Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen her inne som bruker Linux?

kek91

Webutvikler
Jeg er den typen som egentlig aldri klarer å bestmme meg, så jeg har prøvd ganske mange... den som har falt mest i smak og som jeg har brukt i et par år nå heter Linux Mint. Vet ikke hvorfor, jeg bare liker den :)

Føler kanskje også at Linux er litt mer stabil over lengre oppetider... f.eks. blir min Windows PC kanskje litt hakkete/treig etter 3-4 uker uten restart, men Linux laptopen kan stå på mange måneder uten at jeg merker noe på ytelsen. I tillegg kjører jeg Windows på en relativt god desktop PC mens linuxen kjører på en gammel laptop.

Jeg liker veldig godt grensesnittet i Windows 7, og har derfor vurdert å prøve Zorin OS - Home , men har ikke kommet så langt enda... anbefaler deg å ta en titt, ser veldig bra ut.

Distro er smak og behag egentlig, kanskje du finner noen greie synspunkter her: DistroWatch.com: Put the fun back into computing. Use Linux, BSD.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Jeg har brukt Linux siden 1997. Begynte med Slackware, men nå er det Ubuntu på serverne og Kubuntu på arbeidstasjon og laptop. Stabilt og fleksibelt.

Jeg gjør mye koding i PHP, og da er Kdevelop en ypperlig IDE. For å få et fult uvikligngsmiljø med database, webserver, php og IDE, så holder det med én kommando "sudo apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5 php5-mysql mysql-server phpmyadmin"
 

minime

Medlem
Bruker freebsd på brannmur ( Unix )

Debian er min største favorit, bruker den mest. Ellers er jeg utrolig glad i Linux mint :)
 

Marius_J

Social Engineer
hei.

Jeg bruker pfsense brannmur, basert på freebsd.
Bruker jo seff linux på server fronten, her da Debian.

Debian bruker jeg også som skrivebord privat, bruker også freebsd som skrivbord på jobb.

Eneste grunnen til at jeg bruker win10 er nå jeg må gjøre noe i photoshop eller andre typiske ting som kun funker i windows verden.

Hvorfor Linux? Fordi det i studend tiden hadde jeg en ræva pc, hadde ikke råd til også kjøpe meg windows lisens eller ny pc, så da ble det Debian på den pcen, funkerte utmerket. Føler meg fortsatt litt handlingslammet når du setter meg foran en windows pc ;)
 
Morsomt. Det er sjelden jeg møter folk som bruker FreeBSD i disse dager. I "hine hårde" dager jobbet jeg mye sammen med svorne *BSD-brukere og har selv satt opp en og annen boks (også firewall) med FreeBSD.

Tør man spørre hvilken desktop du kjører på den? (hvis noen)

Selv tester jeg utallige distroer i øyeblikket i håp om å (endelig) finne "den rette", og ligger vel og vipper mellom Ubuntu med Unity eller Kubuntu. Førstnevnte litt fordi det er den jeg har inntrykk av at "folk flest" bruker, men Kubuntu rett og slett fordi jeg liker KDE bedre enn Unity. Satt litt på spissen, så er jeg kanskje blitt litt "eyecandy-nerd" på mine gamle dager. Ja, og så er det et par ting i Unity (og Gnome generelt) som irriterer meg grenseløst ...

Ellers henger jeg også rimelig godt fast i Windows, også mye på grunn av Photoshop og videoredigering (som har vært en katastrofe i Linux), men også fordi ting rett og slett bare funker. Spesielt i Windows 10 - den er virkelig blitt god. Dog er jeg litt skeptisk til all "snikingen" til blant annet Microsoft (ikke at jeg har noe å skjule), som stjeler både båndbredde og datakapasitet, og så er jeg litt tilhenger av å "eie" både programmene og dataene mine selv ...
 

Marius_J

Social Engineer
Morsomt. Det er sjelden jeg møter folk som bruker FreeBSD i disse dager. I "hine hårde" dager jobbet jeg mye sammen med svorne *BSD-brukere og har selv satt opp en og annen boks (også firewall) med FreeBSD.

Tør man spørre hvilken desktop du kjører på den? (hvis noen)

Selv tester jeg utallige distroer i øyeblikket i håp om å (endelig) finne "den rette", og ligger vel og vipper mellom Ubuntu med Unity eller Kubuntu. Førstnevnte litt fordi det er den jeg har inntrykk av at "folk flest" bruker, men Kubuntu rett og slett fordi jeg liker KDE bedre enn Unity. Satt litt på spissen, så er jeg kanskje blitt litt "eyecandy-nerd" på mine gamle dager. Ja, og så er det et par ting i Unity (og Gnome generelt) som irriterer meg grenseløst ...

Ellers henger jeg også rimelig godt fast i Windows, også mye på grunn av Photoshop og videoredigering (som har vært en katastrofe i Linux), men også fordi ting rett og slett bare funker. Spesielt i Windows 10 - den er virkelig blitt god. Dog er jeg litt skeptisk til all "snikingen" til blant annet Microsoft (ikke at jeg har noe å skjule), som stjeler både båndbredde og datakapasitet, og så er jeg litt tilhenger av å "eie" både programmene og dataene mine selv ...

Helt enig med deg om at windows 10 har blitt ganske så bra.
Jeg har prøvd ganske mange distroer i mitt liv da. Halve lister til distrowatch sikkert.

Hvis du skal ha noe i Linux som bare fungerer ut av boksen er det Linux Mint, men er noe med den distroen jeg ikke liker noe særlig. Kan ikke helt sette fingeren på det.

Har du hørt en ordtak som sier buker du Ubuntu så lærer du Ubuntu ikke linux? Vet ikke helt om det stemmer da jeg ikke bruker ubuntu noe særlig, fått inntrykk av at kubuntu, xubuntu, lubuntu osv, er det samme nesten bare med andre skrivebord som følger med ut av boksen?

Kjerringa bruker Rosa på sin gamle bærbare som hun har med overalt, tror hun valgte den på grunn av navnet egentlig. Mandriva bassert, virker helt ok for hennes formål.

Hvis du liker Arch linux ? Så kan manjaro linux være noe for deg, det er en kul ok skreddersyd distro. Likte den ganske så godt, men overfang ifra .deb til sånne pacman pakker er for stor for hodet mitt. Kan ikke kjøre forskjellige pakke kulturer, da blir det feil oppi hodet mitt.

Elementary OS, også en distro jeg likte veldig godt. Men jeg er vanedyr også faller alltid tilbake igjen på Debian.

Puppy linux er gull for gamle pcer som har blitt for gammel for Windows.

Debian er å blir min favoritt distro, sikkert fordi jeg har brukt det i 10 år, så blir nok 10 år til.

Mitt favoritt skrivebord fortiden er KDE. Skrivebord for meg har egentlig ikke så mye å si. Men har brukt KDE i mange år nå, så fortsetter vel med det.
 
Marius : Alle Ubuntu-distroene er basert på Debian så det er nok ikke så veldig stor forskjell "under the hood", det er bare alt dilldallet Canonical har lagt ovenpå. Litt for mye, mener mange (type bloat) :)

Lastet ellers ned en Debian her for å prøve, men av en eller annen grunn så ville den ikke boote(?) Prøver igjen litt senere.

Jeg foretrekker også KDE, men har prøvd en haug med andre også (Mate, Gnome, Cinnamon m.fl) - og her er det vel nesten bare egne referanser og smak som kan avgjøre :)
 

od1977

Medlem
Bruker selv Windows 10 med Classic Shell til desktop og OpenBSD til servere. Linux blir for rotete, for mange sikkerhetsfeil osv.

Choose OpenBSD for your Unix needs. OpenBSD -- the world's simplest and most secure Unix-like OS. Creator of the world's most used SSH implementation OpenSSH, the world's most elegant firewall PF, the world's most elegant mail server OpenSMTPD, the OpenSSL rewrite LibreSSL, and the NTP rewrite OpenNTPD. OpenBSD -- the cleanest kernel, the cleanest userland and the cleanest configuration syntax.
 
Topp