Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Dropshipping fra leverandør i Danmark. Hvordan fungerer dette i praksis?

perksp

Member
Hei,

Min leverandør i et pågående prosjekt holder til i DK. De tilbyr dropshipping i Sverige, Danmark og Norge, men er ikke helt klare for dette i Norge enda. Er det noen som har kjennskap til hvordan dette fungerer i praksis?
Hva må være klart for at dette skal fungere uten at kunde risikerer og få tilsendt faktura på toll / mva?

Slik jeg forstår det, så burde mitt firma få en konto hos leverandørens speditør, slik at toll og mva blir fakturert mitt selskap og ikke sluttkunde. Sluttkunde handler jo fra min nettbutikk og skal ikke bli berørt av at dette er dropshipping.

Hører gjerne fra dere som har erfaring med lignende situasjoner.
 

KIA

Medlem
Litt usikker om ditt spørsmål. Hvis ditt firma er registrert i Norge og MVA-registret, må du sette 25% MVA for norsk mottaker, og ikke noen MVA for mottaker utenfor Norge. Noen speditører gir mulighet at du som selger varer, kan betale import-moms, hvis land hvor varer kommer inn, har import-moms. Mellom Sverige og Danmark litt usikker fordi begge to tilhører EU, og de har noen andre import regler enn Norge som ikke tilhører EU.
 

perksp

Member
Mulig jeg var litt vag i formuleringen, jeg prøver igjen

Min leverandør i Danmark skal på sikt dropshippe til Norge. Jeg med firma i Norge selger kun til norske kunder.

Jeg ønsker mer informasjon om det praktiske med tanke på toll og mva, slik at dette blir fakturert direkte til mitt firma og ikke sluttkunde.

Så langt jeg har forstått, så burde det gå om jeg blir kunde hos leverandørens speditør, slik at leverandøren benytter mitt kundenummer ved utsendelse. Da burde speditøren sende faktura på eventuelle avgifter som toll og mva direkte til meg og ikke sluttkunde. Eller er det andre måter dette kan håndteres på?
 

perksp

Member
Varer sendes fra utlandet, men cluet her er at jeg skal betale alt av avgifter som du nevner. Jeg er inneforstått med hvilket ansvar jeg har, men ønsker informasjon om hvordan det kan løses at transportør fakturerer meg for import avgifter og ikke sluttkunde.
Jeg klarer ikke finne noen bedre forklaring på det.
 

perksp

Member
Takker så mye for tilbakemeldingene Pong :) Ser ut til at jeg endelig fant svaret og det på altinn av alle steder. Legger ved info her tilfelle andre også ønsker informasjon

"Når du driver dropshipping er det risiko for at kunden din må betale mva to ganger (både ved betaling i nettbutikk og når varen mottas fra transportøren). For å unngå dette er det vanlig å avtale at avsenderen i utlandet påfører ditt navn (nettbutikkens navn) som fakturamottaker på tolldokumentene.

Du vil da motta tolldokumentene som danner grunnlaget for mva-rapporteringen din, mens kunden mottar varen. Dersom virksomheten din ikke er blitt mva-registrert ennå, må transportøren utføre fortollingen og legge ut mva for deg."
Kilde: https://www.altinn.no/starte-og-drive/eksport-og-import/import/
 
Topp