Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kontoføring av frakt /porto (mva)

Kostholdsbutikken.no

kostholdsprodukter på nett
Hei.
Noen som har noe formening om hvilken konto man bør føre frakt(porto) på? Vi snakker da om faktura til kunden. Har fått i tips å føre det under "3090 Refunderbare utlegg for kjøpers regning" med 25% mva, MEN ser at mange andre som selger helsekost (mat=15%) som fører 15% mva på frakten også.

Noen som har noen formening om setningen "Refunderbare utlegg for kjøpers regning"? Kan godt føre det under der med f.eks. 15%, eller 25%, alt ettersom hva som er mest riktig.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg skal sjekke nærmere. Det er altså slik at du betaler for sending av varen til kunden, og så fakturerer du kunden for for frakt/porto?
 

Kostholdsbutikken.no

kostholdsprodukter på nett
Jeg skal sjekke nærmere. Det er altså slik at du betaler for sending av varen til kunden, og så fakturerer du kunden for for frakt/porto?
Ja, altså, kundene betaler med kort på siden og da betaler de for varene + frakt (om det er under 500 kr). Akkurat nå har jeg en fast lav pris på frakt, så det hender jeg betaler mer til posten enn kunden betaler meg. Har sett at når jeg får faktura fra noen leverandører så fører de 15% mva på frakt, mens noen fører 25%.. :/
 

Steve Cash

Medlem
Dette er faktisk vanskeligere enn det ser ut for ved første øyekast, men reglen er slik at hvis du betaler frakt helt til varen utleveres til kunden og fakturerer kunden for det så skal frakten være med i mva-grunnlaget med samme sats som varen, altså 15 % hvis du selger mat. Kilde for dette er mva-loven paragraf 4-2, uten at den er helt lett å tolke.

Hvis levering ansees å ha skjedd når varen innleveres på postkontoret så skal ikke frakten være med i grunnlaget, men ved forbrukerkjøpsloven er det ikke lov å avtale noe annet enn at levering skjer når kunden får varen. Dette har å gjøre med når risiko går iver til kjøper.

Hvis det er slik som jeg nevner ovenfor, at frakten gjelder helt fram, så bruker du ikke konto 3090, men samme konto som du fører varesalget på, antakelig 3000.
 
Topp