Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Verdivurdering av nettbutikk (Hvordan regner du)

NordicIQ

Medlem
Nu har jeg sett en del nettbutikker til salg - Og jeg forstår virkelig ikke de prisantydninger som blir laget av "profesjonelle" meglere.

Et eksempel er en nettside som omsetter for litt under 1 million om året (inkl mva) og en fortjeneste på 25% med 4 timer arbeide om dagen. Prisantydning = 700.000

Regnestykket for meg ville da være:
800.000 uten MVA = 200.000 i overskudd om året.
230 arbeidsdager på et år * 4 timer = 920 timer av 250kr i timen = 230.000kr

Da er bedriften i underskudd med 30.000 - Hvordan kan en sådan bedrift ha en verdi på 700.000kr ?

Er der noe jeg overser eller hva ? :p


Jeg er klar over at man ikke gir bort ting gratis - Men synes dette er total urealistisk. Hvis dette er standard og noe folk faktisk betaler - Da tror jeg at det skal være min rolle fremover (Builder of webshops for later sale)
 

Steven

Member
Nu har jeg sett en del nettbutikker til salg - Og jeg forstår virkelig ikke de prisantydninger som blir laget av "profesjonelle" meglere.

Et eksempel er en nettside som omsetter for litt under 1 million om året (inkl mva) og en fortjeneste på 25% med 4 timer arbeide om dagen. Prisantydning = 700.000

Regnestykket for meg ville da være:
800.000 uten MVA = 200.000 i overskudd om året.
230 arbeidsdager på et år * 4 timer = 920 timer av 250kr i timen = 230.000kr

Da er bedriften i underskudd med 30.000 - Hvordan kan en sådan bedrift ha en verdi på 700.000kr ?

Er der noe jeg overser eller hva ? :p


Jeg er klar over at man ikke gir bort ting gratis - Men synes dette er total urealistisk. Hvis dette er standard og noe folk faktisk betaler - Da tror jeg at det skal være min rolle fremover (Builder of webshops for later sale)

Ja/Nei.

Noen prisantydninger er jo selvfølgelig latterlige dyre i forhold til realiteten. MEN.
Ved så "høye" prisantydninger, antar jeg at det er tatt en del mer i regnestykket.

Her gjelder det å være smart og evnt hyre inn en egen megler for å sjekke om det faktisk stemmer. Skal du uansett kjøpe noe for så store summer gjør du vel ikke det på en magefølelse.

Det som trekker det som oftest opp er varelager (inventaret som er på lager i Norge) og potensialet for vekst + brand (merkevarens ståsted i markedet). En nettbutikk i sterk vekst vil være dyrere å kjøpe enn en nettbutikk i lav vekst.

En kjent merkevare som Mcdonalds vil være dyrere å kjøpe enn en lokal gatekjøkken som selger burger rundt hjørnet :) Mener på ingen måte å være negativ, så det er sagt.
 

NordicIQ

Medlem
Ja/Nei.

Noen prisantydninger er jo selvfølgelig latterlige dyre i forhold til realiteten. MEN.
Ved så "høye" prisantydninger, antar jeg at det er tatt en del mer i regnestykket.

Her gjelder det å være smart og evnt hyre inn en egen megler for å sjekke om det faktisk stemmer. Skal du uansett kjøpe noe for så store summer gjør du vel ikke det på en magefølelse.

Det som trekker det som oftest opp er varelager (inventaret som er på lager i Norge) og potensialet for vekst + brand (merkevarens ståsted i markedet). En nettbutikk i sterk vekst vil være dyrere å kjøpe enn en nettbutikk i lav vekst.

En kjent merkevare som Mcdonalds vil være dyrere å kjøpe enn en lokal gatekjøkken som selger burger rundt hjørnet :) Mener på ingen måte å være negativ, så det er sagt.

Ja jeg forstår der er flere ting med i det - I det jeg skrev (Omskrevet tallene litt, men veldig nært det samme) der var prisen + varelageret - Så det kom i tillegg.

Selvfølgelig er der mulighet for vekst - Det er spesielt bedriftbørsen jeg tenker setter noen veldig høye priser.
 

Steven

Member
Når jeg tenker på det å kjøpe nettbutikk så er vel det i all hovedsak en langtidsinvestering (alt etter behov og interesse).

Vanskelig å sette en "standard pris".
 

alterego

Medlem
Som @Steven sier er det gjerne flere parametere som ligger i en prisantydning.

Et viktig moment er nettopp det at det er forskjell på å kjøpe en nettbutikk som har 1 mill. i omsetning kontra bare en nettbutikkløsning/konsept. Normalt må du investere ganske mye tid og penger for å gå fra 0 til 1 mill. i omsetning. Den investeringen slipper du når du kjøper en on going business, men betaler i stedet en høyere kjøpspris.

Til sammenligning, hvis du kjøper en fysisk butikk, så ligger ofte verdien i leieavtalen, da det er butikkens lokasjon som sørger for butikkens løpende omsetning.

Du (@NordicIQ) må gjerne gjøre business ved å lage nettbutikkløsninger som du selger (ref. Builder of webshops for later sale), men da må du investere tid og penger før du oppnår 1 mill i omsetning (+finne domene, lage nettbutikkløsning, lage konsept, finne leverandører/varer med mer).

Et annet moment er risikoen. Lager du en ny nettbutikkløsning vet du ikke om du noen gang når 1 mill. i omsetning. Kjøper du en on going nettbutikk med 1 mill i omsetning, vet du allerede en hel del om dette er et konsept som fungerer og risikoen er dermed redusert.

Altså er det en verdi i seg selv å komme til dekket bord, selv om det fortsatt krever mer jobb for å løfte omsetningen videre, slik at overskuddet kan dekke en normal lønn.
 

Tonny Kluften

Administrator
Da er bedriften i underskudd med 30.000 - Hvordan kan en sådan bedrift ha en verdi på 700.000kr ?
Er der noe jeg overser eller hva ? :p

Nei, tror ikke du overser noe. De som setter prisene glemmer ofte at lønn til de fire timene hver dag må tas med i regnestykket. Og hvordan skal meglerne tjene penger hvis de ikke har en høy verdivurdering?

Jeg tror at det er veldig få nettbutikker i den prisklassen og med den inntjeningen som faktisk blir solgt i Norge. Folk er som regel smartere enn det.


Se også https://www.webforumet.no/forum/threads/verdivurdering-av-nettbutikk.12553/
 

NordicIQ

Medlem
Nei, tror ikke du overser noe. De som setter prisene glemmer ofte at lønn til de fire timene hver dag må tas med i regnestykket. Og hvordan skal meglerne tjene penger hvis de ikke har en høy verdivurdering?

Jeg tror at det er veldig få nettbutikker i den prisklassen og med den inntjeningen som faktisk blir solgt i Norge. Folk er som regel smartere enn det.


Se også https://www.webforumet.no/forum/threads/verdivurdering-av-nettbutikk.12553/


Kunne jo være veldig interessant å høre fra bedriftbørsen, hvor mange av de nettbutikkene som blir solgt til de prisene dem kommer med :p
 

alterego

Medlem
@Tonny Kluften og @NordicIQ dere tenker motsatt med tanke på antall timer som er brukt på å bygge nettbutikken.

En bedriftsmegler ser på tid brukt som en investering (uavhengig om det er tatt ut som lønn), mens dere ser på det som en kostnad.

Tiden kommer nettbutikken tilgode, enten det har ført til mer salg, mer optimal markedsføring, bedre handleopplevelse eller annet. Er jobben gjort riktig/bra, trenger ikke ny eier å gjøre samme jobb om igjen. Timer brukt er altså en investering som bidrar til økt verdi.

Ny eier står selvsagt fritt til å gjøre ting på en annen måte.

Det er ganske vanlig at eiere av nye virksomheter ikke tar ut lønn de første årene, men heller investerer alt i å utvikle virksomheten. Det opplagte er at for hver krone du tar ut, har du en krone mindre å bruke til å vokse (utvide varelageret, markedsføring etc.). Alt uttak betyr at det tar lengre tid å vokse.

I grunn ganske basic bedriftsøkonomi/forretningsforståelse dette.
 

NordicIQ

Medlem
@Tonny Kluften og @NordicIQ dere tenker motsatt med tanke på antall timer som er brukt på å bygge nettbutikken.

En bedriftsmegler ser på tid brukt som en investering (uavhengig om det er tatt ut som lønn), mens dere ser på det som en kostnad.

Tiden kommer nettbutikken tilgode, enten det har ført til mer salg, mer optimal markedsføring, bedre handleopplevelse eller annet. Er jobben gjort riktig/bra, trenger ikke ny eier å gjøre samme jobb om igjen. Timer brukt er altså en investering som bidrar til økt verdi.

Ny eier står selvsagt fritt til å gjøre ting på en annen måte.

Det er ganske vanlig at eiere av nye virksomheter ikke tar ut lønn de første årene, men heller investerer alt i å utvikle virksomheten. Det opplagte er at for hver krone du tar ut, har du en krone mindre å bruke til å vokse (utvide varelageret, markedsføring etc.). Alt uttak betyr at det tar lengre tid å vokse.

I grunn ganske basic bedriftsøkonomi/forretningsforståelse dette.


Helt enig i at timer brukt på å starte opp bedrift, er en investering - Men det er ikke de timene jeg tenker på.
Jeg tenker på timer som blir brukt på å pakke ordre, ta imot returordre, rydde lager osv - Alt den daglige jobb.
Dertil kommer selvfølgelig investeringstimer på å bygge bedriften større - Markedsføring, ide-utvikling osv.
 

Tonny Kluften

Administrator
@Tonny Kluften og @NordicIQ dere tenker motsatt med tanke på antall timer som er brukt på å bygge nettbutikken.

Jeg tenker på det samme som NordiqIQ. Altså kostnaden for at en person skal pakke og sende, bestille inn på nytt, kundeservice, mao. den daglige driften. Det er ikke en investering, det er en utgift på linje med varekostnader/porto m.m.

Antall timer brukt for å bygge nettbutikken er heller ikke relevant i seg selv, noen bruker 10 timer på det andre bruker 1 time på. Vi har mange eksempler på det her på foumet.
 

alterego

Medlem
@NordicIQ Det kan helt klart være forskjell på hvor verdifull arbeidsinnsatsen/timene er, avhengig av hvor verdiskapende arbeid som gjøres.

Tid brukt på daglige gjøremål (ordre, kundeservice, retur, regnskap, pakking etc.) er likevel en del av investeringen, da det også er viktige ting som må gjøres.

Flere burde kanskje tenke på at det kan være lønnsomt, og dessuten bidra til raskere vekst, om man outsourcer eller ansatter noen til å ta seg av disse enkle gjøremålene. Da er det også et poeng at en nettbutikk med 1 mill i omsetning har bedre økonomisk forutsetning for å ha råd til å outsource/ansette, enn en helt ny nettbutikk.

Det er uansett interessant å debattere hvordan man skal sette verdi på en nettbutikk. Med enkle løsninger som Mystore, 24Nettbutikk, Woocommerce med flere, er det i dag lett å prøve seg, men desto flere som av ulike årsaker aldri oppnår millionomsetning eller lønnsom drift. Derfor vil vi se flere og flere nettbutikker til salgs i tiden fremover.

(ikke noe galt med "enkle" løsninger, x-life.no omsetter for 90 mill og bruker Mystore)
 

Stoppet

Banned
Verdien på nettbutikken er hverken mer eller mindre enn det den til syvende og sist blir solgt for. Kjøper man en butikk med 1 mill i omsetning så kjøper man også en del goodwill. Denne goodwillen kan ha forskjellig verdi alt etter kjøperen. En konkurrent som kjøper omsetning til en annen butikk ser nok en høyere verdi enn en som "bare" kjøper seg en nettbutikk. Er dette tilleggsomsetning, så er logistkken og organisasjonen der allerede og mer av fortjenesten blir netto.
 

Johan

Medlem
Tenk på det som en investering. I et sånt regnestykke er lønn en kostnad. Hvis ikke du gjør jobben må en annen gjøre den og det koster lønn (inkl. Skatt) og AGA.
Så må du regne investeringen hjem, dvs hvor lang tid skal det ta før du har fått tilbake investeringen. På toppen av dette skal du ha en rente på de pengene du investerer (bankrente + risikopåslag). Da har du en enkel måte sette en pris på.

Jeg har tidligere jobbet som bedriftsmegler og min erfaring er at de fleste bedriftsmeglere priser nettbutikker på samme måte som en fysisk butikk. Noe som er helt på trynet. Bedriftsbørsen er et slikt meglerfirma. Andre typer nettsteder med inntjening har de overhodet ingen peiling på hvordan de skal prise.
 
Topp