Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Salg av nettsider

Hei. Jeg og en kompis vurderer å begynne å selge nettsider. Vi kommer til å bruke Wix.com, da de har mange gode funksjoner. Det jeg lurer på, er om dette egentlig er lov for oss. Vi er 14 år og går i parallellklasse, så er dette lovlig? Eller må det registreres som virksomhet? Vi kommer nok etter en stund til å tjene inn 2000 til 3000 kr per måned, så et det nok til å må registreres i brønnøyregistrene, eller er det regnet som hobbyvirksomhet når inntektene per måned er så lave som bare et par tusen i måneden. Som sagt, vi er 14 år. Takk for svar :)
 

Steve Cash

Medlem
2 000 - 3 000 i måneden vil jo si 24 000 -36 000 i året, høyst sannsynlig er dette for mye til å gå som hobby, selv om det er under grensen for merverdiavgiftsplikt, den er på 50 000 i året. (Jeg går ut fra at du mener salg på 2000 - 3000, ikke overskudd.)

En mulighet er at dere får lønn fra de firmaene eller organisasjonene dere lager nettsider for, men er det mange kunder så er det mest riktig med et firma. Problemet er at en må være 18 for å drive næring, så da må en eller flere voksne, f.eks. foreldre, stå som ansvarlig for dette. Men det kan gjøres enkelt så lenge dere selger for under 50 000 i året, da trenger en ikke engang å registrere seg i Brønnøysund, en av foreldrene kan ta med inntekter og kostnader på sin selvangivelse. Den som gjør det må i så fall utbetale lønn til dere for jobben som gjøres. (Og det som blir igjen av overskudd etter lønn og andre kostnader vil den personen måtte betale skatt av.)

Til slutt er det jo skattekontoret som skal bestemme hvordan det skal beskattes, så kanskje det er lurt å spørre om de regner dette som inntekt før dere begynner.
 
Hei. Takk for at du svarte så raskt :) Vi tenker å ha månedlig abonnement, sånn at en kunde f.eks betaler 1000 kr / mnd. Om vi da får 4-5 betalende kunder per måned, vil det da måtte regnes som virksomhet tror du?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, jeg regner med det, det blir mellom 48 000 og 60 000 i året. Som nevnt over så er grensen for å registrere seg for mva salg på 50 000 kroner i l øpet av 12 måneder (altså ikke nødvendigvis kalenderåret).

Skatteetaten har noen regler for når noe skal regnes som virksomhet, bl.a. skal det være egnet til å gå med overskudd og ta sikte på å ha en viss varighet. På vanlig norsk betyr det at hvis dere klarer å tjene penger og holder med dette en stund så må dere ha et firma.
 
Hva sier betingelsene til wix da?

Mener å huske det er 18 års aldersgrense for å bruke sidene deres, og de kan visst ikke overdras / brukes av andre enn den som er registrert(?) Ungene mine hadde en prosjektoppgave på skolen en gang hvor det var noe med det.

Men ellers artig konsept - håper dere får det til :)

Mvh Dan
 

Steve Cash

Medlem
Det står faktisk 18 år, eller myndig i det landet en tilhører. Det har selvfølgelig å gjøre med at en inngår en avtale når en skal ta i bruk tjenesten. Det står også noe om faktura langt nede i brukervilkårene, selv om det står gratis (free) øverst. Det gjelder sikkert tilleggstjenester. For å inngå avtaler eller kjøpe på kreditt må en være myndig. Akkurat det kan jo løses ved at firmaet eies av en av forelrene. Men det ser ut til være svært omfattende brukerbetingelser, sikkert lurt å lese dem nøye.
 
Ja ser det. Så da må jeg nok bare få foreldrene mine til å start et ENK da eller? Fins vel ikke noen annen lovlig utvei enn det, som jeg ser det nå. Men takk for svar da :)
 

Steve Cash

Medlem
Ja, du har lov til å være ansatt og motta lønn. Det finnes noen regler for hvor mye en kan jobbe når en er skoleelev samtidig, det heter seg at en skal ha tid til skolearbeid, hvile osv. Men antakelig er ikke det noe praktisk problem.
 
Nei tror heller ikke det er noe problem altså. Er det ikke 2 timer per dag og 14 timer i uken som er grensen tror jeg? I hvert fall så er det vel lovlig å gjøre det på denne måten, og det er jo det jeg prøver å oppnå her :)
 

Steve Cash

Medlem
Det kan jeg ikke mye om , men dette er hva som står i arbeidsmiljøloven: https://lovdata.no/NL/lov/2005-06-17-62/§11-2

(2) For barn som er under 15 år eller er skolepliktig skal arbeidstiden ikke overstige:
a) 2 timer i døgnet på dager med undervisning og 12 timer i uken i uker med undervisning,
b) 7 timer i døgnet på undervisningsfrie dager og 35 timer i undervisningsfrie uker,
c) 8 timer i døgnet og 40 timer i uken for samlet arbeids- og skoletid der arbeidet er ledd i en ordning med vekslende teoretisk og praktisk utdanning.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Party poopers. Tommel opp - kjør på, få foreldrene med på lag!
 

Stoppet

Banned
Party poopers.

Den var vel litt drøy. Synes det har blitt gitt masse gode innspill til guttenes initiativ. De som har svart har vært saklige og gitt nyttig og korrekt informasjon. Ikke minst er dette viktig informasjon å få i forkant. Synes vi heller skal berømme dem som har tatt seg tid i stedet for å kalle dem party poopers.
Tommel opp til @Steve Cash og @Dan Åsen Hansen :)
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Jeg er nok av den gamle skolen. Da jeg plukket jordbær og gikk med avisen, behøvde vi ikke bry oss om arbeidsmiljøloven, retningslinjer og whatever. Veien blir til mens man går, og i ung alder er rådet enkelt: Få med foreldrene på lag - så kan man ta resten derfra. I starten vil det uansett være en hobby.
 
Topp