Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nå heves grensen for kjøp av varer i utlandet

TorsteinO

Art Director & grunder
Det de vil tjene på er at de slipper å miste salg under mva-grensa til andre som holder til i utlandet, siden de da også slipper å legge på mva på slike salg.

F.ex: Hansen vil bestille noe RAM til maskinen sin - hos NORSKDATAFIRMA er prisen 500kr (ink mva, altså 400kr ex. mva), og frakten er 79kr. Altså blir den totale prisen 400+100+79.

Hos SVENSKDATAFIRMA koster den samme varen også 400 ex mva - men ingen mva skal legges til, og frakten er 79kr. Der blir den totale prisen 479kr.

Hvor tror du Hansen da vil handle? Sannsynligvis hos SVENSKDATAFIRMA. Hvis NORSKDATAFIRMA i stedet flytter til Sverige vil de også slippe å legge til mva på slike "småsalg", og dermed konkurrere på like vilkår. Har et firma en relativt stor andel av slike småsalg, så kan det der altså ha mye å si.

Det kongen nevner er et poeng, MEN - hvis en stormberg-fleecegenser koster 500 + frakt, her i norge, og en ganske så lik vare fra det nye svenske supermerket Strömfjäll kan kjøpes for 400 + frakt fra en svensk nettbutikk, så vil helt sikkert ganske mange velge den billigere varianten i stedet.
 
Bare jeg som ikke klarer å forstå hvordan nettbutikkene skal tjene på å flytte til Sverige?

Lavere kostnader og momsfritak på pakker under 500,- vil la deg selge varene 25% billigere enn tilsvarende nettbutikk i Norge, og siden de selger til Norge betaler de ikke moms til Sverige, og om verdien er under 500 vil de heller ikke betale moms til Norge, tror de..

Det er et eget lovverk som gjør dette umulig, stormberg sin profil og varemerke er altfor godt knyttet til lokalmiljøet til at de flagger ut. Og er det ikke kun snakk om lageret uansett?
 
Det de vil tjene på er at de slipper å miste salg under mva-grensa til andre som holder til i utlandet, siden de da også slipper å legge på mva på slike salg.

F.ex: Hansen vil bestille noe RAM til maskinen sin - hos NORSKDATAFIRMA er prisen 500kr (ink mva, altså 400kr ex. mva), og frakten er 79kr. Altså blir den totale prisen 400+100+79.

Hos SVENSKDATAFIRMA koster den samme varen også 400 ex mva - men ingen mva skal legges til, og frakten er 79kr. Der blir den totale prisen 479kr.

Hvor tror du Hansen da vil handle? Sannsynligvis hos SVENSKDATAFIRMA. Hvis NORSKDATAFIRMA i stedet flytter til Sverige vil de også slippe å legge til mva på slike "småsalg", og dermed konkurrere på like vilkår. Har et firma en relativt stor andel av slike småsalg, så kan det der altså ha mye å si.

Det kongen nevner er et poeng, MEN - hvis en stormberg-fleecegenser koster 500 + frakt, her i norge, og en ganske så lik vare fra det nye svenske supermerket Strömfjäll kan kjøpes for 400 + frakt fra en svensk nettbutikk, så vil helt sikkert ganske mange velge den billigere varianten i stedet.

Er det ingen som leser seg opp før de uttaler seg i media? Tenker da på alle grunderene som nå skal "flagge ut"
http://www.skatteetaten.no/no/radgi...norske-forbrukere-via-landkodetoppdomenet-no/

Denne saken gjelder spesifikt for .no domener, men om du leser hele greia ser du at det ikke skilles på .com og .no så fremt elementer som språk og lignende er spesielt satt opp for Nordmenn.
Så vi kan jo legge hele denne utflaggingen på hylla, stormberg.no vil ikke kunne sende varer momsfritt til Norge, heller ikke blivakker.no
 

HPF

Medlem
Er det ingen som leser seg opp før de uttaler seg i media? Tenker da på alle grunderene som nå skal "flagge ut"
Forsåvidt riktig det, men norsk Høyesterett er ikke siste instans om noen velger å ta saken til ESA. Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening sendte igår brev til Finanskomiteen om at den foreslåtte grensen kan være i strid med regelverket. Om den skulle være lovlig så vil kanskje andre stille spørsmål om valg av språk, domene, valuta etc. kvalifiserer til å utløse momskrav.
 
Forsåvidt riktig det, men norsk Høyesterett er ikke siste instans om noen velger å ta saken til ESA. Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening sendte igår brev til Finanskomiteen om at den foreslåtte grensen kan være i strid med regelverket. Om den skulle være lovlig så vil kanskje andre stille spørsmål om valg av språk, domene, valuta etc. kvalifiserer til å utløse momskrav.
Dette er ingen ny lov, og det eksisterer rettspraksis på området. Jeg kan ikke helt se hva ESA skulle mene om saken da lovene er til for å opprettholde like vilkår for bedrifter som konkurrerer på det norske markedet.

Det du sier er at om Norske bedrifter oppretter lager i utlandet for å slippe unna moms i Norge (selv om de fortsatt er rettet mot det norske markedet) og dermed får ett økonomisk fortrinn så vil ESA støtte en slik virksomhet?

EDIT: Og her snakker vi ikke om alibaba, dx eller pandawill som tilbyr google translate til norsk, vi snakker om bedrifter som aktivt er rettet mot det norske markedet som feks blivakker eller stormberg. Aldri i verden om de vil kunne flytte lageret sitt til utlandet for å slippe moms.
 
Sist redigert:
Så lenge salget foregår via norsk toppdomene (.no) er salget avgiftspliktig - uansett hvor i verden firmaet befinner seg.

Skattedirektoratet legger til grunn at en næringsdrivende som innretter sin virksomhet mot Norge med markedsføring og salg på norsk internettdomene, vil bli avgiftspliktige for sin samlede virksomhet med salg til norske forbrukere ...

Ref: http://www.skatteetaten.no/no/radgi...norske-forbrukere-via-landkodetoppdomenet-no/

Det finnes også en uttalelse fra høyesterett hvis jeg ikke husker helt feil, men den finner jeg ikke igjen, og den nettsiden jeg fant den på kan selvfølgelig ikke googles. Kan hende jeg finner den igjen når jeg får tilbake min egen datamaskin (mulig jeg bokmerket det) ...
 
Dette er loven, men det gjelder også .se .dk og .com osv men da stilles det strengere krav til definisjonen av "rette seg mot Norske forbukere". Det vil si at det ikke vil holde å si at ebay retter seg mot Norge ved å tilby google translate på sin amerikanske side, komplett kan heller ikke bare bytte til .se for å slippe mva.

Edit: Men det kan tenkes at denne loven faktisk blir forsterket i tiden fremover siden den ikke tar høyde for den økte og enkle handelen fra lavkost land. Jeg vil tippe at regjeringen vil pusse opp denne loven for å blidgjøre de store aktørene.
 

Stefan

New Member
Ja, altså det er visse utfordringer med å sende fra Sverige eller Danmark, men hvis loven kommer det til å skje. Om det er norske nettbutikker eller utenlandske som står for salget gjenstår å se. Nordby på svinesund er jo norskeid, så det skjer i hvert fall innen detaljhandel.
 
Topp