Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selger etablert nettbutikk med mye potensial

Vurderer å selge norsk nettbutikk, som har vært i markedet i 5 år.
Kan sende link til siden på PM for de som er interessert.


Om nettbutikken:
Nettbutikken ble etablert som enkeltpersonforetak i 2013 som en nettbutikk for salg av gadgets, mobiltilbehør, men med et særlig fokus på å salg av deler til mobiltelefoner for selvreparasjon. Bedriften er per dags dato den eneste i Norge med flere filmer på youtube som beskriver hvordan man reparerer ulike feil og skader på iphone.

Siden start i 2013 har bedriften solgt gadgets, mobiltilbehør og deler for rundt 4 millioner kroner. Per dags dato er det rundt 7000 registrerte kunder. I 2015 ble nettbutikken omgjort fra enkeltmannsforetak til aksjeselskap, hvor én ny eier kom inn som aksjonær, i tillegg til den opprinnelige grunderen. Aksjeselskapet har siden stiftelsen i 2015 til og med regnskapsåret 2017 omsatt for rundt 2,3 MNOK. Årsresultatet har vært på 50.000-70.000 kroner i 2015 og 2016. I tillegg er det tatt ut rundt 200.000 i lønnskostnader i samme periode. Selskapenes produkter har gode marginer, og løpende likviditetsoverskudd er brukt til å bygge opp varelager i eksisterende og nye produkter.

Selskapet har ingen kreditt eller bankgjeld, og hadde en egenkapital på 200.000 ved regnskapsåret 2017.

Nettbutikken har hatt to ansatte gjennom levetiden, som også har vært selskapets eiere. Driften av nettbutikken er gjort på deltid av de to eierne, ved siden av fulltidsstudier og jobb. Årsakene til at nettbutikken selges, er manglende tid ved overgang til karrierer og fulltidsjobb i etterkant av fullførte studier for eierne.

Nettbutikkløsningen er levert av mystore.no. Løsningen er et totalsystem med produktkatalog, ordresystem, logistikkløsninger og mye annet. Betalingsløsningen er levert av klarna. Dette gir kunden mulighet til å betale med faktura, kort eller delbetaling.

Nettbutikken er en merkevare som gjennom 5 års drift blitt godt kjent i markedet innenfor selvreparasjon av mobiltelefoner og elektroniske duppeditter. Bedriften har vokst videre med begrensede midler og i hovedsak som et biprosjekt ved siden av begge eiernes hovedjobber. Eierne har ikke lenger tid til å drive butikken, da de går inn i nye stillinger som ikke gjør det mulig å drive næringsvirksomhet ved siden av.

Butikken trenger fulltidsengasjement fra en ny potensiell eier. For en eier med litt erfaring med drift av nettbutikk, er dette en svært attraktiv butikk.

Butikken har fokusert på å selge skjerm og deler til iPhone, men det ligger et stort potensial i å selge deler også til andre telefoner. I tillegg til tilbehør til disse telefonene.

Nettbutikken har en hel rekke produkter med svært god fortjenestemargin.

Butikken har outsourcet logistikken slik at alle varer og utsendelse av disse blir behandlet av et tredjeparts lager. Dette gjør driften svært lite tidkrevende og økonomisk gunstig. Bedriften har av den grunn ikke behov for fysisk lokale og kan i det hele driftes om man har internett tilgjengelig.

Nettbutikken har over 140 000 youtubevisninger i Norge. Filmene går steg for steg igjennom hvordan man reparerer ulike skader og feil på iPhone. Dette kan være av stor interesse for parter som allerede selger deler med formål om at brukeren skal fikse telefonen sin selv. Videoene har høy organisk treff i Google.

En av eierne lager per dags dato disse videoene, og kan være behjelpelig med å fortsette å lage disse videoene, eller instruere om hvordan de lages.

Årsaken til at omsetningen falt i 2017 er fordi eierne ikke hadde tid til og aktivt drifte butikken. Dersom eier(e) med kunnskap om drift av nettbutikk fortsetter driften, er det høy sannsynlighet for at omsetningen kan løftes betraktelig. Tar man i bruk facebook, nyhetsbrev og sørger for å aktivt utvide med flere videoer på youtube, flere produkter og aktiv markedsføring i ulike markedsføringskanaler, er utsiktene svært gode.

Litt nøkkelinfo:

Organisk trafikk: Ca. 50 % av alle salg kommer fra organisk trafikk fra Google.

Youtube-visninger: Over 140 000 visniner i Norge på youtube

Nyhetsbrev: Over 3000 abonnenter. Nyhetsbrev har ikke vært en satsning hos eierne, og det er derfor et stort potensial i å ta i bruk nyhetsbrev.

Facebook: Ca 2000 følgere. Disse er ikke tatt aktivt i bruk
 
Topp