Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det lønnsom å være ansatt i eget AS

KIA

Medlem
Hei!

Jeg eier 100% av et aksjeselskap. Jeg vurderer å være ansatt i mitt eget aksjeselskapet. Jeg vet at det er mer og mindre fordeler å være ansatt ang sykepenger/pensjon ift selvstendige næringdriver . Men jeg lurte på om det er lønnsomt i forbindelse med skatt å bli ansatt i eget AS. Jeg er usikker om at det er lønnsomt å være ansatt i eget AS, fordi firmaet må jo betale arbeidsgiveravgift (24%?) og jeg som ansatte må betale skatt på lønn og i tillegg må firmaet også må betale overskuddskatt.

Setter stor pris på deling fra deres erfaring, og kanskje noen har et skattemessig regnstykk på f. eksempel 200.000 i bruttolønn mens firma har overskudd på 100.000 etter lønn og utgifter.
 

Grunder82

Medlem
Staten har regnet bra på dette til deres fordel :) Her er beste måte å gjøre det på i følge min regnskapsfører. Ta ut lønn inntil toppskatt. Staten får sine ca. 46% uansett hvordan du vrir og vender på det etter det.

Er du så heldig å tjene mer tar du resten som utbytte. Er du sparesmart lar du selskapet være en sparebøsse. Det vil si at du aldri tar ut utbytte, men reinvester kapitalen i ditt eget firma eller eksterne aksjer
 

KIA

Medlem
Staten har regnet bra på dette til deres fordel :) Her er beste måte å gjøre det på i følge min regnskapsfører. Ta ut lønn inntil toppskatt. Staten får sine ca. 46% uansett hvordan du vrir og vender på det etter det.

Er du så heldig å tjene mer tar du resten som utbytte. Er du sparesmart lar du selskapet være en sparebøsse. Det vil si at du aldri tar ut utbytte, men reinvester kapitalen i ditt eget firma eller eksterne aksjer
Takk for tipset. Blir mindre skatt på pengene som blir liggende i AS i forhold til utbytte?
 

Grunder82

Medlem
Forstår ikke helt hva du mener her.

Selskapet må betale skatt på overskudd uansett hvert år.

Det jeg prøvde å si er at det er bedre å la pengene ligge i selskapet enn å ta dem ut som utbytte om du tenker langsiktig. Samlet effektiv skattesats for selskap og aksjeeier på utbytte er 46,55 %.

Om du ikke tar ut utbytte og lar pengene være i selskapet vil skattesatsen kun være 23%. Det vil si du har mye mer penger å spille med for videre investeringer enn om du tok pengene ut og investerte privat.

A,ternativ 1. La oss si du hadde et overskudd på 1 million i 2020. Tar du ut alt som utbytte til deg privat sitter du igjen med 535 500 etter at selskapet har betalt skatt og du har betalt skatt personlig på utbyttet. Da har du 535 500 å investere for i feks. aksjer.

Alternativ 2. Du har samme overskudd og tar ut 0 i utbytte. Da har du 770 000 og investere for i aksjer gjennom selskapet (ikke privat).

Over tid vil dette utgjøre helt vanvittige summer med tanke på renters rente.

La oss si du sparer i 20 år og er maks heldig med 10% avkastning per år. Her er resultatet:

Alternativ 1- 3 602 576
Alternativ 2- 5 180 175
 

JudeQuinn

Medlem
Enig. En fordel med aa vaere ansatt, i hvert fall her (vil tro det er likt i Norge), er at du faar en personinntekt aa vise til, f.eks. dersom du oensker aa laane penger til bolig.

Jeg har alltid hoert at det loenner seg aa ta ut penger opp til toppskattnivaa, og deretter utbytte, saa fremt du trenger penger i hverdagen. Dersom du ser at du tjener bedre enn forventet, kan du ogsaa justere loenn foer regnskapaaret er over.

Hvis firmaet bare er en sparegris, er det klart best aa holde igjen penger i firmaet og videreinvestere.
 
Topp