Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Parkering av domener?

Hei

Jeg har fire domener hos one.com (jada, jada, jeg vet ...), et *.net ("hoveddomene"), et *.nu til testing og sånn, og to *.no jeg tenkte å utvikle på.

Nå oppdager jeg imidlertid at one.com skal ha 12 EURO + mva per domene for å endre registreringen på abonnementet fra "privat" til "firma", ellers har jeg en fremtidig begrensning på antall *.no domener.

Opprinnelig var abonnementet registrert på meg som firma, men på grunn av flytting utenlands ble dette endret samtidig med at firmaet opphørte å eksistere i Brønnøysundregisteret i sin tid. Det var tydeligvis gratis, men å endre tilbake igjen koster jo litt.

Så er spørsmålet; burde jeg parkere fremtidige domener andre steder? Og hvordan gjør man i så fall dette med tanke på webhotell, databaser og den type ting? Abonnementet jeg har hos one.com gir meg ubegrenset antall domener, databaser og epostadresser, samt inntil 200GB lagringsplass.

Ser for meg det kan bli en del domener etterhvert, og greit å få ryddet opp i dette før det blir for mange som skal flyttes i etterkant ...

Mvh Dan
 

Ole Avranden

utvandret
Det enkleste, synes jeg, er å samle alle domener hos Domeneshop.
Så peker du domenet til webhosten. (Da er det enkelt å skifte webhost etter behov/ønske.)
 
Ja, det er flere som nevner domeneshop til parkering, så tror jeg prøver det neste gang. Men er det slik å forstå at jeg kan ha selve domenet hos domeneshop, og bruke f.eks databasen hos one.com? (eller hos noen andre for den saks skyld). Litt ukjent mark for meg det her ...
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg har omtrent alle domenene mine hos DS; for webhotellene er det flere leverandører, og DS er ganske bra med tilgang til DNS oppsettet, så jeg peker derfra til disse webhotellene omkring.
Jeg bruker en veldig enkel DNS oppsett med noen få entries - * cname til hoveddomenet (så *.domene.no peker til samme plass som domene.no, dvs at det gjelder for alle subdomener som f.eks. mail, ftp, pop3, smtp, web, new, old osv), en vanlig peker fra hoveddomenet til webserveren og en mx.

One.com har lagt det opp slik at de allerhelst også har domenene dine - den kombinasjon fungerer enklest, men det er mulig å kun bruke one.com's webhotell for inneholdet. Jeg føler innelåst hos one.com og foretrekker derfor andre kombinasjoner.

For webservere bruker jeg i hovedsak Terrahost (Sandefjord), Scaleway (Frankrike), og ved neste omgang skal jeg prøve ut minhost.no. Hos disse kan man leie managed hosting eller umanaged (dvs at du er ansvarlig selv). Hos Terrashost er det behjelpelige med sin kunnskap - som man kan kjøpe inn. De er rimelige, dvs når en jobb er 2 minutt så fakturerer de ikke for en time.

Man kan bruke DirectAdmin, cPanel, Webmin eller VestaCP som kontrollpanel (og sikkert flere). Webmin og VestaCP er gratis; DirectAdmin er bra men koster noe, og cPanel er dyrest (one.com har vel en modifisert cPanel).

Problemet med Domeneshop sitt webhotell er at WordPress' /wp-admin får (for) lite ressurser. Regelmessig opplever jeg at jeg sitter igjen med en ødelagt plugin og/eller en .maintenance fil som jeg må rette opp med ftp-klient. Det ser ikke ut at de vil justere på det foreløpig.
 

ronorio

Active Member
GoDaddy og Namecheap er to store navn for domener. Anbefales om du ønsker mer enn hva DS kan tilby.
 
Topp