Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ansatte i enkeltpersonforetak

kongen

kongemedlem
Er det samme regler for å sparke personer i enkeltpersonforetak som i et AS? Siden man er personlig ansvarlig for alt i et enkeltpersonforetak så bør det vel være litt enklere å kicke folk?
 

xdex

Medlem
Bør være lettere? Fordi daglig leder har tatt to dårlige valg? Påta seg alt ansvar, og i tillegg ansette en? Jeg fant i hvert fall ingenting som gjorde det lettere i arbeidsmiljøloven. Men en ting som går igjen, skal du ansette noen, blir det langt mer papirarbeid, og ett AS er ofte langt bedre for flere ansatte.

Hvis du har ett enkeltmannsforetak er det jo endel lamper som bør lyse når du tenker ansettelse. Dette gir økt risiko og aktiviteten i firmaet vil øke. Det er vel derfor de fleste velger AS om/når det skjer, så slipper du å selge huset, om det noen gang skulle gå så langt!
 

Enkel-IT

Medlem
I prinsippet nei, men i praksis mye lettere. Avvikle, nedbemann, oppkjøp fra "eget" AS eller omdanning til AS. DEt kommer også ann på størrelsen på ENK. Når det gjelder risiko etc.. bør jo dine ansatte ha forsikringer osv.
 

Johan

Medlem
Ville aldri hatt hatt ansatte i ENK. risikoen er alt for stor til det
 

Steve Cash

Medlem
For å spole tilbake til trådstarters konkrete spørsmål: Reglene som gjelder oppsigelse/avskjedigelse er de samme uansett hvilken foretaksform arbeidergiverfirmaet har.
 

Steve Cash

Medlem
Lønn, arbeidsgiveravgift mv. er selvfølgelig en fradragsberettiget kostnad, på linje med andre driftskostnader.
 

Stoppet

Banned
Jeg skjønner ikke hvorfor noen tørr å drive et ENK når man blir større enn at man driver en hobby. Tenk på det juridiske ansvaret man påtar seg? Hva hvis man havner i en konflikt med ansatte, kunder eller det offentlige? Man må gå fra gård og grunn og kan sette seg i tilnærmet evig gjeld. Livsfarlig etter min mening.
 

xdex

Medlem
Så lenge man ikke har ansatte og driver i et lite billig omfang, med fast inntekt og jobb ved siden av, ser jeg ikke problemet med enkeltpersonforetak.

Det er stor forskjell på å ha en "hobby" som du beskriver her (hvor inntektene dine kommer fra annet arbeid) enn å faktisk drive en seriøs heltids-bedrift. TS snakker om ansettelse av en eller flere personer, da er det tydelig at dette ikke lengre er ett hobby-prosjekt med små arbeidsoppgaver. Nå har du plutselig langt mer papirarbeid, ansvar m.m.

Det vil uansett ikke være noe enklere å gi ansatte sparken, hobby eller ei.
 
Fordelen er at enkeltpersonforetak er veldig enkelt å drive. Har sett på nettet at det er en del enkeltpersonforetak som har noen ansatte. Å ansette mange i enkeltpersonforetak er er ikke noe jeg ville gjort, med tanke på at mine private midler går til underskudd og lønn. Må jeg få andre til å ta administreringen, for eksempel regnskapsføre lønn osv, vil det også svi i min lommebok på toppen av det hele...
 

xdex

Medlem
Fordelen er at enkeltpersonforetak er veldig enkelt å drive. Har sett på nettet at det er en del enkeltpersonforetak som har noen ansatte. Å ansette mange i enkeltpersonforetak er er ikke noe jeg ville gjort, med tanke på at mine private midler går til underskudd og lønn. Må jeg få andre til å ta administreringen, for eksempel regnskapsføre lønn osv, vil det også svi i min lommebok på toppen av det hele...

Du vil alltid finne noen på internett som tar ulike valg, enkelt og greit. Fordelene som du sier, "å drive enkelt" forsvinner i det øyeblikket du har ansatte. Når det er sagt, tror jeg TS har fått svar på sitt spørsmål, om det er enklere å gi folk sparken ved ansettelse i enkeltmannsforetak. En diskusjon på hva som lønner seg, i form av hva du driver med, blir noe helt annet. Du kan starte en ny tråd som går på valg av løsning basert på ansettelse, inntjening etc.
 

kongen

kongemedlem
Hva om man starter opp et "bemanningsbyrå" i tillegg til den vanlige bedriften. Så "ansetter" man folk i bemanningsbyrået og leier inn folk fra bemanningsbyrået til den vanlige bedriften. Er dette en måte å kunne kvitte seg med folk når man ønsker det (slabbedasker, streikere, folk som ikke kommer overens med andre, drama queens etc).
 

xdex

Medlem
Bemanningsbyrå har egne regler, og jeg kan aldri forestille meg at dette er lovlig på noe som helst vis. Det er en grunn til at man er vernet på den måten man er her i dette landet. Det er også noe som heter god forretningsskikk, og dette vil absolutt ikke være noe man kan kalle "innafor", da man spekulerer i oppsigelser og en enkel utvei. Jeg er fult klar over at god forretningsskikk punktene som opplyses over alt på nettet, ikke har ett direkte eksempel som du nevner her.

Uansett, ett bemanningbyrå er ikke som en vanlig bedrift. Du har f.eks meldeplikt, du er altså pliktig til å registrere deg hos arbeidstilsynet. Du kan heller ikke starte en slik bedrift uten ett AS/ASA (hvis jeg husker riktig?) så da blir det jo igjen, helt meningsløst det du sier, da poenget er enkeltmannsforetak.

Så det vil nok ikke ta lang tid før arbeidstilsynet trekker konklusjoner her, eller enda verre, at den ansatte som leies inn/ut, forteller at sjefen hos begge bedriftene er den samme, som også sitter i styret. Det er helt sikkert regler mot dette også, uten at jeg kan referere til noe.
 

Steve Cash

Medlem
Uansett om det skulle være mulig å sette opp et slikt arrangement, så vil jo bemanningsbyrået ha arbeidsgiveransvar for de ansatte, selv om driftsselskapet slipper unna. Og hvis en eier begge foretakene selv så er en jo (omtrent) like langt. Men på samme måte som xdex så tror heller ikke jeg dette er gjennomførbart, i alle fall ikke for et lite foretak.

Dette med å leie inn folk fra et selskap i samme konsern minner en del om det som Norwegian har holdt på med i det siste, og det har bl.a. ført til en diskusjon om hvem som er reell arbeidsgiver, bemanningselskapet eller driftsselskapet.
 
Topp