekstra kopier av bilder lagret på eksterne harddisker og Blu-Ray som lagres i to bankbokser. (Den første boksen ble full, så jeg måtte få en ekstra.)

Men nå ble dette litt for teknisk og kjedelig selv for meg.
 
Topp