Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Stort internasjonalt selskap har registrert mitt domene som varemerke

JoachimO

Medlem
Heisann godtfolk, og lenge siden sist!

Registrerte i 2013 et .no-domene med planer om å bruke dette til en 2-lags innloggingsløsning som ville gjøre det mulig for sluttbruker å ha unike passord på alle nettsider, men samtidig selv bare måtte huske ett passord selv.

I 2015, 2 år senere, registrerte et internasjonalt gigantselskap (type 2-siftet antall milliarder dollar i året i omsetning) akkurat samme navn som domenet som varemerke her i Norge.

I utgangspunktet er det jo nå langt over klagefrist siden det er over 5 år siden jeg registrerte domenet, MEN, jeg har i mellomtiden avsluttet ENK jeg opprinnelig registrerte det på, flyttet domenet til med som privatperson, og så overført det til nytt ENK. Det vil jo si at siden overføring regnes som sletting og nyregistrering kan det teoretisk åpne en luke for dem til å klage. Samtidig regnes juridisk jeg og mine ENK som en og samme juridiske enhet, og det må jo derfor kunne argumenteres for at en reell overføring ikke har funnet sted?

For kort tid siden fikk jeg mail fra Entrust om at det aktuelle selskapet hadde forsøkt å opprette et SSL-sertifikat på domenet, og at jeg måtte gi tillatelse til dette, noe jeg da avslo å gjøre. Så om de ikke har vært obs på det tidligere, er de absolutt det nå.

Hva tror folket? Vil de ha noen sak om de forsøker å fremsette krav om domenet?
 

Morph

Svart belte i snoking
Høres ut som advokatmat. Jeg ville hørt med en advokat, fått laget et skriv som fremmer din side (ref ENK) slik at argumentene for klagefrist ift Norid kommer tydelig frem.

Advokaten vil helt sikkert også kunne avsluttet et slikt skriv på en finurlig måte der det kan komme frem at domenet kan selges til rett pris. Da antar jeg at du også vil selge det for rett pris..:)
 

JoachimO

Medlem
I utgangspunktet er jeg ikke så veldig interessert i å selge nei, da det er lagt betydelig arbeid ned som i svært stor grad er knyttet til domenenavnet og det dermed ville være mye ekstraarbeid å skulle endre på dette. I tillegg til at domenet passer ypperlig til den tiltenkte bruken.

Det er klart, det finnes jo alltid et punkt der man ikke lenger kan si nei, men for å si det sånn, det jeg ville ansett for "rett pris" til å rettferdiggjøre ekstraarbeidet ville være snakk om syvsifrede beløp...
 

hansson

Langveisfarende
Hvordan er det de har innbilt seg at de skal kunne opprette et SSL-sertifikat på et domene de ikke eier? Er det i det hele tatt mulig?

Er varemerket de har beskyttet inkludert .no på slutten, eller er det bare ordet?

Er ordet et originalt påfunn/uvanlig kombinasjon av ord, eller et vanlig ord som finnes i ei ordliste? Driver selskapet med samme type tjeneste som det du hadde planlagt? Hvis ikke kan du søke om varemerket i en annen klassifiseringskategori, og kanskje få det innvilget.

Høres merkelig ut at de har fått varemerke navnet i Norge uten at du er blitt kontaktet om det av enten patentstyret eller konsulentene som har sendt inn søknaden. Det er jo åpenlyst at den som eier et domene som egner seg som varemerke også har tenkt å bruke navnet som varemerke. Patentstyret anbefaler et søk på https://www.navnesok.no/ før søknaden sendes inn, så det er dermed klart at de regner domener som en faktor. De skriver: "Registrer gjerne domene først, deretter foretak og varemerke. Rekkefølgen kan ha betydning for å begrense navnekonflikter og navnesnapping." Jeg leser dette som at det er du som har det sterkeste kortet her, for du var tidligst ute og de har ikke fulgt tilrådingen.

Samtidig er det vel førstemann til mølla, så den som har varemerket først eier varemerket, men det betyr ikke at de får overta domenet med mindre det ble registrert på et seinere tidspunkt. Så alt i alt kan det virke som navneklinsjen er cirka uavgjort 1 - 1 nå.

Siden dette store selskapet neppe har tenkt å legge ned tjenesten sin i andre land, og du neppe klarer å få de til å gjøre det ved hjelp av juridiske virkemidler, tror jeg du bør gå over til et annet navn og prøve å forhandle fram en så god pris for domenet som mulig. Siden de trolig ikke klarer seg uten dette domenet har du et sterkt forhandlingskort. Kan det være en gedigen tabbe som gjør at de har startet denne prosessen, tror de kanskje at de faktisk eier domenet?

PS - søknaden deres ligger ute offentlig slik som alle andre varemerkesøknader, lenk gjerne til den så kan vi få et bedre grunnlag til å si noe om saken.

PSS - Patentstyret og Innovasjon Norge har en egen oversikt over eksperter på IPR-rett: http://www.iprhjelp.no/no/iprhjelp/verktoy/hvem-gjor-hva/finn-en-radgiver/ Går du høyt ut med advokatkommunikasjon og trusler har du allerede økt prisen på domenet betraktelig ;)
 
Topp