Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tjeneste som kobler freelancere og oppdragsgivere sammen

Grynder

New Member
Har opprettet en tjeneste for freelancere innen web, grafisk design og utvikling på utkikk etter relevante oppdrag, og for oppdragsgivere som vil ha gode tilbud fra freelancere.

Altså et sted hvor disse partene kan "møtes".

Ideen har jeg hatt i mange år, og nå er tiden inne for å realisere den. Og ja, jeg vet det finnes lignende tjenester. Jeg vet også at det har blitt gjort før. Jeg ønsker å tilby en helnorsk tjeneste, med full gjennomsiktighet hva angår oppdragsgiver og freelancer.

Ønsker først og fremst tilbakemelding på funksjonalitetene på siden. Derfor oppfordrer jeg alle til å registrere seg som freelancer (eller oppdragsgiver om du er det), og fullføre profilen med bilde, portefølje, osv.

Jeg vil også teste betalingsløsningen, så jeg vil legge ut noen fiktive oppdrag. Blir derfor veldig takknemlig om noen ønsker å bli beta-brukere. Si i fra når du har registrert deg, så tar vi det derfra.

Så må det sies at dette er work in progress, og at ikke alt er på plass. Det gjenstår også noe oversetting her og der.

Ellers, ser du noe du ønsker å gi innspill på, bare fyr løs.

Nok prat, her er linken: DigitaleOppdrag.no
 

xdex

Medlem
Enig i det @Tonny Kluften nevner, alle arbeidstakere (freelancere) må forhåndsgodkjennes, om det skal være noen vits og bruke det, istedefor alle de andre store leverandørene (som har alt fra dårlig, til bra). Syntes også at det var en vanvittig sum å betale, 10% til deg, av 50.000,- (eksempelvis) minus tillegget til Paypal.

Hva hindrer hvem som helst, til å bruke tjenesten i å komme i kontakt med noen, og utføre oppdraget utenom systemet? har du noe som fanger opp dette? Her må man prise få timer opp med 12-13% bare for å dekke din "kostnad". Dersom du hadde ført hele betalingen til deg, og at du også tok deg av utbetaling (som om freelancer var ansatt hos deg) for at arbeidstaker skulle slippe og tenke på skatt etc, ja da ville nok mange flere sett potensialet (om gebyret ditt stod til stil).

Slik jeg ser det nå, er det bare ett nettsted som kan brukes for å kommunisere, og må betale en heftig prosent, for å snakke sammen. Gi garantier, gode vilkår og ansvarsforsikring (eller lignende), da begynner det å ligne noe.
 

Grynder

New Member
Meget gode innspill, Tonny og xdex.

Kanskje det kan være en ide å kun tilby medlemsskap til inviterte freelancere. Ellers er det en rating-funksjon, og alle må bli rated for å kunne avslutte et prosjekt, så dette kan kompensere for dette.

Avgiften på 10% er bare et utgangspunkt, tatt etter welance.no som faktisk tar 10%. Men de er et bemanningsbyrå, og jeg er helt klart åpen for å senke avgiften. Det samme gjelder prisene for å kunne publisere oppdrag. Prisene og planene er helt på skissestadiet.

Det at oppdragsgivere og freelancere kommuniserer "utenfor" siden er helt klart det største sticking pointet. MEN, jeg tror folk ser fordelen med fornøyd/betalingsgarantien.

Slik fungerer den:

  1. Oppdragsgiver aksepterer et bud fra en freelancer, og betaler med en gang
  2. Pengene går til meg/tjenesten
  3. Oppdragsgiver og freelancer blir begge enige om at prosjektet er ferdigstilt
  4. Pengene går fra meg til freelancer

Så dette er jo en form for garanti for begge parter.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Så da trenger du bare garantere for at du er du og at du er til å stole på.
Alt jeg finner nå er en gmail-adresse og jeg må en tur til norid for å finne organisasjonsnr.
Det er fort en tapt sak hvis du ikke endrer på det.
 

Steven

Member
Flott konsept - kanskje litt for tidlig på digital markedsføring(?) Ikke forvent for mye før om 1 - 2 år, er mange freelancere i Norge om dagen, men de fleste har allerede oppdrag fra sine nettverk. Det kommer fler og fler freelancere fremover så ser positivt på konseptet, men ville kanskje trodd at det var litt for tidlig? Kan bare være min mening, stå på! :)

Anbefaler at du får en tekstforfatter eller noen andre som er gode på tekst til å se over nettsiden din.

F.eks. Blog = Blogg -> Når du går inn på "blog" kommer du inn på en side med 0 innhold. Regner med at du ikke er ferdig med selve tjenesten, men slike små feil bør være klart til lansering. En annen ting jeg la merke til var de tre boksene med pris. Den ene boksen "premium" er større enn de andre. Er dette meningen? I så fall hvorfor, og er det virkelig bedre at den er større enn de andre? Da hadde jeg heller fremmet "gratis" boksen da du i starten bør ha FULL fokus på å få en solid brukermasse på tjenesten du skal levere. Uten en solid og stabil brukermasse vil nettsiden din sakte men sikkert dø ut, eller aldri ta fart.

Når jeg registrerer meg får jeg opp denne i epost tittelen:
* Congratulations! You have successfully registered to Digitale Oppdrag.

SEO (info hentet fra https://website.grader.com/results/digitaleoppdrag.no):
Mangler META description
Mangler SITEMAP

Du får fra Hubspot en 45 ut av 100 karakter på markedsføringen.

Nå vet jeg ikke hvordan du har tenkt å nå ut til alle i land og strand, ville anbefalt å huket tak i en del oppdragivere og freelancere til å registrere seg og legge ut oppdrag før du går LIVE (full lansering - med annonser på linkeding/fb).

Har du sjekket at themet/nettsiden din er responsiv på alle flater?

Mine tre på tampen tips:
Fiks innhold og god "kundereise flyt"
Brukermasse
Brukertest

PS: Utrolig mye og stort potensialet, her gjelder det å ta tak i og prioritere ting som er viktigst før lansering. Bedre å ha perfekt på 3 ting enn middels på 6 ting. (Igjen - min mening)

Lykke til!
 

Grynder

New Member
Tusen takk for gode og nyttige ord, Steven!

På bakgrunn av tilbakemeldingene til nå, skal jeg implementere følgende endringer:

  • Endre blog til blogg
  • Oversette flere tekster
  • Gjøre det klart hvem som driver siden med navn og org.nr
  • Opprette epostadresse fra domenet
  • Gå gjennom SEO-sjekklisten fra hubspot
  • Endre størrelse på premium-boksen


Videre har jeg forstått at funksjonalitetene fra nettsiden ikke kommer ordentlig frem for førstegangsbesøkende. F. eks: Betalingsgarantien. Pengene går ikke i min lomme, slik at jeg må passe på å betale ut riktig beløp til riktig person. De blir oppholdt på en konto i paypal (som riktignok er min), og automatisk utbetalt når prosjektet er ferdig.

Denne betalingsgarantien skal jeg klart redegjøre for.

Når det kommer til at useriøse/dårlige aktører, så kan jeg og endre dette til at oppdragsgiver kan invitere freelancere til å by. Kun de som blir invitert, har mulighet til å by på et oppdrag.

Jeg vil opprette en informasjon/salgsside som argumenterer klart for fordelene ved tjenesten.

Da har man litt å jobbe med! :)
 

Steven

Member
Kom gjerne tilbake hit når du har gjort de endringene så tar i alle fall jeg en ny titt på nettsiden din!

Bra jobbet:)
 

Grynder

New Member
  • Endre blog til blogg - Fullført
  • Oversette flere tekster - Jobbes med
  • Gjøre det klart hvem som driver siden med navn og org.nr - Org. nr. lagt inn
  • Opprette epostadresse fra domenet - Fullført
  • Gå gjennom SEO-sjekklisten fra hubspot - Gjenstår
  • Endre størrelse på premium-boksen - Fullført


Fokusområder:

Ellers har jeg nesten bestemt meg for å kaste betalingsgarantien på sjøen. Jeg har vært for opptatt av å se på fordelene og vært litt for ambisiøs, og etter tilbakemeldinger ser jeg at betalingsgarantien ikke er helt perfekt. Dette er grunnene:

  1. Begge mottakere må ha en paypal konto. Det er ikke det at du må betale gjennom paypal - du må ha en verifisert konto. Dette er ikke alle som har, og det kan være en dealbreaker å måtte registrere seg gjennom en tredjepart.
  2. Paypalavgift - man taper penger, kontra fakturering
  3. Man må forlate siden - dette er ikke noe stort negativt poeng, men ikke helt heldig
  4. Tap av renter - La oss si et prosjekt koster 40.000kr og tar et halvt år å fullføre. Dette betyr at pengene står på en konto uten rentefordeler. Dette er ikke ideelt.
  5. Forskuddsbetaling - det er ikke alle som har mulighet til å hoste opp hele summen på forhånd, i forhold til å ha f. eks en måned på seg til å betale
  6. Enda en ting å betale for. La oss si at oppdragsgiver har betalt for å sette inn en annonse. Med paypal-avgift og "avgift" mtp prosenter som går til meg, blir det til sammen 3 faktorer man må betale for. Potensiell dealbreaker.
Jeg har gått i tenkeboksen, og jeg vil først og fremst ha en brukervennlig og smidig tjeneste. Det er viktigere for meg at folk bruker tjenesten og er fornøyd med den, enn at jeg skal tjene penger. Betalingsgarantien kunne vært en flott virkemiddel, men slik den er i dag fungerer den ikke ideelt. Det blir for mange hindere, for mange dealbreakers.

Derfor er jeg som nevnt, rimelig sikker på at jeg fjerner den. På denne måten slipper jeg og å være ansvarlig for å utbetale "lønn" til freelancerne, og oppdragsgiver og freelancer kan gjøre opp slik de selv ønsker det. Da slipper jeg og å tenke på at de gjør opp "utenfor" siden.

Istedet ønsker jeg å sette opp en fornuftig betalingsplan for å sette inn annonser. Jeg ønsker ett gratis alternativ, ett alternativ for å sette inn en, eller flere annonser på vanlig måte, og ett alternativ hvor oppdraget får økt eksponering.

Det går også å ta betalt for at freelancer skal by, dette kan være en liten sum. Men slik det er nå må eventuelt freelancer gå gjennom en betalingsprosess for hvert bud. Så jeg setter dette på vent, til jeg får opp en slags digital lommebok med "Credits". Dette kommer lenger frem i prosessen - dersom jeg velger å implementere det.
 

HelgeSverre

Member
Notification baren i toppen legger seg ofte over menyelementene og man må da vente 1~sekund før man får klikke på menyelementene, ville gjort slik at den la seg over alt innholdet og pushet resten av siden ned isteden for å legge seg over alt.
 

beatngu

Member
Hold på å lage en profil og fant et par små ting som kan forandres eller legges til.
- Mangler C++,C#,XAML,MVVM og MVC i Dine spesialiteter
- Er litt lite med kun 5 spesialiteter for oss som er fullstack utviklere siden vi kan lett ha over 20 spesialiteter.
 
Topp