Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Solidhost slik vi kjenner dem er straks historie

Tonny Kluften

Administrator
Fikk en epost idag hvor Solidhost forteller at de har blitt kjøpt opp, "av et utenlandsk selskap som satser stort på webhotell via oppkjøp av mindre aktører i hele verden."

Så dagen i dag har gått med til å flytte alt jeg hadde fra Solidhost. Det er typisk når slike oppkjøp skjer at det ikke blir så kurante forhold lenger. Se på hva som skjedde med Hostgator, nå er kvalitet og service veeeeldig variabel. De store som kjøper opp må kutte på kostnadene og skviser inn mest mulig på hver server samt sparer på support.

Hvis du har viktige sider på Solidhost kan det være verdt bryderiet å bare flytte bort fra dem slik at du ikke risikerer noe tull.

Her er hele eposten fra Solidhost.

---------------------------------------------------------------

Kjære kunde

Vi ber deg lese NØYE gjennom mailen under, da den inneholder MYE og VIKTIG informasjon om endring av mange tjenester som vil berøre de aller fleste kunder hos SolidHost.no

Kort oppsummert inneholder denne e-posten informasjon om følgende:

  • SolidHost er blitt kjøpt opp
  • Vi vil ikke lengre være registrar
  • Ditt nettsted vil bli flyttet over til en ny server
  • Vi vil ikke lengre være registrar for .no domener
  • Vi vil kun godta betalinger med Visa og Mastercard
  • Vi vil ikke lengre tilby spesialisert Magento-hosting
  • Vi vil ikke lengre tilby VPS-tjenester
  • Vi vil ikke lengre tilby administrerte tjenester til nye kunder
  • Vi vil ikke lenger være forhandler for GlobalSign SSL-sertifikater

SolidHost.no er blitt kjøpt oppByteBits DA, selskapet bak SolidHost.no, har blitt kjøpt opp av et utenlandsk selskap som satser stort på webhotell via oppkjøp av mindre aktører i hele verden. Selv om det er et utenlandsk selskap, vil det fortsatt være de samme (og noen nye) norske ansatte du som kunde kommer til å fortsette å ha med å gjøre i framtiden.

SolidHost.no vil ikke lengre være registrar for .no-domener. Det har dessverre blitt bestemt av våre nye eiere at det primært skal satses på hostingtjenester og eksisterende avtaler de har på domenetjenester. Dessverre betyr dette at fra og med i dag kan du ikke registrere .no domener, du kan ikke fornye domener og vi kan heller ikke være registrar for ditt nåværende.no domene. Det er ingen grunn til å bekymre seg, for ditt domene er fortsatt helt trygt og det er fortsatt du som eier domenet ditt. For deg som kunde, så betyr det at dersom du har et .no domene, så må flytte domenet til en annen registrar som kan ta vare på domenenavnet ditt og fornye det årlig for deg, slik som vi har gjort hittil. De aller fleste plassene er en slik flytting helt gratis. Vi har ingen anbefalinger når det gjelder hvem som kan gjøre dette for deg, men domeneshop.no er et firma mange foretrekker å bruke.

Du kan lese mer om hvordan du flytter domenet ditt til en annen registrar her;

https://kunde.solidhost.no/knowledg...g-no-domenet-mitt-til-en-annen-registrar.html

Kontakt oss dersom du får noen feilmeldinger i flytteprosessen. Dette kan skje på grunn av gamle DNS-referanser, da NORID sjekker alle slike ting.

Ditt nettsted vil bli flyttet over på en ny server
Alle nåværende nettsteder som benytter våre vanlige webhotell vil natt til tirsdag 16. juni 2015 bli flyttet over på nyere og mer moderne servere. Så lenge du peker dine navnetjenere til våre nåværende navnetjenere (ns1.hosting.no, ns2.hosting.no, ns3.hosting.no) så trenger du ikke å foreta deg noen ting. Vi flytter nettstedet ditt for deg!

Dersom du peker domenet ditt til oss via en ekstern DNS tjeneste, må du natt til tirsdag 16.6 peke dine domener til IP-adressen som er oppgitt under. Dette er IP-adressen dine nettsteder vil bli flyttet til;

Ny ip-adresse: 136.243.206.166
Servernavn: c3po.safehost.nu
cPanel: http://dittdomene.no/cpanel
Webmail: http://webmail.dittdomene.no/

Vær oppmerksom på at serverinfo over er automatisk generert av vårt system ettersom hvilken server du havner på. Dersom du har flere nettsteder kan det være at de havner på forskjellige servere og du vil da ha mottatt flere kopier av denne e-posten!

Dersom du har en dedikert IP-adresse, vil du i de aller fleste tilfeller beholde denne. Dersom det motsatte er tilfelle, vil vi ta kontakt med deg for å tildele deg en ny IP-adresse

VIKTIG! Vi gjør oppmerksom på at denne serveren kjører nyere versjoner av bl.a. PHP/MySQL enn det SolidHost hittil har benyttet. Det er dermed en liten sjanse for at nettstedet ditt ikke fungerer helt som det skal når det har blitt flyttet over. Som oftest vil dette gjelde dersom du kjører gamle skript og eller gammel programvare. Dersom dette er tilfelle, ber vi om at du oppgraderer eventuell programvare du kjører til nyeste versjoner, da dette som oftest vil løse problemet. Dersom du fortsatt har problemer etter flyttingen, ber vi om at du kontakter vår supportavdeling.

Spørsmål relatert til flytting

- Hvordan vet jeg hvilke navnetjenere mitt domene benytter?
Du kan benytte tjenesten www.intodns.com for å se hvilke navnetjenere ditt domene benytter. Dersom domenet ditt benytter våre nåværende/gamle adresser (ns1.solidhost.no, ns2.solidhost.no eller ns1.hosting.no, ns2.hosting.no, ns3.hosting.no) trenger du ikke å gjøre noen ting.


Vi vil KUN akseptere betalinger med kredittkortI løpet av denne uken vil bankkontoen vi har brukt de siste årene slettes og det vil ikke være mulig å overføre penger til denne kontoen. Det vil si at ALLE fakturaer fra oss fra og med 11.06.2015 må betales med et kort.

Fakturaen kan betales med Visa og MasterCard. Dersom du betaler på vegne av et firma, kan du betale med firmakort eller du kan betale med et privat kort og man må deretter få firmaet til å refundere dine utgifter ved å framvise kvittering på hva man har betalt.

Vi vil ikke lengre tilby VPS-tjenester

Denne mailen gjelder som oppsigelse til alle våre VPS-kunder. Vi vil legge ned våre VPS-servere fortløpende og ved neste forfall for alle kunder som har VPS-tjenester hos oss, men ikke tidligere enn 01.08.2015. Det vil si at dersom din tjeneste fornyes før 01.08.2015, vil ikke din tjeneste bli slettet før neste forfall etter 01.08.2015. Du kan se når dine tjenester har neste forfall ved å benytte denne linken: https://kunde.solidhost.no/clientarea.php?action=products

Om du ønsker å flytte og si opp dine tjenester før, kan du selvfølgelig gjøre det også.

Vi ber deg legge merke til disse datoene her, da tjenesten og alle data vil slettes ved forfallsdato etter 01.08.2015. Det er derfor EKSTREMT viktig at du sørger for å flytte over alle nødvendige data innen den tid. Vi tar IKKE ansvar for datatap i forbindelse med dette og har heller ikke noe økonomisk ansvar for evt. datatap.

Vi vil ikke lengre tilby administrerte tjenesterDersom du er en av våre kunder som har administrert VPS og/eller administrert server hos oss, vil denne e-posten gjelde som oppsigelse for denne tjenesten. Tjenesten vil bli fjernet fra neste faktura og vi vil ikke lengre fra dette tidspunktet tilby administrasjon/support av ditt produkt. Om du skulle ønske å fortsette å leie din dedikerte server hos oss er du selvfølgelig velkommen til det, men du må selv stå for all support/oppsett/feilsøk med software-relaterte problemer på serveren. Dersom dette er noe du ikke føler at du har kompetanse til, vil vi på det sterkeste anbefale deg å bytte til en leverandør som tilbyr support/administrerte servere. VI vil fortsatt gi support på hardware-relaterte problemer (harddisk, nettverk, etc)

Vi vil ikke lengre selge GlobalSign SSL-sertifikaterVi vil fra og med 11.06.2015 slutte å selge GlobalSign SSL sertifikater. Dette betyr at de som har denne typen sertifikater gjennom oss, enten må fornye disse direkte gjennom GlobalSign eller en annen forhandler når sertifikatet skal fornyes. Du kommer til å motta varsel om fornyelse direkte fra GlobalSign på disse sertifikatene og må selv sørge for at disse fornyes, enten via GlobalSign eller en annen GlobalSign-forhandler.

Mange sitter sikkert igjen med mange spørsmål og dersom det skulle være noe du lurer på rundt dette, ber vi deg sende en e-post til vår support-avdeling på support@solidhost.no, så skal vi svare så godt vi kan på alle spørsmål. Vi ber om forståelse for at det i en periode framover kan være forlenget svartid fra vår supportavdeling, på grunn av stor pågang med spørsmål rundt dette.


Vi skjønner også at en del av de endringen som blir innført kanskje vil føre til at noen kunder må og andre vil se seg om etter en annen leverandør. Vi har derfor åpnet igjen for at du selv kan avbestille og få slettet dine tjenester via våre kundersider og vi vil også se bort fra de krav vi har om at tjenestene må avbestilles senest 14 dager før neste fakturaperiode en stund fremover. Du kan lese mer om hvordan du avbestiller tjenester her: https://kunde.solidhost.no/knowledgebase/25/-Hvordan-kansellerer-jeg-mitt-webhotell-eller-andre-tjenester-hos-dere.html

Avslutningsvis vil vi opplyse om at dersom du flytter dine webhotell fra oss, så velg gjerne en leverandør som tilbyr cPanel. Da vil din nye leverandør enkelt kunne hjelpe deg med å flytte over alt fra våre servere (E-post, filer, databaser, etc) på meget kort tid. Du kan også selv laste ned en fil fra ditt cPanel som inneholder alle data om ditt nettsted og denne kan lett gjenopprettes hos en ny leverandør som benytter cPanel. Logg evt. inn på cPanel og se etter "Backup" for å laste ned en slik fil.


Med vennlig hilsen,

SolidHost.no
 

xdex

Medlem
Heldigvis har jeg ingen produkter der, men gruer meg til dette skjer med andre leverandører som f.eks. ProISP. Det er tydelig at dette vil skje før eller siden, markedet er så hardt presset i dag, og nå som google, amazon og alle de store vil inn på markedet, blir prisene også langt mer rimelige, spesielt for mer tekniske løsninger.

Dette vil selvfølgelig ikke skje over natten, men med tanke på at mange leverandører bare er re-sellers, sier det seg selv at det blir begrenset med penger inn, dersom de store kan tilby rimeligere priser.
 

Keanu

Geek
Jepp, jeg har vært fornøyd med supporten hos de, men nå skal jeg bruke kvelden på å flytte over på Amazon EC2-servere. Er heldigvis ikke så veldig mye som ligger igjen der.

Er litt overrasket over at de varsler det såpass sent, et døgn før flytting av servere. Siden jeg ikke har navnetjenere hos de, måtte jeg ha oppdatert alle domenene mine, passet på at alle tjenester kjører etc etter flytting, noe jeg hadde satt pris på om vi hadde fått litt lenger varsel på.
 

antidote

Medlem
Jeg ønsker selvfølgelig også å bytte, men de har sluttet helt med svaring via mail så stopper litt opp.
Noen som anbefaler noen andre gode hoster?
 

Tonny Kluften

Administrator
Er litt overrasket over at de varsler det såpass sent, et døgn før flytting av servere.

Mildt sagt overraskende ja, og det er nok ikke gamle Solidhost som har satt datoen, det er nok nye, og når de bryr seg så lite om kundene sine så tør jeg ikke bli hos dem.

Jeg peker domener via IP og hadde flaks at jeg kunne ordne det i dag, hvis ikke så hadde mange av sidene mine gått ned.
 

alterego

Medlem
Med så kort frist og så dårlig kundehåntering, tror jeg ikke dette er en vanlig overdragelse av virksomhet, men heller vorspielet til en avvikling/konkurs.

Når ingen tjenester opprettholdes, bortsett fra basic hosting, og Solidhost antagelig ikke har den største kundedatabasen, er det lite interresant å kjøpe. Og hvorfor nevnes ikke navnet på "kjøperen"?

Konsolodering i en bransje med stor grad av automatiserte tjenester er opplagt. Utenlandske aktører som ser for seg å vokse internasjonalt gjennom oppkjøp, ser etter aktører med mange kunder hvor de kan tilføre systemer/kompetanse. Hensikten da blir å tilby bedre og mer effektive tjenester for kundene. Kundefokuset ser fraværende ut i dette tilfellet, nye og bedre/mer effektive løsninger er fraværende og dermed har ikke overdragelsen en hensikt.

Selvsagt spekulasjoner jeg kommer med og tiden vil vise om det er riktig.
 

pedder

New Member
Fikk også denne eposten, har et hotell ut året der. Har domener andre steder og bruker google apps for epost etc. Peker navnetjenerne til solidhost, Så er vel 2 dager uten epost hvis en skal flytte, og kryss fingrene.
 

mra

Active Member
Med så kort frist og så dårlig kundehåntering, tror jeg ikke dette er en vanlig overdragelse av virksomhet, men heller vorspielet til en avvikling/konkurs.

Det var også min første tanke. Hvis selskapet hadde blitt kjøpt opp hadde det neppe vært noe problem å lage en overgangsordning på noen måneder, for å gi alle kunder tid til å tilpasse seg.
 

Keanu

Geek
Lastet ned fakturaene for sikkerhets skyld nå, og da kom det ny adresse;
AlienPants LTD
One Sandyport Plaza
Nassau, Bahamas

Jeg finner ikke ut noe mer om de som har kjøpt de opp.
 

zapotek

Medlem
På generelt grunnlag, er det rett og slett sånn at det lønner seg å gå for så store aktører som mulig på hosting for å unngå at slike ting skjer i fremtiden?
 
Topp