Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva på import levert av fedex

nick20000

Member
Fikk en pakke på døra fra USA til en verdi av $300. Den var sendt til meg privat. Jeg har også et enk som ikke er mva registrert. Har ikke fått noen mva regning fra FedEx.

Vet det er noe nye regler angående dette, men gjelder det og privatpersoner?
 

Steve Cash

Medlem
Egentlig skulle pakka ha gått via tolletaten før den ble sendt til deg, det er antakelig en glipp at det ikke har skjedd. Jeg ringte en gang til tolletaten på vegne av en kunde og spurte om hvordan en skal forholde seg i slike situasjoner, svaret var egentlig det åpenbare, en skal henvende seg til et tollkontor og få beregnet mva og eventuell toll. Du kan lese disse to oversiktene, jeg tror de inneholder det en trenger å vite:
https://www.toll.no/no/netthandel/
https://www.toll.no/no/bedrift/import/importguide/

Det kan også hende at varen blir utlevert først og fortollet etterpå, det skjedde med varer jeg kjøpte fra England for et par år siden, da skal det sitte en lapp på pakken som sier at den ikke kan åpnes før en får melding om at den er fortollet. Hvor mange som overholder det kan en jo bare gjette på, men jeg gjorde det.

Så det kan jo fortsatt hende du får en regning, gjør du ikke det får du lese informasjonen fra etaten og avgjøre om de vil møte opp for å gjøre opp for deg.
 

nick20000

Member
Takk for gode svar . Nå har det gått 2.5mnd, men skal se om det kommer noe etterhvert.

Hvor mange år i etterkant kan de evt lovlig sende dette, på denne sendingen fra november 2017, er det noen grense?

Har tidligere fått forsendelser med DHL der det ca 2 uker etterpå har kommet faktura med frist en uke før jeg fikk faktura.
Kan det være år jeg har en faktura utestående fra FedEx som oppsamler renter men som jeg ikke har fått, enten fordi du de ikke har sendt den, eller fordi den har kommet bort i posten?
 

Britta

stoffdronning
Ja, samme her, jeg får også jevnt og trutt papirfaktura på fortollinger (der selve fortollingspapirene har blitt send på mail) med utgått forfallsdato - som gjerne er bare ei uke.

Om bestillingen var til bedriften din og ligger i regnskapet ditt er du nødt til å fortollingspapirer (og må spare på de i 10 år) - jeg jeg ville ha ringt og etterlyst det.

Hilsen, Britta - som får 90% av butikkens sortiment fra utlandet.
 

barentshavet

Active Member
Ja, samme her, jeg får også jevnt og trutt papirfaktura på fortollinger (der selve fortollingspapirene har blitt send på mail) med utgått forfallsdato - som gjerne er bare ei uke.

Om bestillingen var til bedriften din og ligger i regnskapet ditt er du nødt til å fortollingspapirer (og må spare på de i 10 år) - jeg jeg ville ha ringt og etterlyst det.

Hilsen, Britta - som får 90% av butikkens sortiment fra utlandet.

5 år =)
 
Topp