Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Active 24 blir avviklet i Norge står det i digi.no 14.10.15

T SL

Active Member
Flyttet de få .no domenene jeg har til Domeneshop i fjor. For alle andre domener bruker jeg enten Namecheap eller Internetbs.net.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Er vel snart 15 år siden jeg forlot dem på egne og kunders vegne. Good riddance.
 

NilsF

Medlem
Active 24 er ikke det eneste selskapet i Visma-konsernet som sliter med det noen vil kalle inkompetanse, eller kanskje i beste fall dårlig kundeservice. Flere måneder etter at Microsoft lanserte Windows 10, har Visma Mamut AS ennå ikke kommet med en oppdatering for regnskapssystemet Mamut One som støtter Windows 10, med det resultat at regnskapsprogrammet ikke uten videre kan kjøres med Windows 10. Og kundene raser, forståelig nok.

Se trådene Windows 10, eller slutte med Mamut? og Windows 10 på Visma sitt brukerforum.

Som bruker av Mamut One må man årlig betale mangfoldige tusen kroner for "Serviceavtale", for å opprettholde rett til å benytte programmet, samt nyte godt av programoppdateringer og kundestøtte for programmet, i tillegg til det lisensen kostet i innkjøp. For programvare ellers, er det vanlig at programmet støtter for eksempel "Windows XP og nyere", og mange brukere av Mamut One har oppgradert maskinene til Windows 10 uten tanke for annet enn at den store programvareleverandøren Visma har ting på stell. Men så har man erfart at Mamut One, som kanskje det eneste programmet på maskinen, ikke fungerer sammen med siste versjon av Windows, og at Visma som er en av Norges- og Nordens største programvareleverandører, frem til nå ikke har maktet å fremskaffe programvare som kan kjøres med Windows 10. Og her snakker vi om et selskap som tidligere har briljert med å være "Microsoft partner".

For øvrig gikk Visma Mamut AS i 2014 med et overskudd (resultat før skatt) på 42 millioner kroner etter omsetning på 301 millioner kroner, så det er ikke der problemet ligger. Derimot så tapte morselskapet Visma Norge Holding AS 142 millioner kroner i 2014.
 
Sist redigert:

NilsF

Medlem
Jeg legger til at etter at Visma kjøpte Mamut, så virker det som at videreutvikling av Mamut-programvaren nesten har stanset opp. Og problemene jeg har nevnt ovenfor, og den "stemoderlige" behandlingen Mamut-programvaren får i Visma, er egnet til å gi næring til tanker om at oppkjøpets hovedformål var å fjerne en konkurrent, ikke å videreutvikle programvaren til firmaets- (Mamuts) og kundenes beste, og at kundene etter hvert skal styres over på andre programmer fra Visma.
 

hansson

Langveisfarende
Dette har vært Vismas strategi i mange år. Kjøpe opp dårlig programvare som utgjør konkurranse, tyne hesten til den dør av seg sjøl, og så kjøpe mer. Kilde: En tidligere Visma-ansatt. Det er forøvrig helt naturlig at de ikke satser mer på Windows-programvare nå i nettalderen, de bare skviser de siste pengene ut av de i stedet for å la de pensjonere seg med æren i behold.
 
Topp