Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Leieinntekt med % av omsetning

paal_erik

Medlem
Driver firma hjemmefra. Min tanke er å ta % av omsetning i husleie.
Hvor mange % kan man ta i husleie?

Vet at butikker i forskjellige kjøpesenter har fast husleie pr.mnd + % av omsetning.

For min egen del så har jeg da lager i kjeller, som har egen inngang / wc / dusj / lagerlokale.
Husleien vil innbefatte:
- Leie av lokale
- Strøm
- Internet

Hva er akseptabelt å ta % messig i leieinntekt for dette?
 

Steve Cash

Medlem
Først: Det er bare hvis du driver selskap, typisk aksjeselskap, at du kan leie av deg selv, har du enkeltpersonforetak kan du ikke gjøre det. Da er det bare satsen for hjemmekontor som gjelder, eventuelt andel av strøm og forsikring: Skatteetaten - Hjemmekontor

Selv om du driver aksjeselskap så kan du ikke bruke prosent av omsetingen ved leie i din egen bolig. Det du skal bruke er markedsverdien, dvs. hva en ekstern leietaker ville ha betalt for lokalet. Det kan selvfølgelig være vanskelig å fastsette, ettersom du neppe har budt det fram som forretingslokale i markedet, men du kan sjekke hva tilsvarende lokaler leies ut for i området der du bor. Videre må en ta hensyn til at lokaler i et typisk boligstrøk neppe vil oppnå samme pris som i et forretningstrøk, selv om det helt klart trekker opp at du har egen inngang.
 

paal_erik

Medlem
Det er et AS, det er riktig.

Så jeg kan ikke bruke % av omsetning :(
Det er synd!
Da må jeg altså fastsette en fast sum på leieinntekt pr.mnd?
Er det ingen mulighet for å gjøre denne variabel, altså alt etter innsats?
 

Steve Cash

Medlem
Det er det såkalte armlengdesprinsippet som gjelder, du sitter jo selv på begge sider av bordet når avtalen skal inngås, det er derfor hva en utenforstående ville ha betalt som begrenser hva du kan ta i leie. Normalt vil en bruke fast månedsleie, men jeg kan ikke si noe bastant om at det er ulovlig at den varierer, men fortsatt må du ikke overstige markedsleien. Og selvfølgelig er skatteetaten opptatt av beløpet i slike avtaler, ettersom du jo får ut penger skattefritt, i alle inntil du leier ut for halve leieverdien av boligen.

Du kan ikke sammenligne ditt eget firma som holder til i din egen bolig med et kjøpesenter. I kjøpesentre er det gjerne visse fellesløsninger, noen av disse vil til en viss grad kunne påvirke omsetningen, f.eks. felles markedsføring. Videre er det gjerne noe felles adminstrasjon, antakelig mener de at den som selger mer enn andre også bruker mer adminstrasjon. Og en er gjerne med i en senterforening. Ikke noe av dette vil være tilfelle hos deg.
 
Sist redigert:

paal_erik

Medlem
Tenkte med meg selv at det ville vært enkelt å forholde seg til med f.eks 5% av omsetning i husleie inkl. alt (lokale/strøm/internet)

Totalt er det ca.60kvm som disponeres
 

Steve Cash

Medlem
Det sier jo ingenting om hvor stort beløpet vil bli, heller ikke sier det noe markedsverdien. Det er klart at hvis omsetningen er relativt liten, så stanger du i alle fall ikke i taket. Men kanskje tar du derimot ut mindre enn du kan gjøre. På den annen side, hvis du skulle omsette for f.eks. 2 millioner i året, så utgjør husleien hundre tusen, hvilket antakelig er mye mer enn hva du vil få godkjent hvis noen kikker deg i kortene. Du må nok ta jobben med å finne ut hva dette reellt sett er verdt, og legge deg på et nivå som du kan forsvare. Og har du liten omseting og liten fortjeneste i starten, så er det ingen som kan tvinge det til å ta ut mer enn firmaet kan bære.
 

janerik

Medlem
...å kikke deg i kortene er det nok ikke helt usannsynlig at kommer til å skje. Har fått tilbakemelding på at nettopp dette er noe av det som man kommer til å gå ekstra inn på ved kontroller neste år (og sikkert etter dette også). En stor økning i antall AS siste par år gjør nok at Skattetaten kikker noe nøyere på slikt.
På Skatteetatens kurs nå i desember ble det sagt (også skriftlig) at en kostand på 600 - 800 pr kvm/år normalt var ok...går man særlig over dette bør det nok i så tilfelle begrunnes nøye.
Er selvfølgelig forskjell om man leier ut kontorer til seg selv på gården her i Valdres, eller om det skjer på Oslos vestkant.
 

paal_erik

Medlem
@ janerik & Steve Cash. Takk for info.

Når man ser på pris pr.kvm/år er det da kun lagerlokalet. Så kommer strøm og internet i tillegg?

Hvis jeg holder meg på et edrulig nivå, og sier 500,- pr kvm/år ( det er ca.50kvm)

Er det "greit" å dele internet faktura i 50/50 mellom privat/firma (Fiberkabel til 450,- pr mnd)
Strøm kan ikke være så store kostnader (lys, varme, mac)
Total makssum 2500,- pr mnd inkl alt (lager, strøm, internet)

Har ingen intensjon om å "tømme" firma for penger i husleie. Vil ikke ta ut husleie første året uansett da jeg heller vil investere i mer varer
 

Steve Cash

Medlem
500 kroner pr. kvm. blir 25 000 i året eller i overkant av 2 000 kroner måneden, jeg vil tro at det går greit tatt i braktning av at det er egen inngang, i alle fall hvis du har drift som forsvarer det og det er et reellt leiemarked der du bor. Men som før sagt, det er skattekontoret som avgjør dette, ikke vi forumskribenter.

Det er vel i og for seg ikke noe i veien for å avtale at husleien er inklusiv strøm tror jeg. Apropos avtale, du må skrive en leieavtale med selskapet ditt. Det kan virke overflødig ettersom begge deler på sett og vis er deg, men det er likevel to subjekter.

Når det gjelder Internett så er det slik at alt som har med elektronisk kommunikasjon har disse sjablonreglene for beskatning. Det betyr at hvis selskapet dekker en del av dine telefon- eller internettkostnader så skal du beskattes av fordelen for det, det er altså ikke skattefritt på samme måte som utleie av boligen. Jeg har nesten lyst til å si at det enkleste er å betale Internett selv, og bare la selskapet bruke det, men det er ikke helt korrekt det heller. Skal du gjøre det helt riktig må du forholde deg til standardfordelen for beskatning. Til gjengjeld bør du kunne trekke mva på bruk av nett og telefon i næring.
 
Topp