Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva syns dere om Vgtv sine intervjuer

Vgtv ringer opp kommentarfelt deltakegere, syns dere at slik er ok? Selv er jeg litt delt på midten. Deltar man i debatter med fullt navn, må man jo på en måte godta og bli konfrontert med meningene sine. På den andre siden er jeg redd det kan skape en slags form for sensur, fordi folk blir redde for å si sine meninger.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/...vg-ringte-kommentarfelt-deltakere/a/23440954/
 

Boo

Medlem
På en side synes jeg de fortjener det når de selv aktivt oppsøker slike artikler og publisere en så lite gjennomtenkt kommentar.

Men

Jeg sitter allikevel igjen med sympati for de som blir oppringt. VGTV har journalistisk bakgrunn og har forberedt seg godt og vet å bruke de rette teknikker for å overkjøre disse intetanende "trollene".
 

xdex

Medlem
Enkelte ting, burde man holde for seg selv, spesielt hvis det er så negativt og upassende som disse utsagnene var. Om det er riktig å henge ut folk i en av Norges største aviser, med fult navn, er jeg skeptisk til. Man kunne i det minste holdt seg til fornavn, så kunne nysgjerrige folk gjort resten av jobben, hvis det var så viktig.

Disse menneskene må ha fått mange oppringninger, sms, Facebook hat, og lignende etter dette. Hvis VG klarte å få telefonnummeret fra 1881, så kan alle.

Jeg tror heller ikke at hun første som ble oppringt (jeg så dette i går) fikk beskjed om at telefonsamtalen ble tatt opp på bånd, og skulle publiseres? Vet ikke om det er regler som sier at slike ting skal man få beskjed om. La merke til at alle de andre, faktisk fikk beskjed, glipp fra VG?

Det er godt at det blir tatt tak i dette, men en forberedt reporter som sitter med flere a4 ark, klare for å bombe folk med spørsmål/svar, er ikke hyggelig. Her var det god planlegging i forkant fra VG, i en debatt hvor motparten ble tatt på kornet. Håper ikke vi ser lignende saker, som er så personlig. Men igjen, det var virkelig noen drøye kommentarer/innlegg!

Lurer på hva PFU velger å gjøre med dette.
 

adeneo

Medlem
Det er jo en ting at man er en dust og skriver noe ufint i et kommentarfelt, kanskje litt på en snurr en sen kveld.

Det blir noe annet når en avis som oppfordrer brukerne til å skrive sin mening i kommentarfeltene er enda mer dust, og ser det som sin oppgave å "arrestere" de som ikke har de rette meningene, og på en måte leke moralpoliti overfor sine egne brukere.

VG står fritt til å slette de kommentarene de ikke liker, det er tross alt deres nettsider, men å lage dårlig TV av at man kontakter det som egentlig er kundene til VG, og setter de til veggs fordi de har meninger som er lite politisk korrekte, blir bare tull, og jeg for min del håper de får sin straff, helst i form av lavere annonseinntekter, men jeg kan til nød ta til takke med at Torry Pedersen får sin straff i himmelen også.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nå har jeg ikke sett disse sendingen i det fuller og det hele, men hvis resten er som den første personen i den første videoen der, så er jo dette helt bak mål av VG. Det er rett og slett dårlig TV og dårlig journalistikk synes jeg.

Dette blir omtrent som om jeg som fotograf skal henge ut mine fotokunder som dårlige modeller etter at de har vært på fotoshoot.
 

Bille

Member
Jeg har ikke sett sendingen og leser heller ikke VG-debatt, men har lest mange reaksjoner. Jeg synes det er litt lavmåls av VG å lage en sånn gapestokk, i alle fall når det trolig ikke er en av forutsetningene som debattantene er klar over før de kommenterer.

Har forstått at de kun ringer folk med ekstreme ytringer. Hadde de også ringt noen som var saklige, ville det vært en viss balanse, men nå virker det jo som om eneste agenda er å "ta noen". Ikke fint, når - som andre her påpeker - debattanten er uforberedt mens journalisten er både forberedt og mediaskolert.

Når jeg kommenterer her på WF skriver jeg til dere som leser WF. Ikke til de som ser på Skavlan, leser Norsk Ukeblad, eller som lytter på podcast. Jeg synes det er et viktig moment at selv om en ytring på VG-debatt er offentlig, så er den skrevet innen en gitt ramme, som nå VG røsker den ut av. Dermed framstår det for meg mer som et desperat forsøk på å skape underholdning og få mer interesse for VG-TV. Hvorfor kunne ikke journalisten heller møte disse utsagnene med et innlegg i debatten?

VG burde i det minste kontaktet debattantene en dag i forveien sånn at de i hvertfall rakk å lese den debatttråden de deltok i, og ikke minst sitt eget innlegg.

I 2015 er det dessverre sånn at mange som kommenterer gjør det for å få oppmerksomhet, noen prøver dessuten å være morsomme, noe som lett slår helt feil ut i en tragisk eller alvorlig debatt. Når jeg leser flåsete kommentarer som at "mange druknede ødelegger kvaliteten på badevannet" tar jeg ikke det som et standpunkt som en person trenger å forsvare, men heller et mislykket forsøk på desperat humor. Jeg mener at VG gjør seg unødvendig naive når de ikke makter å se forbi den type kommentarer.

Nettrollene har alltid vært der. Kanskje er det bra fint å tynne litt i de rekkene, men hvordan gjøre det uten å stagge ytringsfriheten? Og hvorfor skal én journalist eller en redaksjon, bestemme hva som er passende på vegne av hele samfunnet? Det er kanskje samfunnet vår som trenger en opprydning, for når det er lagt opp til at "alle" skal dele bilder mm av stort sett uinteressante hverdagsdetaljer for å få "likes", er det nærmest etablert et prinsipp at hver og en skal stå i sentrum. Skal ikke de som mener noe litt annet få være del av et sånn samfunn?

(PS: Hva med en maks grense for antall tegn her på WF? ;-) )
 

Jens1986

Medlem
Jeg er ikke tilhenger av plutselige oppringninger uansett, det være seg tulletelefonen til P4 eller andre typer. De som blir ringt opp har ikke mediatrening og bør få litt tid på å forberede seg, slik journalisten har forberedt seg. Så kan man gjerne stille folk til veggs.
Veldig enig i dette. Helt utrolig at media fortsatt henger ut folk, etter hva som skjedde i England for noen år siden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Jacintha_Saldanha

OT: Og youtube pranks går bare lenger og lenger. Jeg tipper det ikke er lenge før noen vil bli alvorlig skadet, i verste fall skutt/drept.
 
Jeg har ikke sett sendingen og leser heller ikke VG-debatt, men har lest mange reaksjoner. Jeg synes det er litt lavmåls av VG å lage en sånn gapestokk, i alle fall når det trolig ikke er en av forutsetningene som debattantene er klar over før de kommenterer.

Har forstått at de kun ringer folk med ekstreme ytringer. Hadde de også ringt noen som var saklige, ville det vært en viss balanse, men nå virker det jo som om eneste agenda er å "ta noen". Ikke fint, når - som andre her påpeker - debattanten er uforberedt mens journalisten er både forberedt og mediaskolert.

Når jeg kommenterer her på WF skriver jeg til dere som leser WF. Ikke til de som ser på Skavlan, leser Norsk Ukeblad, eller som lytter på podcast. Jeg synes det er et viktig moment at selv om en ytring på VG-debatt er offentlig, så er den skrevet innen en gitt ramme, som nå VG røsker den ut av. Dermed framstår det for meg mer som et desperat forsøk på å skape underholdning og få mer interesse for VG-TV. Hvorfor kunne ikke journalisten heller møte disse utsagnene med et innlegg i debatten?

VG burde i det minste kontaktet debattantene en dag i forveien sånn at de i hvertfall rakk å lese den debatttråden de deltok i, og ikke minst sitt eget innlegg.

I 2015 er det dessverre sånn at mange som kommenterer gjør det for å få oppmerksomhet, noen prøver dessuten å være morsomme, noe som lett slår helt feil ut i en tragisk eller alvorlig debatt. Når jeg leser flåsete kommentarer som at "mange druknede ødelegger kvaliteten på badevannet" tar jeg ikke det som et standpunkt som en person trenger å forsvare, men heller et mislykket forsøk på desperat humor. Jeg mener at VG gjør seg unødvendig naive når de ikke makter å se forbi den type kommentarer.

Nettrollene har alltid vært der. Kanskje er det bra fint å tynne litt i de rekkene, men hvordan gjøre det uten å stagge ytringsfriheten? Og hvorfor skal én journalist eller en redaksjon, bestemme hva som er passende på vegne av hele samfunnet? Det er kanskje samfunnet vår som trenger en opprydning, for når det er lagt opp til at "alle" skal dele bilder mm av stort sett uinteressante hverdagsdetaljer for å få "likes", er det nærmest etablert et prinsipp at hver og en skal stå i sentrum. Skal ikke de som mener noe litt annet få være del av et sånn samfunn?

(PS: Hva med en maks grense for antall tegn her på WF? ;-) )

Forsåvidt enig med en del av det du skriver. Men samtidig så setter de seg selv i den gapestokken. Uansett om de blir intervjuet av vg eller ei.

Daniel
 

adeneo

Medlem
Men de forventer vel samtidig ikke å bli oppringt av VGTV og bli hundset av redaksjonen på direkten fordi de la igjen en kommentar under eget navn på VG's nettsider som ikke passet helt med avisens standpunkt.
 

HanneSol

Member
På den andre siden er jeg redd det kan skape en slags form for sensur, fordi folk blir redde for å si sine meninger.

I denne saken handler det vel om å måtte stå for det man skriver, og det synes jeg er helt greit. Det bør ikke være sånn at man skal kunne slenge ut av seg all mulig drit i kommentarfeltene og ikke kunne bli konfrontert med det senere. Jeg synes det er et større problem at folk (og særlig kvinner) skjelles ut og får trusler når de deltar i en saklig debatt, enn at folk som beveger seg langt utenfor normal folkeskikk må svare for det.
 

HPF

Medlem
Det bør ikke være sånn at man skal kunne slenge ut av seg all mulig drit i kommentarfeltene og ikke kunne bli konfrontert med det senere.
Hvis VG ønsket å konfrontere ville det vært naturlig at de gjort det i samme kommentarfeltet der meningene ble ytret. Spørsmålet er hvilke motiver VG hadde når de isteden valgte VGTV? Det har VG fortsatt ikke svart på.

Spørsmålet nesten ingen tar opp er hva som skal skje i forlengelsen av redningsaksjonene. Hvem skal ta imot dem? Skal de returneres til det de våget livet for å flykte fra?

Av frykt for å komme på kant med opinionen er politikere, media og rikssynsere fullstendig tause, ikke en eneste en av dem har guts til å si offentlig at Norge bør ta imot 50-100.000 flyktninger. Jeg skal dog gjøre et unntak for Bård Vegar Solhjell, i torsdagens Debatt hadde han ihvertfall ryggrad til å si at Norge burde ta imot flere båtflyktninger (men det så ut som om han måtte ta sats før han tørte å si det).

Disse "la de drukne" kommentarene i VG's Kommentarfelt For Politisk Korrekte Og Ensrettede Meninger var direkte og provoserende men egentlig er det ikke noe annet enn det EU indirekte sier selv når de har redusert Italias søk- og redningsoperasjon til kun å være en grensepatruljering (og England vil ikke engang være med på det). Du kan lese selv hva som skrives i artikkelen EU borders chief says saving migrants' lives 'shouldn't be priority' for patrols.

De eneste landene som med et snev av moralsk autoritet kan klandre andre for å ikke gjøre nok er Sverige og Tyskland.
 
Hvis VG ønsket å konfrontere ville det vært naturlig at de gjort det i samme kommentarfeltet der meningene ble ytret. Spørsmålet er hvilke motiver VG hadde når de isteden valgte VGTV? Det har VG fortsatt ikke svart på.

Spørsmålet nesten ingen tar opp er hva som skal skje i forlengelsen av redningsaksjonene. Hvem skal ta imot dem? Skal de returneres til det de våget livet for å flykte fra?

Av frykt for å komme på kant med opinionen er politikere, media og rikssynsere fullstendig tause, ikke en eneste en av dem har guts til å si offentlig at Norge bør ta imot 50-100.000 flyktninger. Jeg skal dog gjøre et unntak for Bård Vegar Solhjell, i torsdagens Debatt hadde han ihvertfall ryggrad til å si at Norge burde ta imot flere båtflyktninger (men det så ut som om han måtte ta sats før han tørte å si det).

Disse "la de drukne" kommentarene i VG's Kommentarfelt For Politisk Korrekte Og Ensrettede Meninger var direkte og provoserende men egentlig er det ikke noe annet enn det EU indirekte sier selv når de har redusert Italias søk- og redningsoperasjon til kun å være en grensepatruljering (og England vil ikke engang være med på det). Du kan lese selv hva som skrives i artikkelen EU borders chief says saving migrants' lives 'shouldn't be priority' for patrols.

De eneste landene som med et snev av moralsk autoritet kan klandre andre for å ikke gjøre nok er Sverige og Tyskland.

Om du under fullt navn sier et eller annet. Så betyr det vel strengt tatt ikke så mye hvor du blir konfrontert med det du har sagt?
 
Topp