Kjapp og trygg hosting for Wordpress

21. april må nettstedet ditt være mobilvennlig

alterego

Medlem
@Kenneth Dreyer Supert at du deler slike tall med oss :)

Det hadde også vært interessant å vite hvilke aktiviteter som er gjort (f.eks. nyhetsbrev), slik at vi bedre kan forstå om det er gjort noen form for anstrengelser for å få returnerende kunder eller om det bare jaktes nye?
 

xdex

Medlem
@xdex og @zenhagen: Blir jo litt lite grunnlag om dere bare bruker dere selv som referansepunkt, men selvfølgelig hyggelig om dere er gode kunder og har returnerende kunder i nettbutikken sin.

Her ser dere et skjermbilde jeg har hentet ut fra PIMster.no: http://dl.inevo.no/aH0B
Dette er fra en blanding 5 butikker som selger kosthold, treningstøy og andre lette produkter. I forhold til gjennomsnittet i alle butikkene vi har i PIMster har disse butikkene en høy grad av repeterende kunder.
(disse tallene baserer seg på hele kundedatabasen deres).

Kan publisere litt mer tall senere når vi kommer lengre i utviklingen :)

Det finnes vel en langt lettere måte og fortelle at jeg ikke er den eneste returnerende kunden. Hvor lenge kunne en nettbutikk overlevd, om kundene aldri kom tilbake? Se gjerne på butikker som japansk-te, eller andre rare nisjer, eller den lokale joker. Svært mange kunder handler faktisk kun for å støtte butikken, eller nærmiljøet, fordi helheten er den som teller, ikke alltid pris.

Som fulltids utvikler setter jeg opp flere nettbutikker i måneden, og vi ser selvfølgelig at mange kunder kommer tilbake, men det er jo alltid plass til flere? Nå har ikke jeg tillatelse til å publisere tall fra disse, tross alt ikke mine butikker.

Det må også nevnes at jeg snakker om butikker som ofte drives på fulltid, og hvor folk virkelig gjør en god innsats på alle fronter, for å få det til. At små nettbutikker med fjernlager, som jobber med dette litt på kveldstid, og har 30-40 salg i måneden ikke har returnerende kunder, kan det være flere grunner til.

Det er også mange nettbutikker som gjør en god innsats for å få kundene tilbake, ved gratis frakt på neste ordre, rabattkoder i forsendelse, etc.

Men ja, utgangspunktet ditt er riktig, man er heldig om kunder kommer tilbake mer enn 2 ganger i året, og det finnes mange heldige nettbutikk-eiere der ute! :D
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Vi sporer kanskje litt av her nå, så kanskje @Tonny Kluften har lyst til å splitte tråden? Det er jo en interessant tema.

[
Det hadde også vært interessant å vite hvilke aktiviteter som er gjort (f.eks. nyhetsbrev), slik at vi bedre kan forstå om det er gjort noen form for anstrengelser for å få returnerende kunder eller om det bare jaktes nye?

Alle disse butikkene har jobbet aktivt med retensjonsstrategier - epost, remarketing, segmentering, kundeklubb og en rekke aktiviteter. Kan ikke gå ut med navn, men jeg tror ingen vil være uenige i at dette er dyktige butikker om navnene var kjente.

@xdex Del gjerne om du sitter inne med spennende tall. Verktøyet vårt (PIMster.no) er i skrivende stund i betamodus og testes bare på forhåndsvis veldrevne butikker med mye volum, så jeg vil si det er for tidlig å hente ut tall som kanskje kan fungerer som en samle for norsk netthandel generelt, men til tross for dette er retensjon ikke så alt for høyt. De aller fleste handler bare en gang, nest største gruppe handler 2-3 ganger og en liten andel handler mer.

En mer spennende diskusjon er kanskje hva vi kan gjøre med denne innsikten? Passer dog bedre i en egen tråd..
 

Tonny Kluften

Administrator
@Tonny Kluften: Totens Sparebank var jo helt topp sider. Ser ikke at dette er noe fremmed eller rart. De er tydelige, tilgjengelige, rene og pene og det er enkelt å finne fram. I øvre sjikt når det gjelder norske banknettsteder vil jeg vel nesten påstå.
"Pene" er stikkordet her. Sidene er det du sier bortsett fra pene på desktop, og det er subjektivt, men jeg er neppe alene om å synes det. Og stygge sider gjør at jeg ikke vil oppholde meg på dem lenger enn nødvendig.
 

xdex

Medlem
Dette skjer over hele fjøla, men det gjøres ikke i en smell, det vil ta uker før effekten faktisk er godt i gang, avhengig av nettsidens innhold, besøkende og gud vet hva Google ikke overvåker (om alt er knyttet opp) gi det noen uker, så vil det være mer merkbart.

Husk også at dette gjelder mobil-søk.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Uten å ha gjort hypergrundige tester, så sitter jeg med en mistanke av at mobilvennligheten enda ikke gjøre veldig store utslag på søkeresultatene. Flere med tanker om dette 4 måneder etter "Mobilegeddon"?
 
Topp