Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøpe artikler og mva

John Cecker

New Member
Hei,

Sikkert et helt banalt spørsmål jeg kommer med, men fersk i gamet så skyter det allikevel ut.

Jeg har et enk som er mva-registrert. Jeg kjøper inn artikler til et nettsted. De som skriver artiklene har også ENK men er ikke mva-registrert.

Nå har jeg forstått det slik at artikkelskriving kan være fritatt for mva pga åndsverkloven. Jeg blir altså fakturert fra skribentene en gang i måneden, ut i fra hvor mange artikler de har skrevet. Faktura kommer uten mva.

Her skal/har ikke jeg plikt til verken å kreve inn eller betale ut mva, riktig?

Mulig dårlig formulert dette men takknemlig for innspill!
 

pmb

Webutvikler
Det meste av artikler innen denne typen skal faktureres med MVA, ettersom det ikke er tilstrekkelig for å dekkes av åndsverkloven. Se nest siste post i denne tråden der Skatteetaten kommenterer.
 
Har ikke noe med "kunst" å gjøre. Egenproduserte tekster er momsfrie. Som journalist har jeg alltid fakturert tekst uten mva, mens bilder skal faktureres med mva.

Bearbeider man andres tekster (f.eks ved oversettelser eller korrektur), er dette momspliktig.

Det finnes en oversikt som viser i detalj hva som er momspliktig og ikke, skal se om jeg finner den ...

Mvh Dan
 
Finner ikke igjen oversikten, men finner imidlertid denne; https://www.nj.no/no/Om_NJ/Lag_og_klubber/NJ_Frilans/Din_okonomi/MVA/Moms+eller+ikke?.b7C_w7fW2q.ips og denne; https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=202337 . Sistnevnte er riktignok dansk, men den norske var mer eller mindre helt lik. Mulig den ligger på det lukkede området til NJ ...

Finner for øvrig følgende sitat i Frilanshåndboka;

"Inntekt av journalistisk produksjon av artikler, intervjuer, nyhetsmeldinger og så videre er ikke momspliktig omsetning. Det er heller ikke tegninger og illustrasjoner utført helt ut for hånd. Men er tegningen for eksempel skannet inn og bearbeidet i en datamaskin, er den momspliktig ...

... salg av bilder, negativer og lignende - eller retten til et fotografisk bilde - er momspliktig omsetning. Men selger du artikkel og bilde, og det ikke er bildet eller bildene som er det dominerende og vesentligste, er det ikke momspliktig omsetning ...

... selger du for eksempel nedlastbar informasjon over internett mot betaling fra mottakeren, er det ikke momspliktig. Leverer du reklame over nettet, er det momspliktig for kjøperen. Betaling for samme informasjon som du kan selge momsfritt når den blir lastet ned fra nettet, blir momspliktig omsetning hvis du sender den til mottakeren på diskett, CD-rom, DVD eller lignende. Da skifter nemlig salget karakter, fra momsfri tjenesteytelse til momspliktig varehandel. Utarbeider du nettsider, er betalingen for arbeidet med å legge til rette ren informasjon, momsfri. Den del som har med markedsføring, profilering, reklame å gjøre, er momspliktig.

Det gjelder spesielle momsregler for aviser, tidsskrifter og bøker ... "

Videre finner jeg denne; http://www.dn.no/nyheter/article226567.ece

Som sier dette; "Opphavsrett innenfor åndsverksloven er utenfor momssystemet. Journalister og frilansskribenter har opphavsrett til sine tekster, og skal derfor ikke beregne moms ..."

Skriver man på timebasis ("timelønn") derimot, så er det en tjeneste og det skal legges til moms :)

Mvh Dan
 

John Cecker

New Member
Takk for oppklarende svar, greit å vite hvordan dette faktisk fungerer!

Men disse som skriver for meg, de har ikke passert grensen på 50.000 og er dermed ikke mva-registrert. Hva gjør dere når dere er mva-registrert og mottar en faktura uten mva? Jeg skal ikke da betale inn noe mva for dette, eller?
 

Steve Cash

Medlem
Nei, ikke så lenge de ikke er registrert og har beregnet mva. Men hvis de registrerer seg og dette er tjenester som skal belegges med mva, så kan det være at de etterfakturerer mva. Det tror jeg jeg en skal opplyse om på forhånd at en kan komme til å gjøre.
 

pmb

Webutvikler
Jeg mener, på bakgrunn av respons fra Skatteetaten direkte på et tilsvarende spørsmål som dette, at artikler av denne typen (der skribenten/bedriften produserer flere titalls/hundretalls artikler månedlig) er momspliktig.

Ifølge Skatteetaten må "Frembringelsen må fremstå som noe mer enn resultatet av et rent rutinearbeid" [sitat slutt] for å være et åndsverk - og de fleste artikler som kjøpes inn til en nettside vil være resultatet av rent rutinearbeid.

De sier også at "den konkrete vurderingen fra sak til sak må du gjøre selv.", noe som gjør at det alltid blir en vurderingssak, men etter mitt skjønn blir det rutinearbeid med en gang man snakker om et tosifret antall artikler innen samme tema som man gjerne skriver om ofte - altså noe som er vesentlig forskjellig fra journalistisk arbeid.
 

Ole Avranden

utvandret
Jeg liker danske SKATs korversjon av reglene for tekster, som veldig fritt gjengitt er slik:
Hvis innholdet er bestemt/styrt av oppdragsgiver skal det beregnes mva, men hvis du selv står for ide og utførelse skal det ikke beregnes mva.

Den regelen gir et rimelig klart skille på hva som er åndsverk og ikke.
 
Topp