Kjapp og trygg hosting for Wordpress

co-founder/partner/frilanser søkes

Kunne du tenkt deg å dele brand som frilanser og bli deleier etter verdiskapning

  • Ja! Sammen er vi sterkere og smartere, men jeg vil fortsatt være litt selvstendig

    Stemmer: 6 66,7%
  • Ja! Jeg vil være selvstendig, men sammen med andre

    Stemmer: 0 0,0%
  • Ja! Av andre årsaker

    Stemmer: 0 0,0%
  • Kanskje, er usikker

    Stemmer: 0 0,0%
  • Nei! Av andre årsaker

    Stemmer: 0 0,0%
  • Nei! Jeg vil drive mitt eget

    Stemmer: 2 22,2%
  • Nei! Jeg vill heller ha fast arbeid

    Stemmer: 1 11,1%

  • Totalt antall stemmer
    9

Stefan

New Member
Vi er i ferd med å starte et fullservice reklamebyrå med vekt på digitalt.

Først litt om hva vi trenger og så litt om det vi har.
Noen som er driftig og får ting gjort. Gjerne kunnskaper om web og wordpress. Viktigst tror jeg er en slags driv og pasjon for å lage noe litt bedre. Det er ikke lett å starte opp noe skikkelig bra og vi ser derfor etter en med litt mer talent, struktur og energi enn vanlig. Noen som har litt komplementære egenskaper til oss dessuten. Det er mange ting som enda ikke fungerer, og jeg tror det er greit med en som er fornøyd med ting slik de er, men har lyst til å forbedre.

Største årsaken til å bli med på dette er at successraten øker hvis man er flere, man kommer lenger opp på søk og annet hvis man bruker samme brand og det er mye hyggeligere. Forretningsmodellen går ut på at man som frilanser får del i COinno AS avhengig av hvor mye man fakturerer sine eller andres kunder og interne arbeid. Alle som bruker nok tid interne eller for kunder blir deleiere etter en tid og hvis det er ok for de andre. Delen kan til og med bli større enn min del selv om jeg har lagt inn startkapital og jobbet en del ganske raskt for den som skaper mer verdier. Det vi trenger nå er noen som kan legge litt mer tid i å få skikkelig fart i sakene.

Selskapet er i drift og MVA-registrert. Kontor på Majorstuen i et kreativt loft med 25 andre.

Jeg har bakgrunn fra BI med retning innovajson og kreativitet, skrev bacheloroppgave om arbeidsmiljø i en utviklingsavdeling. Har jobbet med design tidligere og før det med litt rekruttering. Økonomisystemer for lenge siden. Vi har to frilansere som nesten er klare, en som har lyst til å jobbe med server og utvikling (master ingeniør som får roboter til å samarbeide, men er delvis permittert pga ordresvikt) og en som er webdesignlærer (deltid på nki), han har tenkt til å lage kurs for kunder eller andre som vil lære om publisering, SEO, enkel bilderedigering og lignende. Markedsførere, webmastere, informasjonskonsulenter i selskaper kan være kunder. Vi har ikke nok oppdrag som kommer inn enda. Flere av oss er interessert i entreprenørskap, og ser for oss gründere som målgruppe. Vi er også interessert i miljø og hvis vi klarer å få til noe grønnere enn gjennomsnittet etterhvert blir vi glade for det. Det er også mulig vi kan komme på nett med miljøkonsulenter eller lignende og ha de som en målgruppe. Vi har en del andre interesser også, jeg er interessert i ekstremsport, design, bil, samfunn og en del annet. Dette er altså work in progress. Jeg tenker litt lean startup og vi justerer nok en god del underveis, men prøver altså å begrense antall målgrupper litt, men ha flere tjenester til dem.

Les mer om oss på www.coinno.no
 
Forretningsmodellen går ut på at man som frilanser får del i COinno AS avhengig av hvor mye man fakturerer sine eller andres kunder og interne arbeid. Alle som bruker nok tid interne eller for kunder blir deleiere etter en tid og hvis det er ok for de andre.

Hva slags del? Aksjer? Utbytte? Kundemasse? Og er det ikke ett litt dårlig vilkår å stille "hvis det er ok for de andre"?
Med så mange arbeidsområder, blir det ikke helt komplett feil å gi ut andeler etter verdiskapning? Slik du sier:
"Delen kan til og med bli større enn min del selv om jeg har lagt inn startkapital og jobbet en del"
Det er jo klart at serveradmin har en annen verdiskapning enn en selger.

Men er dette er reklamebyrå? Når jeg leser på nettsiden din så ser jeg reklamebyrå, webdesign, programering, PR, utvikling og innovasjon, webhosting, kursing og mye mye mer.
Jeg ville kanskje kalt det bedriftsutvikling, merkevarebygging eller noe.

I bunn og grunn: Jeg skjønner ikke helt hva slags person dere er ute etter.
"driftig og får ting gjort", det kan kona også.
 

Stefan

New Member
Gode spørsmål. Dette er "work in progress", så det er heller ingen svar med to streker under.
Hva slags del? Aksjer? Utbytte? Kundemasse? Og er det ikke ett litt dårlig vilkår å stille "hvis det er ok for de andre"?
Med så mange arbeidsområder, blir det ikke helt komplett feil å gi ut andeler etter verdiskapning? Slik du sier:
"Delen kan til og med bli større enn min del selv om jeg har lagt inn startkapital og jobbet en del"
Det er jo klart at serveradmin har en annen verdiskapning enn en selger.
Delen er aksjer ja. En gang i året er meningen å omfordele etter hva man så langt har bidratt med etter fakturering, interne og eksterne. Dessuten justere verdien på selskapet etter en nøkkel (en due diligence) etterhvert. Vi trykker ikke opp nye, da kan vi fremstå som insolvente i nøkkeltallanalyse og kredittrating pga tapt egenkapital. I en aksjeemisjon (nytrykk og salg av aksjer) må ofte også de andre aksjeeierne, eller en del av dem godkjenne for å slippe inn andre siden de blir vannet ut, det blir litt på samme måte her. Det er generalforsamlingen (årsmøtet) og andre eiere som stemmer over ting i styret (de andre som har jobbet seg til å bli partner). Vi har altså en liten "hack" eller"mod" på en vanlig aksjonærmodell for å bygge på noe osom fungerer og gi mer forutsigbarhet. Jeg jobber litt på de utfordringene man får av ulik verdiskaping. Forslag?

Men er dette er reklamebyrå? Når jeg leser på nettsiden din så ser jeg reklamebyrå, webdesign, programering, PR, utvikling og innovasjon, webhosting, kursing og mye mye mer.
Jeg ville kanskje kalt det bedriftsutvikling, merkevarebygging eller noe.
Dette er et reklamebyrå. Vi vet ikke heller helt hva det blir, det er alt for nytt til å ha satt seg enda. Bedriftsutvikling (jeg er utdannet management-konsulent fra BI med vekt på innovasjon) og merkevarebygging er i hvert fall helt riktig, det er noe vi kan gjøre. En del av konseptet er å kombinere kommunikasjon med innovasjon og da blir det bedriftsutvikling for å kunne svare på kundenes ønsker. Innen retningen lean startup er det også fint å knytte utvikling veldig tett opp til salg ved lanseringer. En annen konsekvens blir a/b-testing. Så bedriftsutvikling (men kun for innovasjon eller basic for andre entreprenører) er et tillegg til å være et reklamebyrå. Det finnes flere som har fått dette til også, så vi er ikke helt unike.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_startup

I bunn og grunn: Jeg skjønner ikke helt hva slags person dere er ute etter.
"driftig og får ting gjort", det kan kona også.

Kona di er velkommen til å prøve hvis hun er driftig og får ting gjort. Her er personlige egenskaper viktige for å komplettere (vi som er her er passe driftige og får ikke så voldsomt mye gjort delvis fordi vi har for mye å gjøre, vi har også andre styrker). I tillegg trengs egenskaper for å kunne leve under litt krevende forhold som det er å være medgründer. Å kunne leve under usikkerhet er også enda en egenskap som trengs. Det eneste faglige er nok kunnskaper om web og wordpress (det mangler jeg nok av, kjøper inn, og han som er designer er også lærer, ikke innkjørt som konsulent og vi trenger han til å kjøre kurs). For å si det sånn, jeg har erfaring som konsulent, men kan ikke nok web, han andre kan nok web, men har ikke erfaring som konsulent. Det der går seg til med tiden, men nå trenger vi altså en som kan komme i gang nå. Gjerne en med erfaring med å produsere i byrå eller som selvstendig. Alternativt kombo av gode kunnskaper i WP og erfaring fra kundekontakt. Gjerne markedsforståelse. Det er også meningen at selskapet skal skaleres opp og nå er det altså plass og behov for minst en til. Noen som også kan investere nok tid og eventuelt penger til å få selskapet i gir.

Håper dette hjelper litt! Gjerne flere spørsmål! Er interessert i behov de av dere som er frilansere har. Hvorfor vurderer dere å bli partnere, en del av en felles organisasjon med flat struktur eller å jobbe gjennom et brand (som kommer høyere opp siden det er flere bak det). Hva vill dere i så fall ha ut av det og hva er viktig for dere?
 
Men hva skal produseres? Det er fryktelig vagt, er du egentlig på utkikk etter noen som kan alt?
Skal jeg lage reklame? Skal jeg være daglig leder? Skal jeg jobbe med WP? For meg høres det ut som dere skal selge innleide tjenester. Ikke ett reklamebyrå men ett konsulent selskap?
 

Stefan

New Member
Men hva skal produseres? Det er fryktelig vagt, er du egentlig på utkikk etter noen som kan alt?
Skal jeg lage reklame? Skal jeg være daglig leder? Skal jeg jobbe med WP? For meg høres det ut som dere skal selge innleide tjenester. Ikke ett reklamebyrå men ett konsulent selskap?

Ja, det er veldig vagt og ganske abstrakt foreløpig, så det er nok mye som faller innenfor. Det er nok en blanding mellom reklamebyrå og konsulentselskap. Jeg har også leid ut konsulenter innenfor salg og markedsføring tidligere som har jobbet ute hos oppdragsgiver. For eksempel hos NetCom. Så det kan jo også være en mulighet.

Et kjent eksempel på både konsulentselskap og kommunikasjonsbyrå er Gelmuyden. Kiese. De er også litt greiere og har åpenhet som verdi, men de jobber veldig lange dager og de er litt mer hierarkisk organisert (men fortsatt helt ok). De har alt fra sosialantropologer, grafiske designere, revisorer og siviløkonomer. På den måten kanskje det ligner litt. Det her er et forsøk på å få til en modernere og flatere organisasjon. Venture capitalist -modellen ser ut til å ligge brakk, og strukturer fra crowdfunding og annet ser ut til å være på vei til å bli prøvd ut. Der er kundene investorer. Her ser vi kanskje på ansatte som organisasjonens brukere eller kunder og deltakerne blir dermed selv investorer. Vi får se om det blir noen eksterne også, eller om det trengs noe lån en gang. GK ble i sin tid startet av at Hans Geelmuyden jobbet veldig mye og skapte et overskudd han kunne bruke til å bygge selskapet. Han eier fortsatt halve selskapet gjennom Koko AS. COinno AS har jeg altså lyst til at blir et litt flatere alternativ, og vi skal prøve å holde oss til en bærekraftig arbeidstid.

Ja, du kan også bli daglig leder. Det er styret som ansetter daglig leder og det blir stemt over. Foreløpig er det jeg som er det siden jeg har relevant erfaring og utdannelse. På lang sikt tror jeg at styrelederrollen passer meg bedre.

Ja, du kan lage reklame hvis det er det du vil gjøre. Hvis det er web du vil gjøre, så er WP det vi har valgt. Det er også åpning for annet, men i så fall gjerne rettet mot de målgruppene vi har, foreløpig gründere og grønne bedrifter. Jeg tror at det er pakker med nettsider på WP og nettbutikker med Woocommerce det blir mest av først, men jeg kan ta helt feil. Du trenger ikke kunne alt. Det er en fordel i forhold til hvis alternativet er å frilanse. Det blir hakket mer spesialisering og mer støtte fra organisasjon. Kan du noe som passer inn og har noen kunder innenfor det, så burde det gå rimelig greit. Da er det noe som allerede fungerer. Da får du et sterkere brand og en del synergier som burde kunne gi litt mer enn det tar. Dette er også en mulighet for å bli med å bygge opp en kommersiell virksomhet som ikke er kapitalistisk (siden du eier proporsjonalt).

Blir du deltaker så blir selskapet også formet av deg, ikke bare motsatt. Dette går flere veier.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg er alltid interessert i konsulentselskaper som jobber digitalt.

Kan du fortelle litt om hva dere leverer i dag, kvaliteten på det dere leverer og hvordan driften er organisert i dag?
 

Stefan

New Member
Jeg er alltid interessert i konsulentselskaper som jobber digitalt.

Kan du fortelle litt om hva dere leverer i dag, kvaliteten på det dere leverer og hvordan driften er organisert i dag?

Så flott! Vi er helt i oppstartsfasen. Det er bare jeg som jobber full tid og jeg kan gjøre design og rådgiving. Vi kan levere det vi har listet, vi har kontor på et kreativt loft med 25 andre selvstendige. Stort sett er det litt rådgiving, små annonser, noe nettmarkedsføring og webdesign nå. Mesteparten av tiden går med til å prøve å rigge selskapet og etterhvert få opp salget.

Driften er organisert i et AS, og frilansere (inkludert meg selv) fakturerer foreløpig ASet med sine ENK. Foreløpig er jeg eneste eier, men Joachim har tilbud om å få gjort om sitt dekningsbidrag og sine interne timer til eierandel som medgründer. Nå har han et weblærervikariat (nki) som varer noen uker og det skjer ikke så mye. Ellers er det også noen eksterne leverandører på oppgaver vi ikke kan. Vi har en interaksjonsdesigner som også gjør kvalitetskontroll som vi vil ha med på alle prosjekter. Jeg er interessert i å levere høy kvalitet. Selv om konsekvensene kan bli at vi taper penger på kort sikt noen ganger.
 

davand

New Member
Interessant bedrift, skjønner dere er i en ny, krevende og utfordrende oppstartsprosess for øyeblikket.
Men har dere en forretningsplan og en visjon? Dere virker litt flersignalt når det kommer til strategi.
Skjønner at de fleste IT selskaper ønsker å satse skarpt og "egde" ett område til å bli kanonbra i det de gjør (typisk hos startup lab). Dere er litt anneledes her, ikke at det er nødvendigvis dumt. Faktisk nesten bedre i starten så dere senere finner ut etter deres team eller styrets styrker (som også er under nettverkings progress) hva dere gjør best, og ikke minst hvor bredt satsningsområde dere skal ha.
Mitt råd er kanskje å være mer åpen når dere ser etter folk, og legge fokuset mer på
"..vi holder på å bygge opp tidenes IT bedrift, men vi trenger folk og frilansere, så hva er dine ferdigheter som vi kanskje ser etter? Vi trenger forskellig ferdigheter hos oss, men vi kan evt. tilby..". Ellers blir det vanskelig å forholde seg til for mye fakta (og plan) som blir fort litt mindre relevant med f.eks. partnerskap ect. Dette går gjerne litt naturlig av seg selv underveis som leder dere mer og mer bort fra startfasen etterhvert. Håper ikke jeg er helt på jordet nå, men prøver å gi litt konstruktiv kritikk så jeg kan hjelpe deg og dere mot en suksesshistorie av en IT bedrift.
 

Stefan

New Member
Takk for feedback!
Interessant bedrift, skjønner dere er i en ny, krevende og utfordrende oppstartsprosess for øyeblikket.
Men har dere en forretningsplan og en visjon? Dere virker litt flersignalt når det kommer til strategi.
Skjønner at de fleste IT selskaper ønsker å satse skarpt og "egde" ett område til å bli kanonbra i det de gjør (typisk hos startup lab). Dere er litt anneledes her, ikke at det er nødvendigvis dumt. Faktisk nesten bedre i starten så dere senere finner ut etter deres team eller styrets styrker (som også er under nettverkings progress) hva dere gjør best, og ikke minst hvor bredt satsningsområde dere skal ha.
På en måte har vi bredde som konsulentselskap og vi driver også å matcher hva vi vil og hva kundene vil at vi skal gjøre. Det som er spesielt med selskapet er modellen for medeierskap, jeg ser i hvertfall at det er en viss interesse for den i avstemmingen, selv om ikke så mange har stemt. Andre igjen er helt uinteresserte i det. Det andre er at vi prøver å kombinere kommunikasjon og markedsføring med innovasjon. Vi vil kunne tilby mer til den samme kunden. Det tradisjonelle er å pushe det kunden skal tilby og så fikle på innpakkingen for å tune. Vi vil kunne tilby produkt-, tjeneste-, og organisasjonsutvikling. Altså bidra til å endre selve produktet basert på sluttkundens preferanser. Dessuten med kompetanse på interaksjonsdesign og cleantech for å skape premiumprodukter. Vi går litt mer i retning branding altså.

Mitt råd er kanskje å være mer åpen når dere ser etter folk, og legge fokuset mer på
"..vi holder på å bygge opp tidenes IT bedrift, men vi trenger folk og frilansere, så hva er dine ferdigheter som vi kanskje ser etter? Vi trenger forskellig ferdigheter hos oss, men vi kan evt. tilby..". Ellers blir det vanskelig å forholde seg til for mye fakta (og plan) som blir fort litt mindre relevant med f.eks. partnerskap ect. Dette går gjerne litt naturlig av seg selv underveis som leder dere mer og mer bort fra startfasen etterhvert. Håper ikke jeg er helt på jordet nå, men prøver å gi litt konstruktiv kritikk så jeg kan hjelpe deg og dere mot en suksesshistorie av en IT bedrift.
Ja, mulig det er neste trinn. Å prøve å få kokt ned det vi vil lage på en apellerende måte. Det vi tilbyr for en som selv er gründer eller frilanser er å "dele brand" for å sammen nå lenger. Dele kunnskap. Spre risiko. Kunne ta større prosjekter. Jeg tror det viktigste er at man blir i stand til å levere bedre kvalitet og få mer arbeidsglede. Delt/dobbelt glede og sosial og faglig støtte. Alt dette, og at deltakeren kan beholde mye selvstendighet og dessuten ha medbestemmelse over det som er felles.

Det er dette jeg ser som noen mulige fordeler. Jeg prøver også å finne mer ut av hva som ønskes her. Senere har jeg tenkt til å bruke et byrå eller selv direkte starte en prosess gjennom blandt annet finn.no. Det er jo også bare til å fortsatt ta kontakt her direkte. Vi har fått kontakt med flere og funnet en frilanser her. Vi ser fortsatt etter en medgründer. En som kan satse.

Personlige egenskaper som er for å komplettere eller for å like seg godt i et gründerselskap kan være:
Høy fokus på kvalitet, utholdenhet, god stressmestring, "en doer", god etikk, flink med folk, faglig dyktig innenfor et relevant område og å være komfortabel med usikkerhet. Dessuten noe å satse, enten tid, penger eller en kombinasjon.
 

davand

New Member
Bare hyggelig.
Okay, mye spennende i sving her hører jeg. Ikke minst hvordan du tenker når det kommer til bedriftstrategi og utvikling, og hvordan du går frem for å nå dine mål. Jeg er personlig veldig glad i konsepter, brand og profilering innenfor entreprenørskap. Så hvis jeg får lov å lage en taco-wrap av dette og tyde frem en form for definisjon og forretningsstrategi så ville det vært slik:

Dere er en ny oppstartet konsulentbedrift som legger verdi i premuim produkter og tjenester med fokus på innovasjon. Dere satser på et bredt spekter som gjør at dere tar i mot de fleste oppdrag, og benytter seg av interne ressurser og/eller eksterne for å få produkt eller tjeneste levert med best mulig resultat. Nettopp dette definerer og differensierer dere fra andre aktører. Dere tar i mot de fleste kunder, deres bedrift image er premium IT som kommunikasjon, markedsføring, clean it, interaksjonsdesign ++ samt stabil gjennomføring med smart ressursstyring, for å kunne levere det lille ekstra for kunden. Selve kundegruppen deres kan være alt fra bedrifter under oppstart, småbedrifter eller store selskaper avhening av hva oppdraget måtte tilsi og dens kompleksitet. Organisatorisk har dere spillerom for inkludering internt i selskapet og åpner opp muligheter for gode samarbeid. Dere lukker ikke døren for å slå sammen bedrifter i samme bransje, som har samme mål eller som utfyller hverandre synergetisk. Nettopp for å bygge opp eller nytt sterkere brand, organisasjon og bedrift som på et senere tidspunkt som forhåpentligvis får et solid markedsfeste nasjonalt. Med en positiv og åpen organisasjonskultur, som kan minnes om "google" eller "apple", med mulighet for vekst og kreativ spillerom som gjør at det dere leverer er pent pakket inn i premium gavepapir før leveranse.

Når jeg leser at du snakker om personlig egenskaper så spør du faktisk etter en eller flere som har 100% gründerpersonlighet. Mulig det er en smart måte, men det skal sies at gründere, generelt sagt, har egentlig "svekket" evne til økonomisk forståelse og lederskap av bedrift i lengden, sier studier og som går igjen gjennom mange artikkler der ute om entreprenørskap. En slik bedrift av din/dens kompleksitet tenker jeg krever variable egenskaper som har egne talenter, som sammen kombineres til et trinnløst dream team. Noe som bygger stor verdi for evt. investorer. Kunne danne synnergieffekter i det organisatoriske er kanskje litt vanskelig når det kommer til rekruttering, og er en god utfordring, men samtidig svært effektivt og danner stor verdi for bedrift som helhet. Core value. Alle disse ting jeg skriver er selvfølgelig ikke så relevant om du ønsker å slå sammen bedrift på et tidlig stadium derimot, som jeg tyder litt på første post. Da vil jeg si du er på rett vei og bruker riktig sjargong, men kanskje noe uklar kommunikasjon, når du lufter etter sammabeid og slå sammen med noen andre gründere, eller folk som ønsker å bli gründer. Jeg er selv gründer, om jeg ikke har så mye kunnskap innen for IT nøvendigvis, så skal passe litt på hva jeg sier her og innen for IT startups, dette er på den andre siden en av mine større satsingsområder som jeg planlegger fremover. Regner med du mingler litt i forksjellige gründermiljøer også? Dette er jo "spot on" relevans for ditt kontaktnettverk og statsningsområde. Mesh, Startup Lab, 657, Gründerpils, eventer fra innovasjon norge som ellers ect.

Håper det jeg skriver hjelper deg en liten tanke i prosessen for å nå dine mål, med tolkning og tilbakemelding. Jeg ønsker selvfølgelig at du og dere skal lykkes og nå deres mål. Flott og se folk som satser der det gjelder, nemlig tech, særlig med fokus på innovasjon! Det er en stjerne i dokumentmappa fra meg i hvert fall.
 

hansson

Langveisfarende
Litt off topic. Men, et lite innspill ang. å fakturere fra ENK vs. ta ut vanlig lønn. Med mindre dere har faste jobber ved siden av er det kanskje en usmart måte å "spare" penger på. Skatten i et ENK er høyere. Sykepenger er dyrere. Dagpenger får man ikke, osv. Tar dere ut lønn får dere tilgang på velferdsgoder dere bør ha, og i tillegg unngår dere regnskapsføring av de samme summene i flere selskaper, alt skjer ett sted.
 
Liker ideen din, selv om jeg ikke heeeelt forstår hva du er ute etter.
Men vi er enige om en ting: Ingen klarer å bygge noe stort alene. Et godt nettverk og er gode samarbeidspartnere er et must for å ha suksess i næringslivet.
Selv så studerer en BA i Innovasjon & Prosjektledelse, samtidig som jeg driver Fredrikstad Webdesign AS + andre prosjekter.
Nye "samarbeidspartnere" ønsker jeg alltid hjertelig velkommen, så send meg gjerne en PM med hva du trenger.
 

Evensmo

Medlem
Har et bredt nettverk innen netthandel (driver til vanlig Netthandel.no og er med og arrangerer eHandelsforum.no) som jeg per i dag ikke utnytter godt nok. Vurderer derfor å starte et eget byrå som hjelper netthandlere å lykkes eller aller helst knytte meg til et eksisterende seriøst byrå. Muligens litt på siden av det som dere jobber med, men hvis du ser noen synergier her, er det bare å sende meg en melding (gjelder selvsagt også andre her på forumet).
 
Topp