Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utgifter ved droppshipping

remern

New Member
jeg er igang med å starte en nettbutikk basert på dropshipping prinsippet.
Jeg er veldig snart imål, og nå ser det ut som om planene går i grus!

Etter en samtale med bring idag kommer frem at vi mest sansynlig må it med enda en utgift, nemlig et såkalt fortollingsgebyr på 253kr per pakke vi importerer inn til Norge. Dette selvom våre varer ikke er tollbelagt. I mange tilfeller vil de 253 kronene være fortjenesten per vare. Bring mente også at denne avgiften kan ungås om man sender varene som bedriftspakke. Noen som er kjent med dette her?
 

mra

Active Member
Hvis pakkens verdi inkludert frakt er over 350kr. kommer du ikke utenom fortolling. Bedriftspakke er en norsk pakketype og avsender kan jo ikke sende som Bedriftspakke, men pakketype har uansett ingenting å si for fortollingen. Hvis du har litt volum på butikken, kan du sikkert forhandle en bedre pris på fortolling hos for eksempel DHL eller Fedex. Et alternativ er egenfortolling, men jeg er usikker på om du kan bruke dette, da du ikke er mottaker av pakken.
 

remern

New Member
Men nå snakker vel du om varer som det er toll på?
De varene vi selger er det nemlig ikke toll på. Det jeg snakker om er et slags gebyr Bring tar for å "godkjenne" varen når dem kommer til Norge.

Har vært i kontakt med TNT og dem tar ikke dette gebyret så da er jo saken løst :)
 

mra

Active Member
Men nå snakker vel du om varer som det er toll på?
De varene vi selger er det nemlig ikke toll på. Det jeg snakker om er et slags gebyr Bring tar for å "godkjenne" varen når dem kommer til Norge.

Det spiller ingen rolle om det ikke er toll på produktet, pakken må likefullt fortolles og du må betale gebyret, hvis du går via Bring.

Har vært i kontakt med TNT og dem tar ikke dette gebyret så da er jo saken løst :)

Da er saken jo veldig grei. Kanskje de til og med også kan tilby rimeligere frakt enn det du får gjennom postvesenet? Bare husk å sjekke alle deres gebyrer nøye. Så vidt jeg husker har ikke TNT egen distribusjon i Norge (men jeg kan huske feil), så jeg tror de videresender fra Gardermoen med Bring, slik at du blir belastet kostnaden for Bedriftspakke frem til mottaker, i tillegg.
 

Dropshipper

New Member
Jeg er i oppbyggingsfasen av et norskt dropshippingsfirma. Vi kommer til å ha et stort lager, og forskjellig utvalg.
For det meste små ting, interiør, gadgets, ting til kjøkken o.l.

Lageret er i norge, så vi sender ut med posten. (Ingen mva og fortollingsproblematikk)

Vi skal ha et brukervennlig system for å legge inn varer i deres nettbutikker. Vi jobber imot mystore og 24nettbutikk, samt shopify for de som bruker det.
Man skal ta kunne logge inn på siden vår og importere varer, tekst og biler rett til deres side.
Dette kan ta litt tid, og investering, så kjempeflott om vi får en liten indikasjon om dette er aktuelt for de som ønsker å drive med dropshipping i norge.

De som er interessert, bes ta kontakt på PM for å vite mer.
Vi selger kun til bedrifter som blir godkjente av oss.
 

Dropshipper

New Member
Heisann.
Nei, ingen konkrete avtaler enda. Vi jobber med saken.
Problemet er å vite hvor mye man skal investere i utvikling og programmering før vi vet om dette er levedyktig.

Lager ny tråd om dette, så slipper jeg å kuppe noen andres tråd.
 

HPF

Medlem
Etter en samtale med bring idag kommer frem at vi mest sansynlig må it med enda en utgift, nemlig et såkalt fortollingsgebyr på 253kr per pakke vi importerer inn til Norge. Dette selvom våre varer ikke er tollbelagt.

Varene må uansett "fortolles" pga statistikk.

Det er riktig som Bring sier at du kan unngå gebyret ved at avsender sender som Bedriftspakke, eks. bestiller du pakke fra Tyskland (DHL/Deutsche Post) så be avsender huke av for Service Premium så kommer den inn som bedriftspakke.
https://www.dhl.de/en/paket/preise/preise-international.html

Før kalte de bedriftspakke for Carry-On Business og vanlig pakke for Carry-On Cash og sistnevnte måtte du da betale fortollingsgebyr for.

Med DHL vil du få et gebyr på kr. 110 pr. fortolling pga en "ekstratjeneste" de selv har funnet på men den kan du bare be dem fjerne. Samme gjelder flere andre fraktfirmaer. Jeg fikk aldri klarhet hva dette egentlig var annet enn at de ville tjene noen ekstra kroner. DHL sa det var innberetting til altinn men det gjør de uansett. Et annet firma sa gebyret var for mer detaljert spesifisering av deklarasjonen. DHL har også noen saftige påslag hvis det er flere enn to forskjellige tolltariffkoder.

Alt i alt synes jeg TNT er greiest å bruke.
 
Topp