Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Personlig utlegg fra forrige år

benthelight

New Member
Jeg gjorde i 2018 et personlig utlegg for en laptop for mitt AS. Pengene ble ikke tilbakeført til meg før i 2019. Kan jeg tilbakeføre og bokføre dette i regnskapet for 2019 eller skulle dette vært gjort i 2018?
 

Steve Cash

Medlem
1. Kostnaden skulle ha vært ført i 2018 med lån fra deg selv som motkonto i stedet for bank. Altså debet kostnad kredit kortsiktig lån fra eier i regnskapet. (Jeg går ut fra at den kostet under 15 000, hvis ikke blir det debet aktiva.) I 2019 fører du debet lån og kredit bank. Hvis du ikke er mvapliktig og ikke har gjort ferdig regnskapet ennå er det ikke for sent, i motsatt fall er det litt mer knotete, da må du endre både mvamelding og regnskap for å få det riktig. Mange vil sikkert føre kostnaden i 2019, men helt etter boka er det ikke.

2. Aksjekapital er ikke lån, men innskutt egenkapital, føres mot konto 2000.
 

benthelight

New Member
D
1. Kostnaden skulle ha vært ført i 2018 med lån fra deg selv som motkonto i stedet for bank. Altså debet kostnad kredit kortsiktig lån fra eier i regnskapet. (Jeg går ut fra at den kostet under 15 000, hvis ikke blir det debet aktiva.) I 2019 fører du debet lån og kredit bank. Hvis du ikke er mvapliktig og ikke har gjort ferdig regnskapet ennå er det ikke for sent, i motsatt fall er det litt mer knotete, da må du endre både mvamelding og regnskap for å få det riktig. Mange vil sikkert føre kostnaden i 2019, men helt etter boka er det ikke.

2. Aksjekapital er ikke lån, men innskutt egenkapital, føres mot konto 2000.

Dette var et fantastisk nyttig svar. Hjertelig takk :)
 
Topp