Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webutvikling og utstyr

Hva bruker du i din arbeids hverdag. MAC eller PC?

  • MAC

    Stemmer: 5 29,4%
  • PC

    Stemmer: 12 70,6%

  • Totalt antall stemmer
    17
  • Avstemningen er stengt .

Marius_J

Social Engineer
Verktøyet som er i Kali Linux kan du fint få til i Ubuntu, Fedora osv. Ikke noe problem :)
Personlig liker jeg Blackarch eller Parrot bedre enn Kali Linux når det kommer til Pentesting, egentlig mest pga valg av verktøy.

Jeg kjører 2 stk 24" til og 1 stk 19" Den 3 brukes i hovedsak bare til overvåkning.
Jeg bruker mest windows 10 eller Debian. Kali og annet kjøres virtuelt.

i5 med 250 GB SSD disk og 1 GB HDD. Kjøpte min brukt på Finn.no for en billig penge.
Ellers har jeg en bærbar med i7 også med 2 stk SSD disker, hver på 250 GB Digert beist av en bærtbar pc. 24" skjerm.

Alt dette holder i massevis til mitt bruk, jeg utvikler ikke noe særlig mye, men jeg pentester en del servere og nettsider.
Sublimetext, pentestbox, nettlesere, putty, vmware og winscp holder dette en god del år til håper jeg :)

Jeg har prøvd mac, skjønner de som liker mac, men var ikke noen ting for meg i denne omgang.
 
Hvis du setter det økonomiske perspetivet til side, så er det vel bare å kjøre på med det beste som kan oppdrives?

Og du kan jo for eksempel handle en mac på elkjøp og prøve i 30 dager og levere tilbake hvis det ikke er noe for deg?

Det er vel nesten umulig å diskutere hva som er "best" av vanlig pc og mac. Har man prøve begge og valgt sin favoritt så er man vel "fanboy"? Og da vil du ikke ha dennes meninger?
Har ikke sagt at man skal sette det økonomiske til side. Det jeg sier er at vi ikke nødvendigvis snakker om bærbare maskiner til 3000,-. Dette mer for å få nyansene i det som finnes der ute :) Hvis du leser den setningen en gang til, vil du se hva jeg mener (håper jeg)
 
Det må jo på en eller annen måte handle om pris. Er du webutvikler fungerer det fint med en laptop til tre tusen kroner. Liten vits å kjøpe Mac Pro til førti tusen kroner da, selvom det er bedre. Eller ønsker du å diskutere mer rundt hva som er best av disse to løsningene?
Det er nettopp det. Det må ikke handle om pris. Ikke fordi man skal ha det beste og dyreste, men heller ikke fordi man skal ha det billigste. Det er mer snakk om hvor man tenker at ting skal ligge. Kjenner webutviklere som kjøper det dyreste av det dyre innen MAC, men som ikke kan svare på hvorfor. Kjenner også de som har kjøpt pc til 3000,- og sitter å irriterer seg over at ting ikke går raskere på pcen en det gjør. Så en nyanse. Som jeg skrev: - Hvis vi legger tanker om veldig nøkterne økonomiske forutsetninger til side, og snakker om hva som kan være det riktige å bruke av utstyr som webutvikler. Hva ender vi opp med da? - Ingen ting her som snakker om at man ikke skal tenke økonomi, men det handler om hva som er riktig å bruke. Sammen med hva man tenker er fordeler og ulemper i de forskjellige situasjonene.
 
Jeg har tidligere hørt argument som: Man skal bruke MAC som webutvikler og utvikler fordi det er nærmere Linux baserte systemer som ofte servere bruker. Samt databaser. Er det noe hold i dette?
Hva tenker folk om hvilke spesifikasjoner på hardware som trengs for å kunne gjøre en jobb (kan jo gjøres på nesten alt av utstyr) og samtidig faktisk ikke bli oppgitt hvis ting går for tregt, eller bli oppgitt fordi det tar tid å åpne større dokumenter da disken ikke er rask nok. Hva er det idelle arbeidsverktøyet satt sammen?
 

Marius_J

Social Engineer
Jeg har tidligere hørt argument som: Man skal bruke MAC som webutvikler og utvikler fordi det er nærmere Linux baserte systemer som ofte servere bruker. Samt databaser. Er det noe hold i dette?
Hva tenker folk om hvilke spesifikasjoner på hardware som trengs for å kunne gjøre en jobb (kan jo gjøres på nesten alt av utstyr) og samtidig faktisk ikke bli oppgitt hvis ting går for tregt, eller bli oppgitt fordi det tar tid å åpne større dokumenter da disken ikke er rask nok. Hva er det idelle arbeidsverktøyet satt sammen?

På dette spørsmålet er det veldig splitta meninger, også hva folk liker best.
Har jobbet med webutviklere som kun sitter på ubuntu, kun bruker mac eller kun bruker Windows.
Programvaren de liker å bruke er like forskjellig.
Blir litt som også prate om hvilken bil type som er best. Man blir aldri ferdig.
 

adeneo

Medlem
Verktøyet som er i Kali Linux kan du fint få til i Ubuntu, Fedora osv. Ikke noe problem :)

Selvfølgelig, Kali er som tidligere nevnt kun en Debian distro som er tilpasset litt, og med en del programmer ferdig installert, alle disse programmene kan man helt fint installere manuelt på en hvilken som helst annen Linux distro.

http://tools.kali.org/tools-listing

Jeg bruker altså Kali på min bærbare, ettersom jeg bruker en del av de verktøyene enkelte ganger, særlig når jeg er ute.
Jeg ser ingen grunn til å manuelt installere rundt 200 verktøy, når jeg kan få alt ferdig installert og oppdatert i en pakke, men så er jeg heller ingen profesjonell pentester eller "hacker", kun hobbybasis.

Ettersom Kali også er et helt vanlig operativsystem, så fungerer det fint for meg til det aller meste.
Jeg benyttet tidligere BackTrack, forgjengeren til Kali, og har i grunn vært fornøyd i en årrekke.

På min stasjonære maskin, som benyttes 99.9% av tiden, så benytter jeg som tidligere nevnt Win7 og Ubuntu.
Totalt sett benytter jeg altså Kali fint lite, å skjønner ikke hva halvparten av verktøyene gjør en gang, det har kun vist seg å være hensiktsmessig, for meg, å kunne fyre opp laptop'en når jeg trenger et av disse verktøyene for å teste noe, og tidligere testing med OS'et på minnepinner og "clean-boot" hver gang var bare irriterende og tregt.

Jeg har tidligere hørt argument som: Man skal bruke MAC som webutvikler og utvikler fordi det er nærmere Linux baserte systemer som ofte servere bruker. Samt databaser. Er det noe hold i dette

Nei, skulle man først kommet nærmere operativsystemet til serveren, så burde man vel bruke det serveren bruker på sin egen maskin, altså Linux for det meste av webservere, eventuelt Windows for IIS servere.

OSx har egentlig lite med Linux å gjøre, utover at begge er basert på Unix.
Den ene er BSD basert, den andre er GNU basert, de har dog begge bash og er til dels posix-kompatible.
 

zapotek

Medlem
Hva tenker folk om hvilke spesifikasjoner på hardware som trengs for å kunne gjøre en jobb (kan jo gjøres på nesten alt av utstyr) og samtidig faktisk ikke bli oppgitt hvis ting går for tregt, eller bli oppgitt fordi det tar tid å åpne større dokumenter da disken ikke er rask nok. Hva er det idelle arbeidsverktøyet satt sammen?

Så lenge programvaren du er vant til å bruke finnes til OSet du bytter til, har det ikke så mye å si om du velger Mac eller windows. Hastighetmessig er alle "kostbare maskiner" (10-15k og oppover) i dag (såfremt de har SSD-disk), såpass raske at du ikke merker særlig forskjell uansett hva du velger.
 
Jeg bruker mac den dag i dag og kona, som aldri gadd å bruke laptopen fordi det var så mye tull med den, bruker sin macbook daglig nå.

Det er dønn stabilt og det har ihvertfall spart meg for masse frustrasjon og tapt arbeidstid fordi det enten mangler en driver, maskinen må formatteres et par ganger i året fordi den er for treg, man har fått virus osv osv...

Det kan hardly klandres maskinen? Den trenger hjelp av en bruker for å få til det ...

Forøvrig tror jeg ikke dette er en mac/pc diskusjon, men hva verktøy man foretrekker.
Er du ren html utvikler, klarer du deg faktisk helt greit med en tretusenkroners.

Skal du lage grafikk o.l også, må du et par knepp opp. Har jobbet på samme maskin i snart ti år, med oppgraderinger undervegs.. Funker fint både til foto, video, animate etc. etc.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Poenget var vel at laptopen til kona ble merkbart tregere etter et års tid kun med "vanlig" bruk. Stadig nye drivere som måtte inn, ofte restart, den ble varm, mye viftestøy, osv osv. Hun har hatt flere laptop´er, men ble aldri venn med de. Men hun var også meeeget skeptisk til mac og sa det var tull at jeg kjøpte en til henne for hun brukte jo ikke pc noe mer. Helt til hun ble kjent med mac`en. Siden da har den vært i bruk daglig. Fordi den fungerer og fordi det ikke er noe tull med den.

Joda, man må jo gjøre no "galt" for å få virus, men jeg fikk selv det mye omtalte "poilitiviruset" som var førsteside stoff på alle de store norske nettavisene. Jeg har alltid vært meeget skeptisk til alt jeg klikker på, så hvordan jeg fikk dette er for meg ukjent, men det jo ikke til å stikke under en stol at dette også er ting man slipper med mac.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Tror man er mest effektiv som webutvikler når man har stasjonær PC med mus og 3 skjermer, mindre viktig om maskina er kraftig. Og skjermene må være riktig plassert. Å jobbe på en liten bærbar som står på bordet er alt for slitsomt, og går ofte ut over effektiviteten.

Hva har du på de forskjellige skjermene? Jeg klarer fint forestille meg 2: en ctrl-r skjerm og en med masse bokstaver på. Den tredje?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Jeg vil gjerne ha en tredje skjerm. Noen som har råd til hvordag jeg får til dette? Har i dag 2 skjermer på ett skjermkort...
 
Topp