Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøpe logo fra fremmede, tørr du?

xdex

Medlem
Ser at svært mange nettsider, og bedrifter bruker logoer som ofte allerede er brukt av andre. Dette er typisk når folk kjøper logoer fra nettsider som f.eks. fiverr.com eller andre lavpris tjenester. Er det noen her som noen gang har opplevd en flause rundt dette? At du plutselig ser den samme logoen til en bedrift, bli brukt hos noen andre?

Dersom du begynner å bruke en logo, som en eksisterende bedrift allerede har, uten at det er noen form for patent på denne logoen, er det da egentlig fritt fram?

Grunnen til at jeg tar opp emnet, er av ren nysgjerrighet, ser bare mange kjøper "billige" logoer fra india, som ofte selges videre, og blir brukt av 20-40 andre bedrifter rundt i verden. Er vi så gjerrige at vi ikke ønsker noe unikt? Kan man forvente noe unikt for f.eks. 5$ eller 10 minutters jobb?
 

Stefan

New Member
Noen ganger er det helt greit, andre ganger er det katastrofalt og veldig dyrt å kjøpe billig.

Jeg har skrevet et blogginnlegg om dette. Der er et eksempel på en som har brukt en billig-tjeneste eller gjort selv og en som har brukt millioner, og begge to så ut som plagiat. Nå er nok sannsynligheten for at det går galt større hvis man bruker mindre tid og penger, men jeg har også en mulig løsning på problemet. http://coinno.no/hva-koster-det-a-lage-logoer/
 

Stefan

New Member
Blogginnlegget om logo handlet om så mye, men nettopp problemet med å lage noe unikt fikk en mulig løsning i det jeg skrev blogginnlegget og så på de to casene. Løsningen er å gjøre et digitalt søk etter lignende bilder eller logoer på nettet. Nå løser ikke dette hele problemet, kanskje et slikt søk (for eksempel med google goggles) ikke hadde oppdaget yachtmegleren, men Avinor-logoen hadde nok blitt funnet. Det øker kanskje sannsynligheten for å være unik. Nå blir ikke en logo bra av å være unik heller, men den blir direkte dårlig hvis den ikke er det. Noen ganger katastrofal. I det minste pinlig for alle involverte.
 

Stefan

New Member
Ikke jeg heller! Prøvde dessuten å klippe ut og søke på flere måter. Har funnet andre tidligere.

Fant den her til og med :-D
chairmans-station_186x280.jpg


Veldig enkle logoer kan kanskje bli vanskelige å finne.

Noen andre som finner den? Eller andre logoer gjennom å fore inn bilde i google og søke på lignende, bruke goggles eller noe annet som sammenligner med bilder på nettet?
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Skal du ha en privat nettside med bilder av deg og katta å noen ord: da kan du sikkert kjøpe noe billig fra india uten å tenke noe mer over det. For hvem bryr seg egentlig om at logoen din ligner litt på avinor sin logo da?

MEN, skal du derimot ha dette på en stooooor og "seriøs" side og for et firma, så nei..
Da kontakter du en designer og for laget noe unikt, kort å greit :)


/S
 

xdex

Medlem
Skal du ha en privat nettside med bilder av deg og katta å noen ord: da kan du sikkert kjøpe noe billig fra india uten å tenke noe mer over det. For hvem bryr seg egentlig om at logoen din ligner litt på avinor sin logo da?

MEN, skal du derimot ha dette på en stooooor og "seriøs" side og for et firma, så nei..
Da kontakter du en designer og for laget noe unikt, kort å greit :)


/S

Ja, det er greit, men jeg har faktisk opplevd media byråer (utland og her til lands) som tilbyr logo tjenester, som faktisk bare videreselger fiverr logoer og prissetter dem til 3-4000kr - ja, helt vanvittig!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det var ihvertfall et annet firma som hadde veldig lik logo som Avinor, skal se om jeg kan finne det igjen.

Og nå for et par dager siden fikk kontornaboene mine (interiørarkitekter - og ikke bland sammen med interiørdesignere, da blir de hissige ;) ) litt ting og tang i forbindelse med en jobb, blant annet logoen til det nye firmaet de skulle lage lokalene for... og av en eller annen grunn fikk de også linken til "inspirasjonen" til logoen. Den var omtrent klin hakke lik, det var så drøyt at jeg virkelig ble stående og måpe da de viste meg det.
 
Topp