Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Dropshipping, shopify, stripe og regnskap

aakb

New Member
Ønsker å begynne med dropshipping. Har allerede prøvd meg ut, opprettet shopify-konto og lykkes med både markedsføring og salg. Regnskap og bokføring er hvor ting stopper opp da jeg er 20 år med minimal erfaring innen regnskap, skatt og toll.

For det første ser jeg mye negativ omtale rundt dropshipping og problemstillinger rundt mva etter man har overstiget grensen på 50 000, i tillegg til problemer med bokføring ifh til mangel på integrasjoner med Stripe(som jeg benytter).

Det jeg er i tvil om først og fremst er følgende: Hva er enklest ifh til bokføring.
1. Dropshipping i Norge: Vil det være lurest å kun selge varer under 350 kroner inkl frakt ifh. til at kunden ender opp med mva-kostnad og man blir belastet dobbelt med mva? (med mindre man vil oppprette tollkreditt hos tolletaten eller inngå avtale med speditør - uaktuelt)
2. Dropshipping til USA eller salg innad i USA fra leverandør: eksport av varer til USA er etter hva jeg har skjønt avgiftsfritt fra en nordmanns ståsted, MEN er det evt. sales taxes eller andre lover man må forholde seg til når man driver salg fra Kina til USA. Og vil dette være annerledes om man for eksempel finner en Print-On-Demand service og selger gjennom en slik tredjepart som allerede befinner seg i USA.

Poenget med alternativene over er å finne den mest effektive måten å drive salg og bokføring på. Helst noe med ikke altfor bratt læringskurve og noe jeg som enkeltperson har mulighet til å opparbeide meg informasjon om gratis på nett, leksjoner o.l

Avslutninsvis lurer jeg på om noen kan anbefale et system som integrerer og automatiserer prosesser mellom nettbutikk og regnskapssytem. Vil gjerne få til dette selv og vil vite om det finnes et system med mulighet for egenopplæring gjennom videoer eller forum/support til dette.
 

nick20000

Member
Hvis du sender varer utenfra Norge til Norge så skal du ikke belaste kunden for mva. Du må fremdeles mva registrere deg når du har solgt for 50k.
Hvis du sender fra Kina til USA er den ingen sales tax. Hvis du har varer på et lager i USA så kan du måtte ta sales tax avhengig av hvilken stat.
 

aakb

New Member
Vil rette på deg når det kommer til sales tax i USA, dropshipper du til USA vil du opparbeide deg noe som kalles «nexus» i en stat, har du «nexus» i en stat innebærer dette at du skal betale sales tax, sales tax varierer fra stat til stat da dette ikke bestemmes nasjonalt og hver stat har ulike grunner og behov for å kreve inn sales tax, er i tillegg en rekke andre regler, er derimot 5 stater hvor man ikke må betale sales tax ved salg, men usikker på om dropshipping er fritatt fra dette vedtaket i disse statene, når det kommer til spørsmålet om mva: er det ulovlig å belaste kunden med mva ved import?
 

AndreasEide00

New Member
Hei! Fikk du det til? Tenkte å starte selv nå og ser på ulike muligheter rundt regnskapet. Tror jeg skal bruke Fiken og ConnectMyApps.
 
Topp