Kjapp og trygg hosting for Wordpress

God forretningsskikk en ting fra fortiden?

importøren

New Member
Hei alle sammen.

Tenkte jeg skulle spørre dere her om dere har hatt mye problemer med kunder som rett og slett mangler innsikt i det vi kan kalle god forretningsskikk? På meg virker det som en ting fra fortiden om dagen.

Bakgrunn: Jeg driver en webportal (gidder ikke sure innlegg om denne businessen, så please) som er helt gratis, bortsett fra hvis kundene vil ha en såkalt uthevet profilering. Vil kanskje overraske mange her, men er faktisk mange som sier ja takk UTEN press til og med. De selgerne jeg har benyttet har aldri presset noen som helst, og det er jeg stolt av.

Jeg har heller aldri hatt råd til å investere i tungt utstyr for opptak av samtaler heller, da profilering koster så lite som det gjør (engangssum på 499,-). Dette blir da overlatt til kundene å ha litt folkeskikk og faktisk huske eller vedkjenne seg at man har akseptert å kjøpe akkurat dette.

I det siste virker det som det er en bølge av uærlighet ute og går, siden mange sier de ikke kan huske å ha snakket med selgeren, eller oss i det hele tatt. Synes det er leit at det skal være slik. Er fullstendig klar over at det er mange svindlere i denne bransjen, men det er ikke dermed sagt at alle er det.

Dere som er her, har dere merket noe spesiell skepsis om dagen fra kunder som mottar fakturaer fra dere?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Har merket at det er flere som er trege med å betale. Det er nok en sammenheng der.
Mars/april er fremdeles en vanskelig tid for mange, men siden de fleste akkurat har fått feriepengene sine ville jeg tro at det løsner litt nå?
 

picxx

Well-Known Member
Faen's til dårlige oljepriser nå.
Norge er ikke lenger verdens oljesjeiker... vanskelig omstillingstid for vanlige husholdninger.
 

kongen

kongemedlem
I det siste virker det som det er en bølge av uærlighet ute og går, siden mange sier de ikke kan huske å ha snakket med selgeren, eller oss i det hele tatt.

Er du sikker på at det ikke er selgeren din som er uærlig da? Som sier han har solgt uten å ha solgt? Kommer alle disse "uærlige" kundene fra den samme selgeren eller er det spredd utover alle selgere? Bruker alle selgerne ferdige salgstekster de leser opp eller har de unnviket fra disse tekstene for å øke salget på kreative måter?

Når du sier det er mange som ikke kan huske å ha snakket med selgeren, og de sier dette uavhengig av hverandre, så må du finne fellesnevneren, og det er din salgsorganisasjon. Sannsynligheten er stor for at uærligheten du opplever finnes i din egen salgsorganisasjon.
 

Chris M

Medlem
Det første jeg ville ha gjort var å lage skikkelig rutiner for hva som er en bestilling. Det fremstår som dere ikke har krav til at det signeres en kontrakt eller at man bekrefter sin bestilling skriftlig. Og så lenge dette ikke er gjort, så er det jo meget usikkert hva som er bestilt og ikke. Spesielt om du har selgere på provisjon. Det fremstår som problemet ligger hos egen organisasjon og ikke hos kundene.
 

importøren

New Member
For å klarifisere litt mer, så har jeg hatt rimelig bra rutiner med de selgerne som jeg har brukt. Sier ikke at det er sååå mange som har klaget (til nå, ca 1/15), så det er ikke så ille. Men, selgerne har aldri jobbet på provisjon, nettopp for å unngå dette. De har alle fått timebetalt, uavhengig av salg de har gjort. Budsjettering og slikt gjorde dette mulig til en begrenset periode, slik at jeg skulle unngå dette.

Problemet er også at dette går på alle selgerne, ikke bare en.

Når selgerne ringer en kunde, så har jeg lagt opp veldig bra rutiner for at man ikke skal havne i denne situasjonen, Vi ber om utfyllende info til gratis delen av katalogen, som faktisk ER gratis. Deretter, på slutten av samtalen blir kunden spurt om de vil ha en uthevet profil. Vi maser ikke, og vi hamrer ikke løs på de. Jeg har selv vært der for å være sikker på at dette blir overholdt.

Samt at selgerne alltid fører salgslogger, slik at man kan gå tilbake på noe dokumentasjon på salgene i etterkant. Dette være om kunden sier ja eller nei til å bli uthevet med profilen eller ei. Alle kunder som er blitt snakket med og som vi oppdaterer har vi ført dette på.

Tok en prat med forliksrådet i Oslo ang. denne problemstillingen, da vi ikke har båndopptak av salgene. De sa til meg at det svekker saken en del at man ikke har det, men ikke i alle tilfeller er dette helt nødvendig. Det kommer helt an på hva man legger til grunn, hvor mye det er snakk om, etc. Da summen er liten, og vi fører logger, og aktiverer uthevingen samme dag som de blir solgt inn, så står vi en smule sterkere. Antar det kommer an på dagshumøret til dommeren også.. lol.
 

hansson

Langveisfarende
Det er generelt ganske mye vinglete betalingsmoral der ute, og vi opplever at folk som bestiller på nett for egen maskin (vi bruker ingen selgere) og krysser av for at de har lest og akseptert kjøpsvilkårene begynner å lyge direkte for å slippe unna betalingen. Da tenker jeg ikke på fornyelse av abonnement slik vi ble kritisert her inne i forrige uke for å fakturere på feil tidspunkt, men på første faktura som kommer samme dag de har bestilt. Folk tar oss til forliksrådet, og vi har også tapt i forliksrådet fordi folka som sitter der ikke skjønner enkle internettkonvensjoner. (Selv om tingretten deretter bekrefta en gang for alle at bestillingsskjemaet og vilkårene er vanntette og følger norsk lov.) Dette er selvfølgelig frustrerende, og jeg tror graden av slike tullete ting som dette bare vil øke på i det nye Norge som er en tykk saus av nedadgående økonomi, kulturoppløsning, tvangstilslutning til alle verdens koko EØS-regler, økt grad av babysitting fra staten og Forbrukerrådet, NAV-beskyttelse for alle og bortskjemthet ved å ha vokst opp i de velspekka 80 og 90-tallene. Det kommer garantert ikke til å bli bedre når alle prinser og prinsesser vokser seg til og skal inn i næringslivet. Verdien av andre folks arbeid er helt ukjent for veldig mange som vokser opp med "alt gratis". Det beste er bare å bruke nettbetaling og gå vekk fra vanlig fakturering. Men det går nok lett opp i opp inntjeningsmessig. Man konverterer dårligere med betalingslenker. Samtidig sparer man seg for konflikter og ekstra kommunikasjon med kunder.
 
  • Like
Reaksjoner: mra

mra

Active Member
Jeg tror Hansson er inne på noe veldig sentralt her; Utviklingen i samfunnet generelt, gjør at betalingsmoralen jevnt over blir dårligere. Vi ser desverre også en økning i slike saker, der kunden bestiller, jobben blir utført og så hører man ikke noe mer fra kunden. Vi har nettopp nå to saker, der kundene ikke har gitt lyd fra seg på tross av haugevis med purringer og full inkassoprosess. Først når konkursvarsel sendes, finner de plutselig ut av at de ikke var fornøyde med jobben som ble levert for et halvt år siden, og vi må bruke masser av tid og ressurser på å ta saken videre til forliksrådet.

Også helt enig i at tiden der man kunne stole på folk og forvente å få betalt i ettertid, desverre er forbi. Vi prøver også å vri mest mulig bort fra tradisjonell faktura med kredittid, og over til online betaling før jobben utføres. Vi mister nok noe kunder på dette, men samtidig sparer vi utrolig mye tid og ressurser på innkreving og vi reduserer tapet på fordringer som må avskrives.
 
Topp