Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips til ny rask PC

TorsteinO

Art Director & grunder
lenovo har ihvertfall pleid å levere bra kvalitet tidligere, men nå er jeg lite oppdatert på sånt. Det er noe snodig der også - på sidene til MPX står det at det bare er 8GB flash, og det står heller ikke spesifisert noe om SSD'en på prisguide-sidene, så da høres det egentlig ut som en sånn hybriddisk, som absolutt ikke er det samme som en SSD, så det ville jeg ha sjekka litt nærmere.

Den første acer'n (nr 2) har bare 2,5 timer batteritid, helt latterlig lite, det er vel omtrent det den 5 år gamle macbooken min har, og MSI'en er ikke stort bedre med 3 timer. Den andre Acer'en har ihvertfall 4 timer, mens lenovo'en er oppe i 6, som begynner å hjelpe. Nå skal du ta de fleste sånne batterilevetid-opplysninger med en stor sleiv salt, men det bør ihvertfall gi et hint om hvilke som klarer seg lengre enn de andre.
 

eplebiten

Medlem
1) og 2) er dyre, og vil være de beste spillemaskinene.
3) Mitt valg. Du får den for 7000 kr hos Komplett.
4) er betydelig dårligere enn de andre. (i5 mens de andre har i7)

Samsung 9 er også en god maskin.

Lenovo er også kjent for å lage gode maskiner. Acer er så vidt jeg husker den produsenten med mest feil. MSI er også en god produsent. Lager ganske gode hovedkort.

Edit: Årsaken for at de 1 og 2 har så lav batteritid er at de er beregnet for spilling. Dermed har de glant annet grafikkort som bruker mye mer strøm. De er også såpass store at de ikke akkurat er bærbare. Heller flyttbare.

Edit: Det kan være lurt å kjøpe et 9-cellers batteri. Dette vil gi en betydelig bedre batteritid hvis man ønsker dette.
 
Sist redigert:
A

aabbcc

Guest
Nå skal jeg levere inn bomkjøpet HP Pavilion til Elkjøp,

Jeg også gikk på en bommert med en HP pavilion for 2 år siden. Er som å ha en jumbojett i stua hver gang jeg skrur den på. Heldigvis varer ikke batteriet i mer en 30 minutter, så må slipper lange perioder med støy. Ser meg om etter noen nytt selv, så rådene her inne kommer godt med. Vurderer faktisk å gå over til the darkside selv - Mac.

aabbcc
 

eplebiten

Medlem
Jeg ville valgt 1. Den er rimelig og du får en rimelig god ytelse. Du kan også kjøpe en ekstra minnebrikke slik at du har totalt 16 GB. Alternativt også en SSD som kan erstatte den inkluderte. Sett den gamle inn i et eksternt HD-kabinett, og du har en ekstern harddisk hvor du kan lagre en sikkerhetskopi.

Edit: Bytte av harddisk og minnebrikker er litt vanskeligere på denne maskinen sammenlignet med en del andre ettersom man må skru av hele bunnen på maskinen, så dette vil kanskje ikke være så veldig aktuelt for deg.
 
Sist redigert:

appelsin

Medlem
Siden det ikke er flere innsigelser, så blir det Lenovo :)

Den er et par tusen dyrere enn HP Pavilion fra Elkjøp, men jeg sparer hvertfall legeregninger og potensiell tinnitus-operasjon i øret pga konstant støy.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du kan vel helt sikkert sende komplett en mail på forhånd og spørre om de kan bytte ut disken med en SSD for deg også, hvis du ikke er comfy med å skru såpass mye på maskinen selv. Det vil nok øke både ytelse og batteritid.

(...det har vært mange på kontoret som har sett på med store øyne og ikke skjønt hvordan jeg tør å gjøre sånne ting når jeg gjorde litt større operasjoner på den gamle macbooken min - bytta ut den optiske stasjonen med en ekstra harddisk, bytta viftene og litt sånt... :) )
 

eplebiten

Medlem
Off topic, men jeg har aldri forstått hvorfor Microsoft fragmenterer Windows så mye som de gjør. Det blir bare forvirrende for kundene.

Riktignok er jeg en ihuga Mac-bruker, men jeg synes at det er mye enklere å forholde seg til kun én utgave av OS. Hvis man vil bruke de innebygde serveregenskapene til Mac OS, og man ikke kan eller ønsker å bruke kommandolinjen, kan man kjøpe Server-programpakken som gir deg et enkelt GUI for det som fra før av allerede er innebygd.

Det samme gjelder de språklige utgavene av Windows. De opererer med forskjellige språklige utgaver som for eks. engelsk, norsk, fransk, osv. Hvorfor ikke bare lage én utgave med alle språkene slik at kunden kan selv velge hvilket språk hyn vil installere?
 
Topp