Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mye tjener en blogger?

Kornelia Riis

New Member
Hei,

Jeg har vært en fast leser av forumet i lang tid, mye spennende og interessant lesing her. :) Nå blir jeg med på "moroa" og starter med å stille et spørsmål.

Jeg lurer simpelthen på hvor mye en blogger som er med i et bloggnettverk tjener? Vil ikke det være mest "lønnsomt" å drive bloggen selvstendig uten å være tilknyttet et bloggnettverk som blogg.no, adlink, unitedbloggers bare for å nevne noen. De tar vel en slags "provisjon" for hver blogger, eller tar jeg feil?

Har du noen formening?
 

pleb

Medlem
1. Det vil være lønnsomt å drifte egen webside fremfor å lage en blogg via et bloggnettverk.
2. Hva de forskjellige bloggerne tjener er helt individuelt.

Du kan ta deg en kikk på VGs/Dagbladets "Så mye tjener bloggerne!"-saker som publiseres hver gang skattelistene blir åpne. Der får du nok en pekepinn på hva de største i Norge tjener. :)
 

xdex

Medlem
Alt er jo relativt, hvem som helst kan kalle seg en blogger, men "bare top 5" som faktisk tjener godt på det. Du burde stille spørsmålet på en annen måte. Eksempelvis, hvor mange unike lesere må jeg ha, for å kunne leve av det. Om du blogger, eller driver en reise-guide, begge deler kan tjene gode penger, med nok lesere.

Den største andelen av pengene kommer i form av produktreklame og omtale samt penger du får for å promotere produktet "som ditt eget". Nå er det regler som skal gå inn under dette (at reklame faktisk merkes som reklame) men det er ikke uvanlig og få flere tusen (avhengig av antall besøkende) for å promotere butikker, klær, bildeler, merkevarer osv.
 

Steve Cash

Medlem
@pleb: Er du helt sikker på at det alltid vil være mindre lønnsomt å være med i et blokknettverk? Jeg skjønner at hvis en drifter egen side så beholder en alle pengene minus det det koster å drifte siden, mens et nettverk vil ta en betydelig provisjon som skal dekke mange kostnader nettverket har. Jeg har aldri prøvd det, men noe må en vel få igjen for å vær med i nettverk? F.eks. økt synlighet, trafikk fra andre blogger i nettverket osv. De må jo tilby noe, ellers hadde ingen vært med? Dessuten er det ikke alle som har kompetanse og/eller lyst til å drifte sin egen side, de vil rett og slett gå rett inn i et ferdig oppsett og starte. Jeg tenker nok mest på de typiske ungjentebloggene når jeg antyder at nettverk kan være lurt, slik jeg ser mange driver her er antakelig egen drifting å foretrekke, bl.a. sitter mange her med høy kompetanse om web.

OK, jeg har ikke tenkt å kaste meg inn i noen lang diskusjon for eller i mot, jeg skal uansett ikke gå i gang med dette, ikke har jeg praktisk erfaring fra det heller, men jeg syns temaet fortjener noen flere nyanser enn bare at det lønner seg å drifte selv.
 

Steve Cash

Medlem
Det var noe sånt jeg prøvde å få fram, TorsteinO, uten at jeg greide å si det like klart som deg. For å bruke et banalt eksempel: Ved å være i et nettverk må en gi bort en del av kaka, men forhåpentligvis er den så mye større enn den kaka en greier å bake på egenhånd at en likevel sitter igjen med mer.
 

pleb

Medlem
Kanskje en diskusjon som passer litt et annet sted (og en annen gang), men jeg ser argumentene deres. Samtidig er jeg svært glad for at jeg selv kan styre alle annonseavtaler på nettsidene mine uten ytre påvirkning. Og er rimelig sikker på at jeg tjener mer penger på denne måten.
 

Steve Cash

Medlem
Nei, jeg syns diskusjonen er relevant for denne tråden. Jeg kikket på den siden du lenker til, og det er ikke en slik side jeg typisk forbinder med bloggnettverk (nå vet jeg helt hva trådstarter skal ha for slags blogg heller.) Dessuten har du sikkert kompetanse innen drifting, SEO med videre. Poenget mitt er at de som ikke har det kanskje bør søke til et nettverk, se min tidligere post.
 

xdex

Medlem
Enig med @Steve Cash og dessuten kan ett skikkelig, og seriøst blogg nettverk ta seg av alt som har med skatt å gjøre, og du trenger kun og tenke på kvalitet og innhold mens lønn ordnes av nettverket. Dette er nok ikke så utbredt i Norge (mulig dagbladet gjør noe lignende for sine bloggere?), Men det finnes flere slike løsninger på utenlandske sider. Men dog igjen, inntekt er basert på lesere, kvalitet og annonsører.
 

kongen

kongemedlem
United Influencers (er det forresten bare jeg som syns det er et skikkelig røtent navn og at united bloggers var bedre?)

Kanskje fordi noen bare er på instagram, noen bare på youtube, bare snapchat, bare facebook, etc? Blogg er vel bare en av mange kanaler de har.
 

Stoppet

Banned
Tror noen av dem tjener så mye at leppa begynner å svulme opp :D
 
Topp