Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Moms på ferdiginnspilte nettbaserte kurs

aakb

New Member
xdex, dette er helt feil. Det er ikke undervisning ettersom du selger en tjeneste og du skal fakturere med moms når du selger fra Norge til Norge og er registrert i mva-registeret. Selger du derimot til utlandet skal du ikke ta moms
 

Bjørnar

Gründer
aakb virker som har rett her: https://miniforetak.no/okonomi/undervisning-er-momsfri-men-ikke-informasjon

For at det skal anses å omsettes en undervisningstjeneste må det kunne kreves at den som tilbyr programmet på en eller annen måte må bistå eller ta del i brukerens tilegnelse av kunnskapen som formidles via programmet.»

Dette er blant annet svært aktuelle avveininger for deg som selger kurs basert på ferdiginnspilte videoserier, noe som er blitt svært vanlig. Slik det har sett ut til nå, har skattemyndighetene hellet til at det da er snakk om informasjon (som er mva-pliktig)."
 

xdex

Medlem
xdex, dette er helt feil. Det er ikke undervisning ettersom du selger en tjeneste og du skal fakturere med moms når du selger fra Norge til Norge og er registrert i mva-registeret. Selger du derimot til utlandet skal du ikke ta moms

Skjønner, trodde dette var riktig da de siste 2 kursene jeg bestilte, var uten moms (norsk, i Norge). Spørsmål er vel om Spørsmål/Svar typ forum/kommentar er nok til at dette blir sett på som bistand eller å ta del i?

Eksempelvis https://www.utdannet.no/ litt usikker på om disse tar mva, aldri brukt dem.
 

benthelight

New Member
xdex, dette er helt feil. Det er ikke undervisning ettersom du selger en tjeneste og du skal fakturere med moms når du selger fra Norge til Norge og er registrert i mva-registeret. Selger du derimot til utlandet skal du ikke ta moms
Så hvis en tysker eller amerikanser abonnerer på mine nettkurs skal jeg ikke betale moms til Norge? Momsen skal vel så betales til landet hvor kjøperen er bosatt? Da kommer spørsmålet om det du selger faktisk er momspliktig.
 

Selvfiks

Medlem
Så hvis en tysker eller amerikanser abonnerer på mine nettkurs skal jeg ikke betale moms til Norge? Momsen skal vel så betales til landet hvor kjøperen er bosatt? Da kommer spørsmålet om det du selger faktisk er momspliktig.

Hvis du har et norsk org.nr. og kun driver fra Norge, så skal du normalt sett kun kreve inn mva for den norske stat og ikke andre stater.
 
Topp