Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ikke betalt men krevd moms Hjelp.

skypumpe

New Member
Jeg har gått i en skikkelig felle og er livredd. Jeg opprettet enkeltpersonsforetak, fakturert til (få) kunder, ikke registrert i momsregisterer men krevd moms. Nå har regnskapsfører til det ene firma gitt beskjed til kunde at jeg ikke er registrert. Hva gjør jeg. Har ingen oppsparte midler og er redd for å miste alt. Må jeg gå via regnskapsbyrå og hva i alle dager kan jeg gjøre for å få vekk dette minst smertefullt. I tillegg er jeg ikke registrert med regnskapsfører. Hjelp. Og forklar nøye.
 
Da ville jeg fått enkeltpersonforetaket MVA-registrert for å få forholdet på plass. Etter at selskapet er MVA-registert så ville jeg sendt inn MVA-oppgavene for perioden og innrapportert det skulle betales i MVA. Om det viser seg å være et beløp som er vanskelig å få oppgjort så ville jeg tatt kontakt med Skatteetaten så snart som mulig, og sagt det slik som det er og bedt om det var mulig å få til en nedbetalingavtale.
 

skypumpe

New Member
Høres ut som du har god peiling, men jeg må spørre. Siden jeg ikke har betalt skatt av disse summene, hva skjer i forbindelse med dette? I tillegg, må regnskapsfører gå gjennom konto hvor disse summene er innbetalt på?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du har ikke betalt hverken skatt eller moms og har ingen oppsparte midler?

I verste fall får du regning på skatten du skylder + straffeskatt.

Mitt beste råd er å ringe til skattekontoret ditt så fort de åpner i morra, for de er de eneste som faktisk vet hva som vil skje.
 
Jeg er enig med Dag Frogner, ta kontakt med Skatteetaten før de tar kontakt med deg. Legg deg flat, fortell hva som har skjedd og få ryddet opp. Om du ikke klarer å få gjort opp alt med en gang så spør om det går an å få inngått en betalingsordning.
 

skypumpe

New Member
Rett til skatteetaten eller via regnskapsfører? Jeg er som nevnt livredd. Gråter og er helt panikkslagen. Tør ikke rett og slett. Føler jeg har ødelagt all fremtid for familien. Vil all kontoinformasjon gås gjennom? Jeg makter ikke. Har tenkt tanken på å avslutte foretaket og "glemme" alt men skjønner det er helt feil vinkling.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ring skatteetaten.

Du skriver at du er livredd, men likevel har du drevet firma uten å betale hverken skatt eller moms og det skjønner du jo at ikke går i lengden? Hvorfor har du ikke tatt tak i dette med skatt og moms tidligere?

Skatteetaten er nå en gang staten og de klarer helt sikkert å gi deg en avtale som gjør at du fint kommer deg igjennom det. Det verste du kan gjøre nå er å ikke kontakte de...
 

mra

Active Member
Ring til ditt lokale fylkesskattekontor, de er sannsynligvis mye enklere å ha med å gjøre enn Skatteetaten sentralt. Det er menneskelig å feile og så lenge du ikke har gjort dette i ond tro, så løser det seg. Min erfaring er at folkene som jobber hos fylkesskattekontorene er greie og forståelsesfulle. Legg deg helt flat, innrøm at du har dummet deg ut og be om veiledning til hvordan du skal løse det. Du må selvsagt betale og du slipper kanskje ikke unna straffeskatt heller, men du får helt sikkert til en betalingsordning du kan leve med.
 

metallian

Medlem
Leste nettopp om toppblogger AndreaB som hadde tjent millioner uten å betale skatt- men hun gjorde ikke noe FØR skatteetaten tok kontakt med henne.

Hun fikk nedbetalingsplan og betaler ned fortsatt, men hun overlevde -om det er en trøst ;-) Ta kontakt med ditt nærmeste skattekontor snarest!
 

Tonny Kluften

Administrator
Føler jeg har ødelagt all fremtid for familien.

3-400-000 ødelegger ikke en fremtid. Det er ei halv ganske normal årslønn, og for skattekontoret er dette småpenger. Det er rutine for dem å ordne opp i slikt. Dette går bra, bare snakk med dem.

Liker du å leve farlig så bare betaler du tilbake MVA til det firmaet som vet at du ikke er registrert og håper at de ikke går videre med det. Men det er neppe noen som vil anbefale å bare gjøre det.
 
TorsteinO, nå er jeg ingen økonom, men jeg ser på det slik:

Beløp 400.000,-
Ekskludert mva 320.000,-

320.000,-
- Mvagrense på 50.000,-
= 270.000,- det skal betales mva på.

270.000,- * 0,25 = 67.500,-

Skyldig mva: 67.500,-

Skatt (det nevnes at skatt ikke er betalt):
mvafritt beløp: 320.000,-
For å simplifisere, la oss si 30% skatt av beløpet.
320.000,- * 0,30 = 96.000,-

Skyldig skatt: 96.000,-

Andre enn meg kan skatteloven bedre, men det er vel 30% straffeskatt ved bevisst unnlatt betaling. Det er også renter oppå dette, men la oss enkelt si:

Mva: 67.500,-
+ Skatt: 96.000,-
= 163.500,-
* 1,30

= 212.550,-

Da gjør det vondt, men ikke verre enn at man jobber rumpa av seg 1-2 år så er det ferdig. Refinansier boliglånet, gjør hva du vil, det ordner seg. Vi bor i et av verdens beste land, utnytt mulighetene vi har for å tjene gryn.
 

stocks

Medlem
Er de 300.000 - 400.000 overskudd? Eller har du solgt noen varer slik at du kam trekke fra varekosten? Husk det er kun overskuddet du evt. skal skatte av.
 
Topp