Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utfordring mellom eiere

JonasAgency

New Member
Hei dere,

Jeg og to andre har nå drevet vårt AS sammen i overkant av 3 år. Vi gjør det greit, og har pt en god positiv egenkapital.
Vi har en utfordring med dynamikken, kommunikasjonen og målsetningen til eierne. Uovernstemmelsene har vart over lenger tid. Det er "to mot en" til en hver tid.

Vi to som er enige har nå bestemt oss for at dette ikke lenger går. Vi har tidligere tilbudt siste eier å kjøpe han ut, uten hell. Vi prøver det naturligvis igjen.
Om han ikke går med på det denne gangen heller, ser vi få alternativ. Det vil si at vi da vurdere å avvikle selskapet, for så å starte opp igjen uten siste eier.

Kan noen gi meg noen råd om dette er en god mulighet? Er det i tilfelle mulig å starte opp igjen med samme organisasjonsnummer?

Sorry lang tekst... Håper noen kan gi meg et råd eller to.

Jonas
 

Steve Cash

Medlem
Organisasjonsnummeret tilhører firmaet som bruker det, hvis et firma oppløses og slettes kan en ikke registrere et nytt med samme nummer. En kan ikke engang velge hvilket nummer en vil ha, det bare tildeles.

Resten tør jeg ikke å svare på, men det dukker sikkert opp noen problemer. Han vil kanskje prøve å stikke kjepper i hjulene hvis dere tar med hele forretningskonseptet med kundeliste over i et nytt firma. Spør en advokat først.
 

Steve Cash

Medlem
Aksjeloven § 16 -1 sier at oppløsning av selskap treffes av generalforsamlingen med flertall som for vedtektsendring hvis ikke annet følger av norsk lov. § 5-18 sier at vedtektsendring krever tilslutning av minst to tredjedeler så vel av de avgitte stemmer som av den aksjekapital som er representert på generelforsamlingen. Så da blir det avgjørende hvor stor del av aksjekapitalen dere to som vil oppløse eier.

Kilde:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44
 
Topp