Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Relevant studie til oppstart av nettbutikk

Predator

New Member
Hei.

Planlegger oppstart av nettbutikk, men tenker at det kan lønne seg å tilegne seg en del kunnskap rundt markedsføringen i første omgang. Har lett litt rundt, og kommet fram til litt forskjellige studier:

https://www.nks.no/webmarkedsforing
Markedsføring | NKI Nettstudier | NKI Nettstudier
Webmarkedsfører - eCademy - Nettstudier og nettkurs
https://www.nks.no/markedsforing-og-merkebygging

Noen som har erfaring med noen av desse og mener det er verdt det? Evt andre studier dere har å anbefale.

Tenker også denne kunne vært nyttig på toppen av en av de øvre: https://www.nks.no/bedriftsetablering

Innspill? :)
Inn
 

Steve Cash

Medlem
Sikkert kjempebra, men en treårig bachelor til kr 33900 i semesteret før en får startet en nettbutikk? Det er vel mildt sagt å skyte over mål. Jeg ser dessuten ingen markedsføringsfag der heller.

Det er bra å være grundig, men begynn med å søke etter noen artikler på nettet om (web)markedsføring, les eventuelt en lærebok eller to. Som en start i alle fall.
 

thoaud

Country manager @ Servebolt
Selv har jeg ikke tatt noe studie knyttet til netthandel, eller markedsføring. Men er derimot en flittig bruker av ted.com og youtube, og annet innhold på nett.

Har også sett en del på lynda.com, og lest en del bøker.

Noen relevante lenker:
Marketing Video Courses and Tutorials from lynda.com
Learn Online Marketing with Video Courses and Tutorials from lynda.com
The Lean Startup | The Movement That Is Transforming How New Products Are Built And Launched

Nyttig verktøy når du tenker konsept:
Business Model Canvas Optimized for Lean Startup | Lean Canvas
 

knuttt

Medlem
Ønsker du kunnskap til å utvikle nettsiden?
- Relevante IT-studier

Ønsker du kunnskap om økonomi, handel og markedsføring?
- Markedsføring (lærer en god del om merkevarebygging og lovverket rundt markedsføring generelt)
- Entreprenørskap (lærer om etablering av ny bedrift)
- Revisjon (lærer om regnskapsføring og lovverket rundt dette)

E-business, som nevnt ovenfor, er en blanding av disse, men spekteret blir bredere, og fordypningen mindre.

Når det er sagt: alt dette kan du lære på egenhånd. Husk at du i slike studier lærer veldig mye, og kanskje en god del som ikke er direkte relevant til din bedrift. Pensum til disse kursene kan du kjøpe på egenhånd og lese deg opp i. Spørsmålet er om du ønsker å jobbe i en større bedrift ved en senere anledning. Studier er et stort pluss dersom du søker deg til store bedrifter (CV).

En simpel oppstart av nettbutikk er noe du kan lære på egenhånd. Du trenger ikke studere for å starte en nettbutikk. Jeg vil også påstå at nettbutikken kan bli nokså stor uten at du studerer i det hele tatt.
 
Sist redigert:

Stefan

New Member
Jeg har gått på BI og skrev bacheloroppgave om netthandel. Anbefaler BI. Trenger ikke ta alt, men noen fag er greit. Handelshøyskole er greit hvis man skal drive handel. Starte opp en nettbutikk på hobbybasis kan hvem som helst gjøre og noen av dem kan bli veldig bra. Det går an å teame opp med noen som har kompletterende kunnskaper. Det gjør jeg. Jeg tar gjerne noe av prosjektstyringen, strategien og markedsføringen, men samarbeider med utviklere til å sette opp og eventuelt integrere med andre systemer for de som vil ha noe større med en gang. Å bli en "jack of all trades" som skal gjøre alt selv kan bli for mye, men det går sikkert det også hvis man har veldig mye tid. Når jeg leste entreprenørskap på UiO var det i hvert fall enighet at det var greit å sette ut regnskap.

Jeg vil gjerne også nevne Røkke, og fokusere på at han er dyslektisk og har ikke studert noe, men han har hatt kompletterende folk rundt seg. Noen av hans metoder er det litt uenighet om er greie eller ikke, men han har i hvert fall startet noe stort ut av ingenting og uten utdannelse.

Jeg har startet COinno AS, www.coinno.no og kan alltså samarbeide med de som ønsker å gjøre deler av oppgaven selv.

Ellers ser jeg også at noen anbefaler "lean startup" som metode. Anbefaler dette.
 
Topp