Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hjelp til å legge ned AS

DagArne

Medlem
Har brukt MittAnbud for å søke etter firmaer som kunne hjelpe meg å legge ned et AS uten å få noen respons.
Er det så mye å gjøre eller vil de ikke ha sånne oppdrag?

Ser at jeg ikke trenger revisjon lenger for å legge det ned lenger.

Usikker på om det er salgbart selv om all gjeld er til meg.? Hadde vært det enkleste å selge aksjene.

Kunne tenkt meg litt hjelp til å følge formalkravene?
Må jeg sende inn regnskapstall neste år hvis jeg legger ned selskapet nå i år?
Spør for da må jeg betale for regnskapsprogrammet et år til.
 

hansson

Langveisfarende
@DagArne Sjekk Gründerklubben på Facebook, der er det ofte noen som spør om kjøp/salg av eksisterende AS. Det er spesielt interessant for en kjøper hvis det har fremførbart underskudd. Var en som etterlyste et for bare noen dager siden også.

Før du evt. selger må firmaet gjøre opp gjelda, enten ved å betale tilbake, eller at du som kreditor sletter gjelden (oppheve låneavtalen eller gjeldsbrevet som eksisterer ved hjelp av en ny avtale mellom deg og firmaet).

Ellers: Du bør kontakte en regnskapsfører om hjelp til nedleggelse. Men du kan også gjøre det sjøl, her er en relativt enkel oppskrift: https://www.altinn.no/starte-og-dri...g-sletting/opplose-slette-et-aksjeselskap-as/

Du sender inn avslutningsregnskap samme år du legger ned selskapet. Du må oppbevare regnskapet i 5 år etter det, men trenger ikke å føre noe mer regnskap.
 

DagArne

Medlem
Takk for tipsene, skal sjekke Gründerklubben. Var en fin smørbrødliste det som ser enkel ut å holde. Trenger jo ikke revidere regnskapet lenger heller ved avvikling. Ja, har masse fremførbart underskudd. Har fått et par henvendelser bare basert på innlegget mitt her.
 

nick20000

Member
@DagArne

Før du evt. selger må firmaet gjøre opp gjelda, enten ved å betale tilbake, eller at du som kreditor sletter gjelden (oppheve låneavtalen eller gjeldsbrevet som eksisterer ved hjelp av en ny avtale mellom deg og firmaet).
Det er vel i get krav om å gjøre opp gjelda før man selger et selskap. Men det vil jo påvirke salgsprisen selvfølgelig.
 

DagArne

Medlem
Det er vel i get krav om å gjøre opp gjelda før man selger et selskap. Men det vil jo påvirke salgsprisen selvfølgelig.
All langsiktig gjeld er til meg. om den kan gjøres om til EK, selges til kjøper eller slettes vet jeg ikke. Kunne ikke kjøper nyttiggjøre seg gjelden ved kjøp?
 
Topp