Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva var din største utfordring ved å starte nettbutikk?

barentshavet

Active Member
Jeg holder i disse dager på å starte opp nettbutikken min, med en første bestilling på noen palleenheter i august. Det har gått forholdsvis greit, men jeg har jo ikke åpnet nettbutikken for publikum ennå. For min del har den største utfordringen vært Magento, men jeg har allerede nå lært meg en hel del, både backend-administrasjon og utvikling av mindre moduler, tekstblokker etc. Jeg har tanker om at "livet ikke blir så lett" når jeg åpner og at jeg vil støte på noen utfordringer underveis, men jeg vet ikke helt hva jeg har i vente, rett og slett.

Det hadde vært interessert å høre erfaringer fra andre om utfordringer man kan møte på. For eksempel tidsbruk eller ineffektive metoder å drive butikken på. Hva prioriterte du i henhold til drift av nettbutikken og hvordan klarte du å skape et renommé? Hvilken markedsføringsmetode fungerte best for en nyopprettet bedrift? Hvilke uforutsette hendelser oppstod under etablering og drift? Hvordan organiserte du den økonomiske delen i bedriften? Regnskapsfører eller tok du hånd om det selv? Tar i mot all tips jeg kan få og gode historier om din første nettbutikk og hvilke utfordringer du møtte når du åpnet den.
 

Johan

Medlem
Den største utfordringen min var at jeg startet opp alene måtte gjøre alt selv.
Og det gikk ikke i lengden så nå har jeg hjelp til adm. av Adwords/facebookreklame samt pakking/utsending/lagerhold.
Alt gikk så mye bedre når jeg fikk hjelp til de to der.
Kan du anbefale din leverandør av Adwords/FB reklame?
 

noekult

Medlem
Skaffe gode leverandører, det kan være en stor utfordring. Særlig kjente merkevarer.
Dette sliter jeg med. Leverandøravtaler med de store er ofte veldig vanskelig med mindre du har en velfungerende butikk fra før. Men jeg skjønner dem godt, ingen store organisasjoner vil ha amatører i sine ledd. Snakket med en kar som drev 300+ fysiske butikker i USA. Han sa "Vis at du er proff, butikken må ha kjøtt på benet (et utvalg fra mindre leverandører), da blir du alltid tatt seriøst". Så fortalte han om leverandører som sa at de var lei kontakt fra folk som halvparten av gangene ikke klarer å sette i gang butikken engang. Jeg skal følge denne strategien i min kommende butikk (+/- 1 måned).

Av og til er det vanskelig å forstå de mest basic tingene. Hvem som leverer batterier f eks...
 

barentshavet

Active Member
Dette sliter jeg med. Leverandøravtaler med de store er ofte veldig vanskelig med mindre du har en velfungerende butikk fra før. Men jeg skjønner dem godt, ingen store organisasjoner vil ha amatører i sine ledd. Snakket med en kar som drev 300+ fysiske butikker i USA. Han sa "Vis at du er proff, butikken må ha kjøtt på benet (et utvalg fra mindre leverandører), da blir du alltid tatt seriøst". Så fortalte han om leverandører som sa at de var lei kontakt fra folk som halvparten av gangene ikke klarer å sette i gang butikken engang. Jeg skal følge denne strategien i min kommende butikk (+/- 1 måned).

Av og til er det vanskelig å forstå de mest basic tingene. Hvem som leverer batterier f eks...

Jeg starter mitt studie innen varehandel til høsten, skal komme tilbake med tips til hvordan du knekker de store aktørene ;)

Likevel føler jeg at jeg har klart det med min kommende nettbutikk. Fremgangsmåten har vært så enkel som å presentere et godt konsept, ta en telefon med salgsrepresentanter istedenfor mailveksling og gi et uttrykk for at jeg virkelig ønsker å fremme deres produkter. Større bedrifter er mindre samarbeidsvillige enn mindre, logisk nok(?), men det krever altså som regel kun pågangsmot. Men, har du ikke et godt konsept, få premiumavtaler og en mindre "fancy" nettbutikk er sjansene mindre enn om du har et profesjonelt design. Jeg er så heldig at jeg programmerer og designer i Magento selv hvor jeg har et forsprang.
 

KIA

Medlem
Den største utfordringen hos meg var/er finne gode leverandører som jeg kan stole på!
 

thoaud

Country manager @ Servebolt
Det er så mange utfordringer å støte på.
I et av de siste nettbutikk prosjektene mine har jeg hatt utfordringer med å få tak i nok varer, selv om vi benyttet store internasjonale leverandører. Det var en utfordring vi ikke hadde forutsett.
 
Min støreste udfordring ved at starte en bedrift har også været at finde leverandører samt markedsføringen af mine projekter.

Og når det hele kørte, så har udfordringen vært at automatisere alt, så det hele køre så effektivt som muligt - man har jo kun 24 timer i døgnet.
 
Topp