Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøpe rett fra fabrikk i stedet for via Alibaba

Chris M

Medlem
Har kjøpt inn to et større vareparti av samme produkt to ganger. Nå nærmer jeg meg å bli solgt ut andre gangen. Men hver gang jeg skal bestille nytt så prøver agenten på Alibaba å øke prisen forholdsvis betydelig. Sist gang var problemet at dollaren var svak og at dette gjorde de måtte øke prisen. Nå er dollaren på sitt sterkeste opp mot Yuan, og nå skal prisen økes enda mer. Så argumentasjonen for disse forsøkene på prisøkning er ikke alltid like god.

Sist gang gav jeg meg ikke og fikk til slutt kjøpt til samme pris som første bestilling. Men nå virker det som de setter litt mer hardt mot hardt.

Så det jeg lurer på er rett og slett om det er mulig hoppe over dette mellomleddet som en slik agent er, og kjøpe rett fra fabrikken og om noen har noen erfaringer i så måte?
 

Bertram

Member
Det er ingen problem. Jeg har bare funnet mine leverandører på Alibaba og gjort alle handler direkte.
 

Bertram

Member
Hvordan? Er vel slik at det er agentene som er på Alibaba og ikke fabrikkene selv?

De firmaene jeg handlet med var representert selv. De foreslo også selv å gå utenom Alibaba p.g.a. Det er et fordyrende ledd. Men du har jo en viss sikkerhet når du går gjennom Alibaba.
 

Bertram

Member
Tja, mitt inntrykk er at de fleste selgerne på Alibaba er agenter som tar et påslag.

OK. Jeg snakket direkte med selgerne på fabrikkene. Jeg kommuniserte mye med dem før kjøp. Og i et par tilfeller snakket jeg også med sjefen for selskapet før jeg bestemte meg. Brukte for det meste Skype til å kommunisere i tillegg til oppfølging på Mail.
 

KIA

Medlem
Tja, mitt inntrykk er at de fleste selgerne på Alibaba er agenter som tar et påslag.
99% av leverandører på Alibaba er agenter som mellomledd. Fabrikker i Kina har ikke salgavdelinger. De selger sine produkter gjennom agenter. Det er vanskelig å kommunisere direkte med fabrikker i Kina, og du blir utsatt for noen risiko angående betaling, reklamasjon, osv. Min anbefaling er å holde innen Alibaba, hvis du skal importerer varer fra Kina.
 

xdex

Medlem
Jeg kan vel legge til at produkter av liten prisklasse ofte har langt større feilmargin en dyrere ting. Det er sikkert mange som allerede "forventer" dette, men ser stadig vekk at folk klager. Spesielt når du er avhengig av å kjøpe i bulk. Når det gjelder "vareprøver" føler jeg dette også er et skudd i mørket. Vareprøver kan være av langt bedre kvalitet enn bulkproduktet du kjøper.

Så ja, diverse forsikringer via Alibaba kan være lurt, men også fordyrende. Kjenner til flere som faktisk har tatt turen til kina for å undersøke ulike produkter, og faktisk spart penger og timer istedenfor å gå på en "alibaba-smell".

Det er i tillegg kjent at alibaba er langt dyrere en hvis du forhandler direkte med en agent i kina. Dette er mye på grunn av at amerikanere og vesten ikke gidder å reise ned, men gjør forhandlinger på nett. De vet at folk har råd, derav høyere priser. Det samme gjelder aliexpress (her er marginene enda høyere).

Taobao var i mange år svært populært, og svært elsket. Dessverre ser vi at taobao også har skrudd opp prisene kraftig på grunn av pågang fra europa og usa. taobao hadde ofte halve prisen av f.eks aliexpress. Man fikk ofte enhetspris fra ting som ble solgt på alibaba, uten noe bulk kjøp.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg kjøpte en gang et par paller med kaffekopper. Via en agent.
Agenten tok en kvalitetskontroll, hev ca. 20% og fikk de erstattet. Det skjedde FØR de kom fram her i Norge.
Sparte ganske mange kroner med det.
Å reise opp og ned tar mye tid og penger, men er verdt det når du skal satse på å kjøpe mer.
 

pleb

Medlem
Bor og jobber i Shanghai. Kjenner et par dansker/svensker som driver "sourcing", altså at de er agenter og reiser rundt på fabrikker i Kina.

Meget nyttig å ha en agent som faktisk forstår hva "vestlig kvalitetskontroll" betyr. Hvis noen ønsker å komme i kontakt med dem, så kan jeg sikkert fikse det. De jobber mest med tekstiler, men kan sikkert finne noe innen enhver nisje.
 
Topp