Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan håndtere skatt i ENK

elastic

Member
Fører regnskap i Fiken. Har enkeltpersonfortak.

Ved utgangen av januar, så har jeg 10.000 i resultat. Skal jeg sette av skatt av dette beløpet på en egen konto nå, eller skal jeg ringe skatteetaten å si hva jeg tror jeg kommer til å tjene, slik at de kan sende ut faktura hver 3.måned? (las dette i en artikkel, men vet ikke om det stemmer)

Og, når jeg har 10.000 nå, hvordan vet jeg hva jeg skal sette av til skatt?

Jeg har også en 50% stilling i kommunen.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du har altså ikke sagt noe om ENK`et ditt til staten ennå?

Hvis du vet ca hva du kommer til å tjene, ville jeg rapportert dette og betalt forskuddsskatt hvert kvartal. Dersom det er usikkert hva du kommer til å tjene, er det ikke verre enn at du passer på å sette av penger til skatt underveis i løpet av året og betale dette inn når du da oppgir næringsinntekt for 2018 i selvangivelsen og får baksmell deretter.

Hvor mye du må betale i skatt er ikke lett å vite sånn uten videre siden det avhenger av mange ting, men siden du har jobb ved siden av så ville jeg satt av ca 40% av overskuddet for å være på den sikre siden.
 

elastic

Member
Du har altså ikke sagt noe om ENK`et ditt til staten ennå?

Hvis du vet ca hva du kommer til å tjene, ville jeg rapportert dette og betalt forskuddsskatt hvert kvartal. Dersom det er usikkert hva du kommer til å tjene, er det ikke verre enn at du passer på å sette av penger til skatt underveis i løpet av året og betale dette inn når du da oppgir næringsinntekt for 2018 i selvangivelsen og får baksmell deretter.

Hvor mye du må betale i skatt er ikke lett å vite sånn uten videre siden det avhenger av mange ting, men siden du har jobb ved siden av så ville jeg satt av ca 40% av overskuddet for å være på den sikre siden.
Takk for raskt og godt svar.
Nei, ikke sagt fra, men skal gjøre det i morgen. Begynte å føre regnskap 01.01.18.

Så hvis jeg forventer å ha en inntekt på 120.000 i 2018, og utgifter på 20.000, så oppgir jeg 100.000 til skatteetaten?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ja, det stemmer. Du oppgir overskuddet i firmaet, det er den summen du skal betale skatt av. Oppgir du 100k så vil jeg tro du får skatt på ca 35k altså i underkant av 10k å betale inn hvert kvartal. Husk bare på at dersom du ikke klarer å betale f.eks den første terminen med forskuddsskatt, kan du risikere å få hele årets skatt på èn faktura som straff. Altså må du hoste opp ca 35k i løpet av kort tid. Det er derfor greit å være sikker på at du faktisk vil tjene nok til å betale alle "avdragene" med forskuddsskatt.

Det ligger også en del info her: https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/skatt/skatt-for-enkeltpersonforetak/
 
Når omsetningen er større enn 50 000 så har du ikke lenger muligheten til å levere "forenklet" - dvs bare oppføre nettoen på selvangivelsen. Du må levere "full pakke" med næringsoppgave og eventuelle tilleggskjema- så da blir den som Tonny sier over.

Første året som næringsdrivende vet ikke skatteetaten om dere, så da må du selv ta kontakt og få endret skattekortet (og oppgi forventet næringsinntekt). Du vil da få utskrevet forskuddsskatt, som er på 4 terminer, 2 før sommeren og to til høsten. Er du virkelig usikker, så kan du vente noen mnd for å se om det går rett vei, men da blir forskuddskatten på de resterende terminer tilsvarende større.
 
Topp