Kjapp og trygg hosting for Wordpress

bruke bilder fra instagram?

Pål

Medlem
Kan man i en nettbutikk bruke bilder fra instagram som inspirasjon?

Jeg snakker her da om å bruke embedkoden fra instagram, IKKE laste ned bildet og legge det inn som et eget bilde altså.
 
Yes, inga problem, det är ju det som gjort de och exempelvis Youtube störst i världen. Kuriosa info, jag fick mitt blogg.no konto nedstängt för att jag hade en sida med 10 bloggare på min hemsida, jag kan kopiera alla instagrammare om jag skulle känna för det utan att Instagram skulle bry sig, det är som sagt det som gjort de störst i världen. Men gäller ju att följa deras regler.

https://www.instagram.com/developer/embedding/
 

Hakasu

Medlem
Jeg ser ingen automatikk i at det er lov i forhold til norsk lov, selv om Instagram selv tilbyr muligheten til å gjøre det.

Jeg ville i alle fall bedt om lov fra de instagrammerne det gjelder først, så slipper du å ende opp med fotografer som sender fakturaer for ulovlig bruk av bildene.
 

Chraas

New Member
Embed er lov så lenge Insta profilen er offentlig.
Husk at om du følger en privat konto, der du har blitt godkjent er fortsatt bildene off limit.

Står sort på hvit på Instagram sine egne hjelpesider:
You can embed your own content as well as photos and videos from public profiles.
 

Hakasu

Medlem
Jeg tviler ikke på om det er lov fra Instagram sin side. Det jeg mener er at jeg ikke mener det er lov i forhold til norsk lov, som åpenbart trumper Instagram sine regler. Loven om opphavsrett er ganske tydelig at man ikke kan "låne" andre sine bilder til å markedsføre sine egne produkter, uansett om man det ikke er imot Instagram sine retningslinjer.

Ta følgende eksempel:
Dersom jeg hadde laget en Instagram-konto for et selskap som selger droner, ville jeg ikke vært fornøyd om en konkurrent brukte bildene jeg lastet opp for å reklamere for mine droner, til å reklamere for sine egne. Her er det ingen tvil om at jeg hadde bedt denne konkurrenten om å fjerne bildene fra nettsiden sin.

Jeg anbefaler å lese denne bloggposten om temaet. De tolker loven på samme måte som meg, og utdyper også litt mer enn det jeg har gjort her.
 

Hakasu

Medlem
Hvorfor regner du med at en tolkning av Australsk lov skal gjelde for Norge, JudeQuinn? Jeg vil tro at norsk og australsk lov er svært ulike.

Uansett, jeg har presentert min tolkning av loven. Loven om opphavsrett til åndsverk er en lang og svært omfattende lov, og i likhet med andre lover er det selvfølgelig mulig å tolke den på ulike måter. Jeg er ingen jurist, så jeg kan ikke garantere at min tolkning er noe bedre enn andre sin. Jeg ville bare advare om at det kanskje ikke er så fritt frem for å låne bilder som mange tror.

Hvis jeg skulle gjort business av å låne bilder fra konkurrenter ville jeg i alle fall tatt en rask prat med en advokat eller jurist først, men det er selvfølgelig opp til hver enkelt.
 

Chraas

New Member
@Hakasu ikke snakke om å laste opp noe som helst, men bygge inn.
Og om de hadde bygget inn (embed) fra din dronebutikk hadde de vert dumme, for da hadde kundene sett at dronene kommer fra din butikk (Instanicket viser over bildet) og du hadde nok fått flere kunder en dem på det:p

Vi snakker om å bygge inn hele Instaposten, ikke bare bildet her. Laster du bilder opp på Instagram med offentlig profil gir du lov til å dele posten din. Vil du ikke dette, må du gjøre profilen din privat.
 

Hakasu

Medlem
Ok, da kan jeg ha misforstått litt. Jeg trodde ikke man ga samtykke til at bilde kunne deles i sin helhet på andre nettsider til kommersielt bruk kun ved å laste det opp på Instagram. Dersom det er tilfelle har man jo fått samtykke til å bruke bildet som man ønsker.

Jeg ville likevel vært forsiktig med å bruke bilder fra konkurrenter eller lignende, da lov om opphavsrett står sterk her i Norge, selv om man da har godtatt dette når man laster opp bildet.
 

JudeQuinn

Medlem
Fordi naar du laster opp et bilde paa IG saa samtykker du til at de kan bruke det som de vil, og det inkluderer embedding paa nettsider. Aa laste ned bildet og laste opp igjen er noe annet. Artikkelen over er ikke spesielt rettet mot australsk lov, men mot hvordan instagram tolker opphavsrett ifbm bilder.
 
Ok, da kan jeg ha misforstått litt. Jeg trodde ikke man ga samtykke til at bilde kunne deles i sin helhet på andre nettsider til kommersielt bruk kun ved å laste det opp på Instagram. Dersom det er tilfelle har man jo fått samtykke til å bruke bildet som man ønsker.

Jeg ville likevel vært forsiktig med å bruke bilder fra konkurrenter eller lignende, da lov om opphavsrett står sterk her i Norge, selv om man da har godtatt dette når man laster opp bildet.

Godtar du att bilden delas när du laddar upp så blir det nog svårt att åberopa något, är ju instagram som bestämmer, du kan enkelt göra kontot privat och därmed kontrollera till 100% vart dina bilder är. Men att komma och åberopa upphovsrätt när du godkänner delning är givetvis omöjligt. gäller att man följer reglerna som Insta har dock när man bäddar in.
 
Kanske ska förtydliga lite, du äger ju givetvis 100 % av upphovsrätten till dina bilder även om de är på IG, men du tillåter ju att de får delas gällande instagrams regler, när du vill ta bort en bild försvinner ju dessa automatiskt på alla inbäddade inlägg av just den bilden.
 
Topp