Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva tror dere om bitcoins?

knippsen

Medlem
Bitcoins er et begrep som jeg stadig oftere kommer over på nettet. Jeg har ikke hatt tid eller ork til å sette meg inn i hva det egentlig er for noe enda, men det virker jo som om dette ikke kommer til å forsvinne med det første. Ser at maskiner som visstnok klarer å "høste" botcoins på nettet selges for hundretusenvis av kroner på eBay o.l.

Noen som har noen erfaring med dette? Er dette den neste store økonomien, totalt adskilt fra det tradisjonelle banksystemet, eller er det kun en trend som forsvinner om få år?

Internett-penger med kjempeboom - IT - E24
 

Hakasu

Medlem
Jeg tror det kommer til å være en nisjevaluta. Bitcoin brukes for øyeblikket aktivt til narkohandel og lignende ulovlige handler, og det tror jeg den kommer til å fortsette med. Jeg tviler på at det kommer til å bli vanlig blant "folk flest".
 

eplebiten

Medlem
Ettersom ingen av leverandørene mine benytter BC ser jeg heller ikke et behov for å bruke den selv. BC vil først og fremst bare gjøre hverdagen mer kompleks enn jeg ønsker at den skal være ettersom jeg må forholde meg til ekstra valuta (som brukes i svært liten grad innen mine segmenter) som kreve ekstra arbeid. Hvis markedet hadde snudd seg til å bruke BC som en standardvaluta ville jeg nok gått inn for å bruke BC, men inntil dette skjer ser jeg egentlig ikke behovet for å bruke valutaen.
 
Problemet er jo den ustabile verdien. Du kan selge ett produkt for 10 000,- og ende opp med 5000,- når du skal veksle de inn. Og hva gjør du om du sitter på en liten formue med bitcoins og valutaen plutselig dør ut? Eller maskinen din blir hacket og pengene forsvinner?

Hadde rundt 500 coins sammen med en kompis helt i begynnelsen, vi solgte oss ut når kursen lå på noen kroner. Nå er den vel oppe i 6-700?
 

hansson

Langveisfarende
Hvordan virker dette når du selger, får du da f.eks. USD inn på konto fra kjøperen? Da blir jo identiteten avslørt. Har ærlig talt litt problemer med å se poenget i dette. Bitcoins er ikke knytta til en valuta, men man må jo likevel bruke valutaer for å gi den en reell verdi. Det blir altså akkurat som all annen form for handel med fysiske eller digitale varer eller tjenester. En kryptert form for obligasjonshandel, liksom. Med fysiske papirer, mister du papiret har du rota det til for deg... Eller har jeg misforstått?
 
Joda, pengene kommer på konto. Men når man selger coins-ene sine gjør man det på en "børs", så den delen er vanskelig å skjule. Men en handel mellom 2 personer skal i teorien ikke kunne spores.

Men jeg har heller ingen tro på at dette blir en valuta som lever lenge, men om den gjør det så må dere handle coins, for det er kun 21 millioner stk. (tror jeg) så verdien vil i så fall stige til uante høyder i årene fremover. Noe som også gjør den upraktisk da du kan risikere å betale beløp som 0.00000000023 bc for en pakke kopi papir.
Foreløpig er dette ett spekulasjonsobjekt i mine øyne, du kan tjene mye penger. Vi betale 2kr pr coin, nå er 1 coin verdt 700,-
 
For en valutas soliditet er volum og omløp viktig. Det er mindre BitCoins i omløp enn den Islandske kronen.....

Det er både ulempen og fordelen med bc.
Siden dette er en desentralisert elektronisk valuta så er det ingen som kan trykke opp mer penger. Derfor er det bygget slik at det kun er ca. 21 millioner tilgjengelige bc, da unngår man inflasjon. Men det har jo motsatt effekt siden verdien hele tiden vil svinge, og siden den aldri vil utkonkurrere eksisterende valuta kan man feks risikere at interessen synker i perioder eller at det kommer ett nytt konsept som alle går over til, da kan verdien på bc synke med flere hundre om ikke tusen prosent.

Driver du da butikk kan du tape enorme summer over natten.
 

Steve Cash

Medlem
Ikke for å være kranglete midt på natta, men ingen valuta kan synke mer enn 100%. Derimot kan den rent matematisk øke med hvor høy prosent det skal være. Synker den 100 % er den i 0, og negativ verdi kan den neppe få.

Med mindre jeg har blandet sammen to flasker 60 %, og fått i meg 120 % sprit. :D Det var faktisk en avholdsmann om uttalte dette til en avis en gang.
 
Ikke for å være kranglete midt på natta, men ingen valuta kan synke mer enn 100%. Derimot kan den rent matematisk øke med hvor høy prosent det skal være. Synker den 100 % er den i 0, og negativ verdi kan den neppe få.

Med mindre jeg har blandet sammen to flasker 60 %, og fått i meg 120 % sprit. :D Det var faktisk en avholdsmann om uttalte dette til en avis en gang.

Det stemmer nok det, jeg tenker vi bytter ut prosent med kroner så blir det nok mer riktig :)
Det jeg mente med den siste setninga er at hvis systemet mister interesse/kollapser så kan en bedrift tape tusenvis av kroner pr. BitCoin.

For ca ett år siden ble en konto/pc hacket, hackeren la ut 100 000,- bitconis for salg for 0.1$ pr stk. (litt usikker på tallet). Siden dette fungerer som en børs så stupte verdien på bc, da gikk hackeren inn på sin egen konto og kjøpte opp ett lite lass.

Jeg tror heller at BitCoin vil være prøvekaninen for ett slikt system og at det kommer til å bli erstattet med noe annet etterhvert.
 

Steve Cash

Medlem
Kroner høres riktigere ut, der er det dessverre ikke noen grense for hvor mange tusen en kan tape.

Det blir jo selvfølgelig ren spekulasjon å si noe om hvordan bitcoin vil utvikle seg i framtiden. En kan prøve å spå ut fra historien, bitcoin er slett ikke den første alternative valutaen i verden. Før Internett ble det gjort flere forsøk på lokale valutaer i forskjellige land, de jeg har lest om har ikke overlevd, selv om det kanskje er noen som eksisterer fortsatt. Det finnes/fantes også flere internetvalutaer, men bitcoin virker nok hakket mer seriøst en cybergold og lignende påfunn.

Det er i alle fall flere åpenbare problemer med bitcoin og tilsvarende uoffisiele penger:

-En valuta er avhengig av tillit så lenge den ikke er linket 1 til 1 mot gull eller noen noe annet verdifullt. Ingen vet hvem som står bak bitcoin, og de fleste har nok mer tillit til en nasjonbank enn en ukjent utvikler, til tross for de senere års valutakriser. Tillit betyr rett og slett at penger er verdt noen bare så lenge jeg stoler på at andre også stoler på at jeg fortsetter å stole på at den papirlappen det står 100 kroner for kan byttes i varer og tjenester.

-Falskmyntneri er et problem når det gjelder virkelige penger. Jeg aner ikke noe om hvordan programmet som genererer biltcoin er laget. Men alt som er laget av mennesker kan kopieres av andre mennesker, så falske bitcoin er ingen umulig tanke.

-For å unngå inflasjon eller deflasjon må pengemengden reguleres i takt med nedgang og økning i økonomien, dette er normalt sentralbanken sin oppgave. Uten å sjekke kilder så mener jeg å huske at bitcoingeneratoren(e) er laget slik at det ble generert mange i starten, og så blir det laget færre og færre, helt til det stopper. Hvis bitcoin blir mer og mer populært vil hver enhet etterhvert måtte representere flere og flere varer, det kommer til å bli et problem.

Papirutgaven av Dagens Næringsliv hadde en veldig interessant artikkel om bitcoin for mindre enn ett år siden, jeg finner den ikke på nett, men her er en kort artikkel om temaet Angrep på det siste monopolet: Pengene våre - DN.no

Min holdning er at dette er et interessant og morsomt fenomen, men at en ikke skal kaste seg over det bare fordi det er alterntativt, nytt og spennende, og satse penger en ikke har råd til å tape. Det siste gjelder enhver form for valutaspekulasjon.
 
Sist redigert:
Topp