Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rekonstruere data fra kræsjet harddisk?

Noen her inne som har erfaringer med det?

Har en harddisk som har vært en tur på gulvet (sammen med datamaskin og masse annet rart som sto på bordet), og nå er den både ustabil og det er lesefeil på flere av filene. Jeg gjør noen tapre forsøk på å kopiere ut det som finnes av data på den, men føler jeg kunne trenge noen gode råd om valg av programvare til dette.

Jeg har tilgang til dockingstasjon med USB tilkobling og/eller direkte tilkobling i en annen datamaskin. Maskinen jeg sitter på nå har Windows 10, men jeg er åpen for andre operativsystemer/løsninger hvis det skulle være aktuelt. Operativsystemet på harddisken er Windows 10 Pro, den er på 750GB og inneholder rundt 400GB med data, hvorav 25 er prekære å få ut hvis mulig. Kritisk mengde er 2-3GB som det ikke finnes andre sikkerhetskopier av.

Tips, anyone ..?
 

Grunder82

Medlem
Jeg hadde det samme problemet som deg. Så at noen klarte å få tilbake data ved å la harddisken ligge i fryseren. Da skal den kunne lese korrupte filer i noen minutter før hele disken går i stykker. Jeg klarte faktisk å hente noen filer på dette. Det blir dog alltid anbefalt som en siste løsning. Søk på nettet om du vil vite mer hvordan du gjør det. (Du legger disken i en plastpose i fryseren for å unngå kondens)
 

Grunder82

Medlem
Det sier seg selv at jeg gikk rett over til SSD, google drive og dropbox. Kjøpte til og med en lokal cloud slik at jeg aldri får det problemet igjen. Trist lærepenge.
 
Jeg kan lese FAT'en på disken, så det siste døgnet har den stått på synk mot en annen harddisk med parameter om å ignorere korrupte filer. Tok nesten 20 timer, men da fikk jeg i det minste en rapport over hvilke filer som ikke er lesbare. Virker som om det meste er noe lydbokgreier og bilder, samt noen pdf-filer, og det er bare ergerlig, men ikke prekært eller kritisk å miste. Prøver igjen med bedre verktøy senere.

Ellers var det fruens datamaskin, og hun har nå en ny med SSD disk. Og forhåpentligvis lært en liten lekse om hvor viktig sikkerhetskopiering egentlig kan være. Men hun er ikke så lett å overbevise da, når hun har en mann (les: meg) som stort sett klarer å hente ut ting og tang allikevel ... :rolleyes:
 

Grunder82

Medlem
Få hun til å installere google drive og lære henne å hive de viktigste filene der. Fruene bruker ikke så mye GB at hun får sikkert plass til det viktigste på gratisversjonen som er 15 gigg
 

T SL

Active Member
Hvilken lokal cloud @Grunder82 ?

Jeg bruker Dropbox til alle filene mine, men leter etter en annen cloud-løsning for bilder, backups mm. hvor jeg ikke trenger sync eller ikke trenger så tilgjegnelig.
 

Grunder82

Medlem
WD my cloud. Det fungerer veldig greit. Du velger selv hvilke mapper som skal backes up. Alt skjer automatisk hver dag
 
Topp