Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utregning av score av Multiple Response spørsmål

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
La oss si at jeg haret spørsmål med 4 mulige valg hvor 2 av valgene er rett.
Hvordan regner jeg ut rett score for slike spørsmål?

For å generalisere: n svar hvorav m rett.
Jeg regner med at hvis m er 0, så er det et spesialtilfelle.
 

xdex

Medlem
Er ikke dette en rimelig enkel sak? Hvis jeg ikke missforstår spørsmålet ditt.

1 Spørsmål
4 Ulike svar, 1-4 spørsmål kan være riktig.

Hvert svar inneholder:
- ID (til spørsmål)
- Score (ett tall eller sum, i mitt eksempel 25 score for riktig, 0 for feil)

Bruker tar testen, og du regner ut maks score som er mulig gjennom alle spørsmål som blir valgt fra databasen (score poeng). 20 spørsmål, maks mulig oppnådde poeng (eksempelvis) 500 (avhengig av hva du har lagt inn i score).

500/500 = alt riktig.
255/500 = over halvparten var riktig, du kan "fortsette" osv.

Du kan jo også bare gi score 0/1, men det er kanskje mer fleksibelt og bruke andre verdier, avhengig av system og bruksområde.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg tenkte for enkelhetens skyld på en test med 1 enkelt spørsmål med 4 svarmuligheter (a,b,c,d) hvor a og b er riktige.
Dette er multiple respons, ikke multiple choice, så i grunnen kan 0-4 svarene være riktig.

Jeg går for multi-response spørsmål ut fra at det å ikke krysse av et feil svar også er riktig.

Jeg har sålangt kommet fram til at man kan ha to måter å få poeng for spørsmålet:
1. "Alt eller intet": krysser du av a og b, og ikke c og d, får du full pott for spørsmålet.
2. "1 +((antall riktig - antall feil) / antall svar)"
Dette gir et tall mellom 0 og 2, så del med 0.02 for å få prosent.

Et riktig svar er når man krysser av et valg som er betegnet som rett av den som laget spørsmålet, og når man ikke krysser av noe som er betegnet som f eil.
Et feil svar er når man ikke krysser av et riktig svaralternativ, eller når man krysser av et feil alternativ.

Så da blir det slik.
* Ole velger a+b: alle rette og ingen feil svar er valgt: 1 +((4-0) / 4) = 2 (og delt med 0.02 = 100%)
* Stine velger a+c: en rett og en feil er valgt (og unnlot å velge b) dvs 2 rett, 2 feil: 1 +((2-2) / 4) = 1 => 50%
* Johan velger a+b+c: 3 rett (a+b = rett og valgt, d = feil og ikke valgt), 1 feil: 1 +((3-1) / 4) = 1.5 => 75%
* Veronica velger a+c+d: 1 rett (a) og 3 feil (b ikke valgt, c+d er feil): 1 +((1-3) / 4) = 0.5 = 25%
* Anders velger alt: 2 rett, 2 feil: 1 +((2-2) / 4) = 1 => 50%
* Mette ingenting: 2 rett, 2 feil: 1 +((2-2) / 4) = 1 => 50%

Det spørs om f.eks. Anders og Mette bør tjene 50% av poengsummen for spørsmålet.
 
Topp