Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ssd

InVert

Blogger
SSD har som regel SATA2 tilkobling som du fint kan bruke. Med alle hovedkort som har samme tilkobling som SSD disken du har tenkt til å bruke så går det fint.

Jeg har selv hatt Win7 på 32GB disk og det er ikke å anbefale, velg minst 120+ GB, noe jeg selv har nå.

Med 32GB må du nesten legge alt av programfiler over på en annen partisjon, samt skrivebord og dokumentfiler. Fordelen med SSD går da nesten bort i vanlig bruk, men oppstart går som regel raskere.

Det jeg opplever nå er at det snart blir 256GB SSD på meg, for nå er snart min 120GB SSD disk full. Har da latt alt være som en vanlig installasjon uten å flytte dokumenter osv, men nå har jeg også veldig mange programmer installert samt Hibernation og Pagefile på ca 30GB.

Windows 7 tar helt rent ca 16GB plass for 32 BIT og 20 GB for 64 bit: Systemkrav for Windows 7 - Microsoft Windows

Bruker selv denne nå: Kingston V300 SSD-harddisk - KINGSTON TECHNOLOGY | Clas Ohlson
 

MAN

Medlem
Takk for svar.

Jeg tenkte som så at ha Windows og tilhørende win programmer på SSD, mens dokumenter, bilder, programmer og lignende legges på vanlig HD.

Mitt hovedkort:
Lagergrensesnitt ATA-133 - kontakt(er): 1 x 40-pin IDC - 2 Enhet(er)
SATA-300 - kontakt(er): 5 x 7pin SATA - 5 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 0+1 / RAID 5 / JBOD
SATA-300 - kontakt(er): 1 x 7-pin ekstern SATA - 1 Enhet(er)

Ikke noe SATA 2?
 

MAN

Medlem
SATA-300 == SATA2, SATA(1) = SATA-150

300 og 150 er overføringshastigheter :) høyere jo bedre.

Se der ja, lærer noe nytt hver dag:)

Da er det jo bare å kjøre på ssd såvidt jeg kan se.

Har du noe erfaring med Sandisks ssd?
 

InVert

Blogger
Nei, det har jeg ikke. Første jeg hadde var 32 GB Corsair, en av de første som var både treg og fikk noen feil ettervert.

Kingston som jeg linket til har jeg kjøpt flere av, de fungerer godt og er raske. I tillegg til at de har vært rimelige hos Clas :)

Håper derfor noen andre kan dele erfaringer om Sandisk :)
 

MAN

Medlem
Sandisk er ikke et must, så bare at de hadde rimelige disker.

Har vært brukt altfor mye penger her i det siste, samt satt av 65 000 til selskap, så budsjettet er litt stramt.
 

MAN

Medlem
SSD har som regel SATA2 tilkobling som du fint kan bruke. Med alle hovedkort som har samme tilkobling som SSD disken du har tenkt til å bruke så går det fint.

Jeg har selv hatt Win7 på 32GB disk og det er ikke å anbefale, velg minst 120+ GB, noe jeg selv har nå.

Med 32GB må du nesten legge alt av programfiler over på en annen partisjon, samt skrivebord og dokumentfiler. Fordelen med SSD går da nesten bort i vanlig bruk, men oppstart går som regel raskere.

Det jeg opplever nå er at det snart blir 256GB SSD på meg, for nå er snart min 120GB SSD disk full. Har da latt alt være som en vanlig installasjon uten å flytte dokumenter osv, men nå har jeg også veldig mange programmer installert samt Hibernation og Pagefile på ca 30GB.

Windows 7 tar helt rent ca 16GB plass for 32 BIT og 20 GB for 64 bit: Systemkrav for Windows 7 - Microsoft Windows

Bruker selv denne nå: Kingston V300 SSD-harddisk - KINGSTON TECHNOLOGY | Clas Ohlson

Sjekket din link nå, det var jo fin pris:)
 

eplebiten

Medlem
Sandisk er greit merke. Men jeg vil heller anbefale Samsung som er etter min erfaring den beste leverandøren på SSD. De har SSDer med opp til 1TB til en forholdsvis rimelig pris. 500 GB koster f.eks. ca 2600-2700 kr.

Du bør også koble SSDen til Sata-port 0 eller 1 ettersom det er disse som brukes for OS-disker. Hvis man har en DVD-ROM/BR/CD-ROM blir denne normalt koblet til port 0 mens harddisk blir da koblet til port 1. Portnummer vil være merket på hovedkortet som oftest som SATA_0 og SATA_1 eller tilsvarende.

Når man så setter en installasjonsdisk i DVD-spilleren vil datamaskinen automatisk starte opp fra denne, og når du fjerner installasjonsdisken etter installasjonen av Windows vil den så automatisk starte opp fra SSD og samtidig være så rask som mulig.
 
  • Like
Reaksjoner: MAN

hvaer

Medlem
Det jeg opplever nå er at det snart blir 256GB SSD på meg, for nå er snart min 120GB SSD disk full. Har da latt alt være som en vanlig installasjon uten å flytte dokumenter osv, men nå har jeg også veldig mange programmer installert samt Hibernation og Pagefile på ca 30GB.

Sorry OT, men hvis du har på hibernation samt bruker pagefile på SSD-disken, så er det jo å be om at de skal ryke fortere. How to Maximize the Life of Your SSD
 

InVert

Blogger
Sorry OT, men hvis du har på hibernation samt bruker pagefile på SSD-disken, så er det jo å be om at de skal ryke fortere. How to Maximize the Life of Your SSD

Ja, vet om det der. Hibernation ble brukt bare en gang i forbindelse med flytting av pcen og pagefile ligger i snitt på 200MB i bruk, så ikke store slitasjen. Så er installasjonen min relativt ny, pleier å deaktivere begge, men sjekket opp forbruket på disken i forbindelse med svaret over :)
 

MAN

Medlem
Hei,

ISO fil brent ut, SSD disk og kabler anskaffet, filer og data tatt back up av, da gjenstår bare installasjon.

Jeg kobler fra HDD og har kun SSD tilkoblet ved installasjon, kobler deretter til HDD og formaterer den.
Bør jeg ha flere partisjoner på SSD? feks 60-80 gb til Win, resten til filer, spill etc? Har kjøpt 120 Gb Samsung.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Som Spikre sier; ingen vits i å lagre ting på en ssd. Det er mye viktigere (vil jeg tro) at programmene dine jobber raskest mulig, kontra om det tar 3 eller 10 sekunder å starte en film. Jeg har også kun OS og programmer på ssd også er all lagring på en ekstern disk.
 
Topp