Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan gå videre med ideer

Jens1986

Medlem
Hallo. Vet ikke om denne blir postet i riktig tråd, men here goes

Jeg har I det siste puslet med to forretningsideer. Begge kan vel falle innenfor kategorien reklame/affiliate.

Jeg så at ideprisen går av stabelen 8. oktober, så jeg bestemte meg for å skrive to søknader, en for hver ide. Søknadene har jeg nå sendt rundt til forskjellige folk i mitt nettverk. Et bredt spenn av folk - leger, advokater, siviløkonomer, selvstendig næringsdrivende, programmerere og lærere - for å se om de forstod hva ideene gikk ut på og hva de evt ville ha skrevet annerledes. Tilbakemeldingen var veldig god og flere var interessert i å investere.

Så nå trenger jeg litt videre tips. Jeg er ikke så veldig interessert i at venner skal investere i å få ideene utviklet for jeg har ikke noe godt nettverk innenfor bransjen ideene faller. Så jeg tenkte heller å søke støtte forskjellige steder, som feks ideprisen. For Om man har en pris eller støtte fra noe offentlig, vil det ikke da være lettere å søke investorer som har litt nettverk?

Problemet er at jeg føler de man kan søke støtte hos i konkurranser osv ofte er mest glade i de ideene som "bidrar til samfunnet". Ser man på vinnere av ideprisen tidligere er vinnerne ofte innenfor medisin/mennesker - at jeg kommer med noe som potensielt kan gjøre noen få mennesker rike er ikke like "samfunnsnyttig".

Så det jeg lurer på er hva jeg bør gjøre videre. Andre steder man kan søke om støtte, F. Eks innovasjon Norge osv - gjelder det samme der? Hva ville dere gjort?

Jeg er egentlig som regel optimistisk og kjører på, men jeg er veldig i tvil nå. En rotete post dette her, men det er tidlig på morningen ;)

Det jeg altså lurer på er: er det noe håp å søke støtte hos offentlige organer og konkurranser når ideene er såpass "kapitalistiske"? Hvordan går man lettest frem for å evt komme i kontakt med investorer som har de rette nettverkene? Hvor godt beskytter dere en ide? Pitcher dere den i høyre og venstre eller holder dere korta tett til brystet?
 

Johan

Medlem
Det er aldri mangel på ideer i markedet. Derimot er det få som er gode til å gjennomføre. Gjennomføringsevnen er dermed noe eksterne investorer ser etter vel så mye som de ser etter gode ideer. Investorer bruker mye tid på å følge opp investeringene sine og mange bruker like mye tid på å følge opp 1 mill som 50 mill, dvs at de færreste gidder å investere små beløp, men for at investorer skal investere store penger må ideen ofte globalt potensiale, og de er det ikke mange av. Ulike priser er mindre interessant, men penger fra det offentlige som ikke vaner ut aksjesitsen er bra. Det betyr mindre risiko for investorene. Husk en ting. Du får sjeldent med deg proffer i oppstartsfasen uten å selge en stor andel av kaka billig. Da er FFF penger bedre (friends, fools and family). De krever sjeldent billige aksjer og lar deg som oftest ha faktisk og praktisk kontroll på selskapet.
Det jeg prøver og si er at det er svinetøft å skaffe penger. Det er ofte lettere å skaffe 100 mill enn 5 mill. For å gå på proffene må du være drit proff. Søk innovasjon Norge, skattefunn og alle andre steder som kan gi deg tilskudd. Gå på familie, venner etc.
 

Stefan

New Member
Ja, jeg har også flere kilder som tilsier at det er mer enn nok av idéer. Hvis du begynner å fortelle om dine idéer etterhvert finner du kanskje ut at det ikke en gang er noen som har samme forhold til de, man blir mest gla i sine egne idéer. Det kan til og med være såpass at det nesten er umulig å få andre til å stjele ens gode idéer hvis en prøver.

Det med innovasjon norge i forhold til retningen på idéene der tror jeg er litt vanskelig. Det er oftest for "overvektige kvinnelige ugurer som har emigrert til Hordaland av religiøs overbevising og skal redde ulvene fra sauebøndene og prøve å gjøre butikk på det" eller lignende. Minst distriktspolitikk og gjerne minoriteteter i kombinasjon med sosialt eller grønnt gründerskap. Kjempefint det, men altså i en annen retning.

En gründer trenger på en måte en entreprenør. Det burde jo jeg egentlig kunne være, har fått opp det i personlighetstest og har studert det både på blindern og BI. Driver litt grunnleggende bedriftsrådgiving. Skriver litt på bloggen om entreprenørskap på blogg www.coinno.no/blogg
 
Topp