Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruk av tegning/silhuett av kjent person i forbindelse med trykksaker

ellaro

Medlem
La oss si at jeg har en Facebook-side med over 80.000 likes. Denne siden er en uoffisiell fanside av en kjent person. Hvordan kan man tjene penger på denne siden? Forslag?

Jeg har tenkt tanken på å opprette en webshop, kanskje spreadshirt. Få en designer til å lage en tegning evnt silhuett av personen for å trykke opp t-skjorter eller andre trykksaker. Gjerne da med kallenavnet eller et kjent sitat fra sportsverden.

Må man ha noen form for tillatelse til dette eller er det fritt frem?
 

alterego

Medlem
Gjør oppmerksom på at jeg prøver å gjøre dette kort og generelt, da jeg ikke kjenner alle detaljer og at en fullstendig juridisk utgreiing blir for tidkrevende.

Utgangspunktet er at du må ha samtykke fra den eller de som er avbildet før bildet publiseres. Bestemmelsen i Åndsverkloven 45c kalles gjerne "Retten til eget bilde", som setter forbud mot å publisere personbilder uten samtykke fra den som er avbildet.

Den som lager et fotografisk bilde, har enerett til å fremstille eksemplar av det, enten det skjer ved fotografering, trykk, tegning eller på annen måte, og gjøre det tilgjengelig for allmennheten, jf. Åndsverkloven § 43a.

Portrettbilder, og tegninger basert på slike bilder, omfattes altså av både opphavsrett og regelen om samtykke.

Det at personen er kjent kan i noen tilfeller lempe på regelen om samtykke når bildet er tatt i det offentlige rom. Det samme kan aktualitetsbilder som har allmenn interesse.

(spørsmålet om hvordan du kan tjene penger på en Facebook-side overlater jeg til andre.)
 

alterego

Medlem
Dette blir litt uklart for meg. Har du noen eksempler på når man kan lempe på regelen?
Det blir uklart fordi lovregelen er generell (skal favne mange tilfeller), mens du prøver å forstå bestemmelsen opp mot ditt konkrete tilfelle.

For å komme frem til et konkret svar (rettsregel) på ditt tilfelle, må man se på faktum og knytte det (subsumsjon) mot lovregel og evt. andre rettskilder. Først da kommer man frem til en rettsregel som gjelder i ditt tilfelle.

Det ligger ofte ganske mye arbeid bak det å komme frem til en rettsregel, særlig hvis det er nødvendig å finne svar i andre rettskilder (f.eks. lovforarbeider, rettspraksis etc.).

I din "sak" er faktum uklart, fordi du ikke opplyser om alle forhold rundt tegningen du ønsker å bruke. Vi vet f.eks. ikke hvem som har laget tegningen, om tegningen har tatt utgangspunkt i et fotografi, om det er gitt samtykke til det opprinnelige fotografiet osv.

Mitt generelle svar har derfor ikke gjort annet enn å sette deg på sporet.
 

Travellingman

Nettgrunder
ektebajas.no :D

kvitlauk-sort-tee.jpg
 
Topp