Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Åndsverksloven - trademark

aakb

New Member
Hei, selger byggeklosser tilsvarende LEGO sine. Design er ulikt fra deres modeller/sett og bryter derfor ikke copyright, eller noen andre lover om trademark. Spørsmålet mitt gjelder markedsføring av disse. Ta for eksempel at jeg markedsfører disse i en Facebook annonse med teksten «KOMPATIBEL MED LEGO® BYGGEKLOSSER». Vil dette være akseptabelt i henhold til lov om åndsverk og retningslinjer for bruk av trademark. Dette var svaret jeg fikk av LEGO sitt legal team:

«Generelt kan du bruker brikkene for personlige prosjekter. Vi kan ikke godkjenne, eller gi spesifikke råd når det gjelder kommersielle eller foretningsrelaterte prosjekter. Vi anbefaler deg å konsultere en kvalifisert advokat før du tar avgjørende beslutninger ved bruk av tekst i annonsen.»

Noen advokater der ute med kunnskap innen dette fagfeltet?
 

Oscar

Member
Hva med å vri på det og si «Kompatibel med klossene fra Danmark». Da nevner du ikke Lego, men får fram hva.
 

Jens1986

Medlem
Disclaimer; jeg er ingen advokat, men vi har hatt liknende spørsmål som vi har tatt opp med advokater.

Generelt er det slik at man ikke skal tjene penger på andres jobb/produkt/merkevare. Dvs at du mest sannsynlig ikke lan nevne lego i din markedsføring.

Når produkter ditt i tillegg er en direkte konkurrent, at de i praksis kan tape penger på at du selger det du gjør, blir ting enda mer alvorlig.

Dersom du hadde solgt noe som ikke gikk utover deres salg, feks en full size legomann eller noe annet de ikke selger, ville du mest sannsynlig fått en «cease and desist» hvor de ber deg slutte å selge produktet. Dersom de derimot indirekte taper penger på ditt eget produkt, kan de komme med økonomiske krav.

Dette vil være relativt enkelt for en advokat å svare på, kanskje 1-2 arbeidstimer (hvor de finner eksempler fra andre saker) vil jeg tro ut i fra hvor lang tid advokaten vår brukte på våre spørsmål.
 
Topp